رافائل نادال اسطوره اسپانیایی دنیای تنیس با کسب بیست و یکمین قهرمانی اش در گرنداسلم ها در فینال مسابقات آزاد استرالیا، ، مبدا جدیدی را در تاریخ تنیس ایجاد کرد.

نادال؛ تاریخ تنیس مثل تو ندارد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، تمام تمرکز رسانه های ورزشی دنیا روی فینال گرنداسلم استرالیا معطوف شده است. جایی که رافائل نادال به مصاف دنیل مدودف روس رفته تا درصورت قهرمانی به نخستین فردی تبدیل شود که بیست و یک عنوان گرنداسلم را به خود اختصاص داده است. از سوی دیگر دنیل مدودف که در یو اس اوپن سال قبل جلوی رکوردشکنی جوکوویچ را گرفت، این بار تلاش کرد تا با انجام دادن کار مشابه در برابر نادال خودش را به دومین عنوان گرنداسلم برساند اما نادال کسی نبود که به او این شانس را بدهد.

ست اول؛ بازی برای نادال به سختی شروع شد. گیم اول سرویس برای او هفت دقیقه طول کشید در حالی که مدودف در کمتر از دو دقیقه گیم خودش را گرفت. در گیم بعدی هم نادال در مدت زمان نه دقیقه و بعد از سیو کردن دو بریک پوینت گیم سرویس خودش را هولد کرد تا خیلی زود کار سخت پیش روی او مشخص شود.

گیم دوم سرویس مدودف برای او با زحمت بیشتری همراه بود و با ضربات تاپ اسپینِ نادال، مسافت زیادی را پشت بیس لاین طی کرد اما در نهایت با یک ضربه ایس گیم را از آن خود کرد. نقطه عطف ست برای مدودف فرا رسید و با عملکردی استثنایی پشت بیس لاین گیم سرویس نادال را روی امتیاز صفر بریک کرد تا سه بر دو پیشی بگیرد.

در ادامه هم به راحتی گیم خودش را هولد کرد تا حساب کار چهار بر دو شود. اما مدودف که می دانست نادال هر لحظه می تواند به بازی برگردد، گیم بعدی نادال را هم با نهایت انرژی بازی کرد و با بریک مجدد او، سه گیم پیش افتاد و بلافاصله با گیم سرویسی سریع، ست اول را با نتیجه 2-6 به سود خودش به پایان رساند.

ست دوم: رافا این ست را با استراتژی جدیدی شروع کرد و با کم کردن از اسپین ضرباتش و اضافه کردن به قدرت شات های خود، خیلی خوب گیم اول سرویس خودش را هولد کرد تا این پیام را به مدودف بدهد که اگر بخواهد تمام ضربات را از پشت بیس لاین بزند، مجبور خواهد بود به نسبت رافا انرژی بیشتری را صرف دویدن به دنبال توپ کند. دنیل هم به راحتی گیم خودش را با تکیه بر سرویس های قدرتمندش گرفت تا حساب کار یک بر یک شود.

در گیم بعدی نادال روی امتیاز برابر سی، سرویس بسیار خوبی زد و بعد از رسیدن به گیم پوینت، در یک رالی کوتاه مدودف را مغلوب کرد و با نتیجه دو بر یک پیش افتاد. در گیم دوم سرویس مدودف، رافائل نادال به طرزی استثنایی با زدن انواع و اقسام شات های بکهند اسلایس و بکهند دراپ شات، در نهایت مدودف را بریک کرد تا روزنه های بازگشت برای هوادرانش پدیدار شود. در ادامه هم رافا گیم سرو خودش را به قدرت هولد کرد تا نتیجه چهار بر یک به سود ماتادور شود.

در حالیکه نادال تمایل خاصی به گذاشتن انرژی برای گیم سرویس مدودف نداشت، تنیسور روسی به خوبی گیم خودش را گرفت و بعد از آن هم دو امتیاز اول از سرویس های نادال را به نفع خود کرد و نهایتا بعد از یک رالی فوق العاده گیم سرویس رافا را بریک کرد و تا نتیجه چهار بر سه شود. اما این رافائل نادال بود که با کوله برای از تجربه ریتم بازی را در سرویس های مدودف به دست گرفت و با دراپ شاتی بی نظیر او را بریک کرد تا برای پیروزی در ست دو شروع به سرویس زدن کند. در حالی که نادال در استانه بریک شدن بود، یک جیمی جامپ به درون بازی آمد تا بازی یک دقیقه ای متوقف شود و بعد از آن نادال به فرم مطلوب خودش برگشت و حتی به ست پوینت هم رسید اما این مدودف بود که دوباره بهتر عمل کرد و توانست نادال را بریک کند. با این اتفاق یاد و خاطره جیمی جامپی که در بازی ایران استرالیا به زمین امد و با پاره کردن تور دروازه ایران، بازی را متوقف کرد هم برای ما ایرانی ها زنده شد.

