جعفرقنادباشی گفت: شرایط ایران می‌تواند در راستای منافع خودش با چین مناسبات سازنده‌ای داشته باشد تا هم منجر به توسعه اقتصادی شود و هم در پی برقراری سیاستی متوازن، به غربی‌ها اجازه ندهد هر زمان که خواستند وارد توافقی شوند و هر وقت که اراده کردند برای افزایش فشار از آن توافق بیرون بروند.

توافق 25 ساله سرآغاز فصل تازه‌ روابط ایران و چین است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: سخن امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان، مبنی بر اینکه توافقنامه ایران و چین اجرایی می‌شود، این موضوع را به ذهن متبادر می‌کند که آیا بعد از این شاهد عصر تازه‌ای در روابط دو کشور خواهیم بود؟

جعفرقنادبابشی، تحلیلگر مسائل دیپلماتیک، درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «آغاز اجرای توافقنامه راهبردی ایران و چین سرآغاز روابطی تازه میان دو کشور است. روابط ما از هر نظر می‌تواند وارد بحث‌های جدیدی با چین شود؛ از جمله حوزه‌های اقتصادی، نفتی و حتی سیاسی و می‌توانیم بعد از این به‌عنوان یک بازیگر تعیین‌کننده در ابعاد جهانی ایفای نقش کنیم؛ نه آنکه مانند سال‌های گذشته دولتمان با سویه‌ای غربگرا بخشی از واقعیت عرصه بین‌المللی یعنی کشورهای شرق را انکار کند».

او ادامه داد: «از زمان پهلوی اول که انگلیس‌ها بر ایران مسلط بودند تا پهلوی دوم که آمریکا نفوذ بالایی در ایران داشت و تا همین امروز بوده‌اند کسانی که دل در گرو غرب داشته‌اند و همواره سعی می‌کردند نوعی از وابستگی را به ملت ایران القاء کنند؛ همین‌طور در سال‌های اخیر که آنها می‌کوشیدند چهره مستقل را از ایران بگیرند».

این تحلیلگر مسائل دیپلماتیک بیان کرد: «چین کشوری است که هیچگاه استعمارگر نبوده است و بلکه تحت استعمار و ستم هم قرار گرفته؛ از سلطه ژاپن گرفته تا بلایی که انگلیس‌ها بر این کشور وارد کردند که در نهایت به جنگ تریاک منجر شد اما چینی‌ها در نیم‌قرن اخیر رویه قدرتمند شدن را در پیش گرفتند و ارتباط خوبی با کشورهای غیرمتعهد و درحال توسعه برقرار کردند. امروز در دنیا جنگ پنهانی بر سر انرژی‌ها و منابع وجود دارد و چین هم در همین راستا می‌خواهد با کشورهایی ارتباط داشته باشد که منابع زیادی دارند. حالا در این شرایط ایران می‌تواند در راستای منافع خودش با چین مناسبات سازنده‌ای داشته باشد تا هم منجر به توسعه اقتصادی شود و هم در پی برقراری سیاستی متوازن، به غربی‌ها اجازه ندهد هر زمان که خواستند وارد توافقی شوند و هر وقت که اراده کردند برای افزایش فشار از آن توافق بیرون بروند».

قنادباشی در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا اکنون شاهد جنگ سردی با محوریت چین و آمریکا هستیم و آیا در این میان ایران سمت چین ایستاده است، گفت: «من تعبیر جنگ سرد را برای توصیف روابط میان چین و آمریکا درست نمی‌دانم. زمانی که جنگ سرد وجود داشت، دو بلوک شرق و غرب متشکل از کشورهای متعددی حضور داشتند. شوروی متشکل از 15کشور بود، کشورهای بلوک شرق تا میانه اروپا هم شامل می‌شدند و بلوک غرب هم کشورهای متعددی را شامل می‌شد که همه اینها علیه بلوک مقابل خود هر کاری برای آسیب‌رسانی انجام می‌دادند. همه اینها در حالی است که اکنون جهان نه به سمت دو جانبه‌گرایی بلکه به سمت چندجانبه‌گرایی می‌رود و گرچه چین و آمریکا رقابت شدیدی در عرصه اقتصادی با یکدیگر دارند اما در عین حال چین برخلاف آمریکا نمی‌خواهد خود یک قطب فراگیر باشد و سعی می‌کند چندجانبه‌گرایی در جهان تقویت شود. امروز چین می‌خواهد نظم نوین جهانیِ آمریکا بر هم بزند و قواعدی متوازن در سیاست جهانی حاکم شود. ایران هم در هیچ بلوکی خود را جای نمی‌دهد و می‌خواهد اصل سیاست متوازن را رعایت کند».