پیرمحمدملازهی گفت: ایران باید به شعار ابتدای انقلاب اسلامی یعنی نه شرقی و نه غربی بازگردد. باید بدانیم که در ارتباط با شرق و غرب صرفا منافع ملی ما مهم است.

سود و ضرر توافقنامه‌های بلندمدت بسته به نگاه ایران است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: گفته می‌شود که ممکن است که مقدمات توافقنامه 20ساله ایران و روسیه در سفر پیش روی سید ابراهیم رئیسی به روسیه فراهم شود و حتی یک رسانه روسی گفته که رئیسی در این سفر توافقنامه را امضا می‌کند. این سخنان در حالی مطرح می‌شود که چندروز پیش حسین امیرعبداللهیان از آغاز اجرای توافقنامه 25ساله ایران و چین خبر داد. حالا پرسش این است که این توافقنامه‌های چه تأثیری در روند اقتصادی-سیاسی ایران خواهد گذاشت؟

پیرمحمد ملازهی، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «واقعیت این است که سود و ضرر این توافقنامه‌های بلندمدت بسته به نگاه ایران است. اگر نگاهمان این باشد که چینی‌ها 400میلیون دلار سرمایه‌گذاری کنند و نفت و پتروشیمی ایران را دست بگیرند، حتما منافع ما تأمین نمی‌شود اما اگر بتوانیم سرمایه چینی‌ها را با ابتکار خود به کار گیریم، حتما مفید خواهد بود و می‌توانیم به توسعه منطقه‌ای هم کمک کنیم. درباره روسیه هم همین شرایط وجود دارد».

او ادامه داد: «روسیه و چین تا اینجای کار با کارت ایران برای خود بازی کرده‌اند و به نوعی با استفاده از موضوع ایران روابطشان با اروپایی‌ها را تنظیم کرده‌اند و متأسفانه تا اینجای کار ایران نتوانسته در راستای تأمین منافع خود حرکت کند. ایران در مقطع کنونی که با غرب و مشخصا آمریکا چالش دارد، به سمت شرق رفته است که این حالت حکایت از برقراری سیاست متوازن نیست».

این تحلیلگر مسائل دیپلماتیک بیان کرد: «ایران باید به شعار ابتدای انقلاب اسلامی یعنی نه شرقی و نه غربی بازگردد. باید بدانیم که در ارتباط با شرق و غرب صرفا منافع ملی ما مهم است و اگر چنین نگاهی وجود نداشته باشد، ممکن است این توافقنامه‌های بلندمدت به ضرر ایران هم تمام شود».

او درباره اینکه چرا توافقنامه ایران و چین به مجلس برای تصویب نرفته است، اظهار کرد: «علت آنکه توافقنامه ایران و چین برای تصویب به مجلس ارسال نشده، محرمانگی آن است. احتمالا در آن مفادی وجود دارد که اگر جامعه از آنها مطلع شود، واکنش نشان می‌دهد».

او در پاسخ به این پرسش که آیا بهتر نبود این توافقنامه‌ها بعد از مشخص‌شدن نتیجه مذاکرات منعقد می‌شد، خاطرنشان کرد: «حتما بهتر بود اما باید ببینم چینی‌ها یا روس‌ها حاضر می‌شدند که بعد از مشخص‌شدن نتیجه مذاکرات با ایران توافقنامه‌ای امضا کنند یا خیر؟ تجربه نشان داده که وقتی نگاه به شرق در ایران تقویت می‌شود که با غرب مشکل داشته باشیم و وقتی چراغ سبزی از غرب نمایان می‌شود، مناسبات با شرق تعدیل می‌شود و این حالت از زمان آقای هاشمی تا امروز وجود داشته است».

ملازهی در پایان گفت: «من تصور نمی‌کنم ایران بتواند با انعقاد این توافقنامه‌ها فشاری بر غربی‌ها برای زودتر به نتیجه‌رسیدن بیاورد زیرا غربی‌ها صرفا به نفت ایران نیاز داشتند که اکنون از عربستان تأمین می‌کنند. من معتقدم مسئولان ما قدری در این حوزه‌ها ذهنیت‌گرا هستند تا واقع‌گرا».