فردا | منصور حقیقت‌پور ضمن اشاره به ظرفیت‌های همکاری با روسیه تاکید دارد که باید هوشمندانه از این ظرفیت‌ها استفاده کرد تا روس‌ها مثل ماجرای قفقاز ما را جا نگذارند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

رئیس جمهور کشورمان امروز به روسیه رفته و با همتای روسی خود مفصل گفت‌وگو خواهد کرد، آنقدر که گفته می‌شود زمانی برای این دیدار تعیین نشده و ممکن است چند ساعتی طول بکشد. قطعا آنچه در این دیدار گفته و می‌شنود نقش مهمی در همکاری‌های راهبردی ایران و روسیه دارد. همکاری‌هایی که تحت تاثیر مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی بیش از هر وقت دیگر در مرکز توجه است. 

تحلیلگران و کارشناسان عرصه سیاست خارجی نیز از همین رو در روزهای اخیر به این مساله می‌پردازند. گذشته از گروهی که با نگاه به غرب ، افزایش تعامل و همکاری با چین و روسیه را نقد کرده و ادعای عدم پایبندی به شعار «نه شرقی ، نه غربی» دارند، برخی از سیاسیون نیز تاکید می‌کنند که باید هوشمندانه در راستای افزایش مناسبات و تعاملات با روسیه گام برداشت. 

منصور حقیقت‌پور نماینده پیشین مجلس که سابقه عضوریت در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس را نیز دارد در همین گروه جای دارد. او در گفت‌و گو با «فردا» می‌گوید: « من شخصا منتقد برخی سیاست‌های روس‌ها هستم اما معتقدم که این سفر با همه کم و زیاد آن می‌تواند رهاوردهای متنوعی برای ایران داشته باشد.»

وی توضیح داد: «روسیه با یک رفتار راهبردی سیاسی و امنیتی در حال همکاری با ما است. البته هر وقت هم که لازم بداند مثل مورد قفقاز  ما را جا می‌گذارد. آن هم در حالی که پان ترک‌ها خطر مشترک و جدی برای ایران و روسیه هستند.»

حقیقت‌پور در ادامه به همکاری‌های ایران روسیه در سوریه اشاره کرد و گفت: «روسیه در سوریه نشان داده که می‌توان بین دو کشور روابط سیاسی و امنیتی راهبردی برقرار کرد تا آثار و برکات آن را هر دو کشور مشاهده کنند.»

این کارشناس مسائل سیاسی اصولگرا در ادامه گفت: «به نظر من جا داشت که روسیه در قفقاز با ایران همکاری بیشتری داشته باشد و البته هنوز هم دیر نشده و می‌تواند جبران کند. بنابراین در فضای سیاسی می‌توانیم مراودات خوبی داشته باشیم.»

حقیقت‌پور تاکید کرد: «ما به اتفاق روسیه و چین می‌توانیم یک حوزه اقتصادی جدید با همان زیرساخت شانگهای طراحی کنیم و این ظرفیت بسیار گسترده‌ای است که حوزه‌های انرژی، صنایع، معادن، کشاورزی، خدمات فنی و مهندسی و… در آن جای دارند.»

وی همچنین گفت: «ما و روسیه می‌توانیم برای جلوگیری از پیشروی ناتو در شرق مراودات خوبی را تدوین کنیم که اجازه توسعه ابزار نظامی غرب را ندهد. در حوزه افغانستان نیز این فضا وجود دارد که با همکاری هم بتوانیم اجازه دهیم افغان‌ها خودشان مساله را مدیریت کنند و آمریکایی‌ها، انگلیسی‌ها و… دخالت کنند. به اضافه اینکه در ابعاد هسته‌ای و دفاعی که هم پیشرفت‌های خوبی کرده‌ایم و هم روسیه از قدیم ید طولایی داشته است، می‌توانیم همکاری کنیم. حتی می‌توانیم تجارت دفاعی نیز با هم داشته باشیم و اینها ظرفیت‌های بسیاری است که می‌توان با وجود همه مسائلی که شاید با روسیه داشته باشیم، قابل استفاده است.»

این نماینده پیشین مجلس تاکید کرد: «پیشنهاد من استفاده هوشمندانه ایران از ظرفیت‌های فی‌مابین است. درست است که روس‌ها در حال حاضر با ما همگرایی دارند اما اگر قرار باشد مثل موضوع قفقاز در موارد دیگری هم ما را جا بگذارند، قابل قبول نیست. باید در مسائل منطقه با ما همکاری و تبادل کنند. روسیه نباید اجازه گسترش نفوذ رژیم صهیونیستی را به ترکیه و قفقاز می‌داد اما داد و این منافع ما را تهدید کرده است، این موضوع حتما باید جبران شود.»