آفتاب یزد | پکن در اقدامی کم سابقه آمار خرید نفت از ایران را رسانه‌ای کرده؛آن هم همزمان با مذاکرات وین. در شرایطی که مسئولان چینی به محافظه کاری معروف هستند اقدام آنان قابل تامل است.

تحلیلی بر اقدام بی سابقه چین در بحبوحه مذاکرات وین
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

در اقدامی کم سابقه، چین آمار رسمی را منتشر کرده که نشان می‌دهد این کشور با وجود تحریمهای آمریکا، از ایران نفت وارد می‌کند. از سوی دیگراوپک در گزارش جدید خود قیمت نفت ایران را ۵ دلار ارزان‌تر از نفت بقیه اعضا اعلام کرده است. این در حالی است که رئیس جمهور، خبر از افزایش۴۰ درصدی درآمدهای نفتی می‌دهد و حالا نگرانی از ارزان‌فروشی نفت در کشور به شدت افزایش یافته است. با این حال مسئولان معتقدند فروش نفت تحریم‌ها را بی‌اثر کرده است. سوال اینجاست که اگر ایران توانایی فروش نفت را دارد چرا مذاکرات وین در حال انجام است؟

>افشاگری چین از واردات نفت ایران

برای نخستین بار در یک سال گذشته چین که بزرگترین واردکننده نفت جهان است، آماری را به صورت عمومی منتشر کرد که نشان داد این کشور در دسامبر مجموعا ۱.۹میلیون بشکه نفت از ایران وارد کرده است. اطلاعاتی که از سوی گمرک چین منتشر شد، نخستین افشای علنی خرید نفت ایران از سوی چین از دسامبر سال ۲۰۲۰ است.چین در زمان تحریمها که در سال ۲۰۱۸ از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا علیه ایران به اجرا درآمد، از ایران نفت وارد کرده است با این حال به ندرت به خرید نفت خام از ایران اذعان می‌کرد.

هنوزمشخص نیست که چرا چین علنا به خرید نفت از ایران اذعان کرده است اما این افشاگری در بحبوحه ادامه مذاکرات هسته‌ای در وین صورت گرفته است. ایران و چین اخیرا به دنبال پیشبرد همکاری در حوزه انرژی تحت قرارداد همکاری استراتژیک۲۵ ساله بوده اند.نفت ارزانتر ایران و ونزوئلا در مقایسه با قیمتهای جهانی که صعود چشمگیری داشتند، انگیزه کافی را فراهم کرد تا چین ریسک مجازات نقض تحریمها را نادیده گرفته و در سال ۲۰۲۱ بیشترین میزان خرید را از این دو کشور داشته باشد که صادراتشان در سه سال گذشته هدف تحریمهای آمریکا قرار گرفته است.بر اساس گزارش اویل پرایس، بلومبرگ در گزارشی به نقل از برآورد شرکت تحقیقات بازار کپلر نوشت: پالایشگاههای چینی سال ۲۰۲۱ در مقایسه با سال ۲۰۲۰ حدود ۵۳ درصد نفت بیشتری از ایران و ونزوئلا خریداری کردند. در مجموع، چین طی سال میلادی گذشته ۳۴۲ میلیون بشکه نفت از ایران و ونزوئلا وارد کرد که بالاترین حجم از سال ۲۰۱۸ بود.

>ماجرا از چه قرار است؟

اداره‌ کل گمرک چین در اولین اطلاعیه رسمی واردات نفت ایران از دسامبر ۲۰۲۰، اعلام کرده این کشور در آخرین ماه سال گذشته میلادی۲۶۰۳۱۲ تن نفت خام از ایران خریداری کرده ‌است.

واردات سالانه نفت خام چین در سال ۲۰۲۱، ۵.۴ درصد کاهش ‌یافته که نخستین کاهش واردات نفت این کشور از ۲۰۰۱ است، زیرا پکن از پالایشگاه‌های خود خواسته با کاهش فرآوری نفت خام تولید داخلی سوخت را محدود کنند.چین در یک دهه اخیر پیش‌برنده تقاضای جهانی نفت بوده‌ و حدود ۴۴ درصد مجموع رشد جهانی واردات نفت از سال ۲۰۱۵ (زمانی که چین واردات نفت پالایشگران مستقل را سهمیه‌بندی کرد) تاکنون متعلق به این کشور است.قیمت شاخص نفت خام برنت با انتشار این خبر کمی کاهش یافت و به ۸۴ دلار و ۴۰ سنت برای هر بشکه رسید.داده‌های اداره ‌کل گمرک چین در روز جمعه (۲۴ دی‌ماه) نشان داد واردات نفت بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام جهان کاهش یافته و به ۵۱۲ میلیون و ۹۸۰ هزار تن معادل ۱۰ میلیون و ۲۶۰ هزار بشکه در روز رسید، این رقم در سال ۲۰۲۰ برابر با ۵۴۲ میلیون و ۳۹۰ هزار تن بود. واردات نفت خام چین در پی هجوم پالایشگاه‌های مستقل برای استفاده کامل از سهمیه‌های خود در پایان سال، در ماه دسامبر نسبت به مدت مشابه پارسال ۲۰ درصد افزایش یافت و به ۴۶ میلیون و ۱۴۰ هزار تن رسید.بر اساس داده‌های اداره گمرک، واردات گاز طبیعی چین که شامل واردات از طریق خط لوله و همچنین واردات گاز طبیعی مایع شده (ال‌ان‌جی) هم می‌شود، در سال ۲۰۲۱ و نسبت به سال پیش از آن، ۱۹.۹ درصد افزایش داشته و به رقم بی‎سابقه۱۲۱ میلیون و ۳۶۰ هزار تن رسیده ‌است طبق اطلاعات اداره گمرک چین، این کشور اولین واردات نفت خام ایران را علی‌رغم تحریم‌های آمریکا گزارش داده است. اداره‌ کل گمرک چین که آخرین‌بار در دسامبر 2020 واردات 520 هزار تن از نفت ایران را ثبت کرده بود، حالا اعلام کرده چین در آخرین ماه سال گذشته میلادی 260312 تن نفت خام از ایران خریداری کرده‌ است.هنوز مشخص نیست چه شرکتی این محموله نفت را که در یک نفتکش بسیار بزرگ جای می‌گیرد، خریداری کرده و در کدام پایانه تخلیه شده ‌است.واردات غیررسمی نفت ایران توسط چین به‌طور متوسط بالاتر از

500 هزار بشکه در روز بین ماه‌های اوت تا اکتبر بوده‌است.طبق گفته‌ تاجران نفتی، برای کنار زدن تحریم‌های آمریکا، نفت ایران با عنوان نفت عمان، امارات و مالزی به چین صادر می‌شود.

اطلاعات کشتیرانی نشان می‌دهد واردات نفت از ایران 6 درصد از کل واردات نفت خام چین را تشکیل می‌دهد.بنابر آخرین گزارش اوپک، نفت سنگین ایران۵ دلار از قیمت متوسط اعضای اوپک ارزان‌تر است. این در حالی است که در این هفته، قیمت نفت برنت رکورد زده و به بیش از ۸۶ دلار رسیده است.