در حالی که یک ساعت از این ست گذشته، نادال خطاهای بدون فشار بیشتری می دهد تا مدودف با گرفتن گیم خودش حساب کار را پنج پنج مساوی کند. در حالی که در گیم سرویس نادال حساب کار برابر پانزده بود، نادال یکی از زیبا ترین امتیازات تورنمنت را به نام خود کرد اما بلافاصله یک خطای دیگر داد تا حساسیت به اوج خودش برسد. باز هم اتفاق مشابه رخ داد و کار به برابر چهل رسید اما نادال با حضور در لب تور و اسمشی تماشایی به گیم پوینت رسید اما به طرز عجیبی مجددا امتیاز را روی خطای خودش از دست داد. در همین لحظه نادال با با بکهند وینری استثنایی و در ادامه سرویسی 200 کیلومتری به گیم ششم رسید. مدودف در گیم سرویس خودش با زدن ضرباتی به عمق زمین نادال و سرویسی قدرتمند، گیم را از آن خود کرد تا کار به تایبریک کشیده شود. در چرخش اول هر دو بازیکن با یک مینی بریک، کار را سه سه مساوی کردند. در چرخش بعدی رافا خیلی زود مینی بریک کرد و در ادامه هم سرویس خودش را با امتیاز همراه کرد اما سرویس دومش را از دست داد تا حساب کار در تایبریک پنج چهار شود ولی مدودف در رالی ای فوق العاده حساب کار را پنج پنج کرد و بعد از آن هم با دراپ شاتی تماشایی در آستانه پیروزی در ست دوم قرار گرفت. اینجا بود که مدودف اوج توانایی خودش را نشان داد و به زیبایی هر چه تمام تر تایبریک را هفت بر پنج برد تا در نهایت ست را بعد از هشتاد و پنج دقیقه هفت بر شش به نفع خود کندو فراموش نکنیم که نادال یک ست پوینت را در این ست از دست داد و تایبریک را هم در حالی که پنج بر سه پیش بود از دست داد.

پیش از شروع ست سوم هر دو تنیسور از فرصت حمام استفاده کردند و آماده ست سوم شدند.

ست سوم: در حالی که نادال می توانست خیلی زود به بریک پوینت برسد، اما با انتخاب مکان اشتباه برای خواباندن ضربه خودش، فرصت را به مدودف داد تا پیش بیفتد. مدودف به وضوح از نظر روحی در شرایط بهتری به نظر می رسد که باعث شد دو بار دراپ شات را برای بردن این گیم امتحان کند. هرچند در این کار موفق نبود اما در نهایت با دو ضربه ایس گیم اول را به نفع خودش کرد. در حالی که نادال دو امتیاز اول گیم سرویسش را از دست داده بود، با یک بادی سرو تماشایی روند بازی را عوض کرد و کار را برابر کرد. در حالی که می توانست با زدن ضربه به جای خالی مدودف گیم را از آن خود کند، توپ را به اوت فرستاد تا کار گره بخورد اما به هرصورتی که بود با رالی ای زیبا گیمش را گرفت تا نوبت به سرویس های مدودف برسد که مطابق انتظار به راحتی گیمش را گرفت تا نتیجه دو بر یک به نفع او شود. بعد از یک استراحت دو دقیقه ای، نادال پشت خط سرویس قرار گرفت که این بار راحت تر از دفعه قبل گیمش را هولد کرد و کار را دو دو مساوی کرد. فریاد نادال بعد از گرفتن این گیم نشان از این موضوع دارد که او کماکان به برگشتن به این مسابقه امیدوار است. هرچند مدودف با سرویس های قدرتمندش گیم سوم را به راحتی هولد کرد. در گیم بعدی نادال دو بار روی فورهندهای داون د لاینی که زد امتیاز از دست داد و بعد هم با اشتباهی محاسباتی خودش را در موقعیت پایین قرار داد تا مدودف سه بریک پوینت در پیش داشته باشد. نادال دو امتیاز اول را نجات داد تا کار به سومین بریک پوینت بکشد. نادال در این لحظه اوج هنر خودش را به نمایش گذاشت و با رسیدن به لب تور کار را به تساوی چهل چهل کشاند. در نهایت هم بعد از یک رالی فوق العاده نادال گیم سرویس خودش را گرفت.

مدودف برای سرویس زدن دچار مشکل شده و با چالشی که بین او و هواداران به وجود امده کمی تمرکز خودش را از دست داده هرچند در نهایت چهل سی پیش افتاد و با زدن ضربه ای دقیقا روی خط، گیمش را گرفت تا حساب کار چهار بر سه شود. در حالی که نادال امتیاز اولش را از دست داده بود، یک درایو والی تماشایی را به امتیاز اول خودش تبدیل کرد و بعد از آن هم با مجموعه از فورهندهای تاپ اسپین مدودف را به خطا واداشت و کار را سی پانزده کرد با سرویس های خوبش گیم را گرفت تا نتیجه چهار بر چهار شود. حالا هولد کردن گیم سرویس مدودف او را در آستانه قهرمانی قرار می دهد. نادال که به خوبی از این موضوع آگاه بود، به خوبی سرویس های مدودف را برگشت داد و با حمایت تماشاگران و خطاهای مدودف در آستانه بریک کردنش قرار گرفت. با یک پسینگ شات استثنایی نادال توانست مدودف را بریک کند تا با حساب پنج بر چهار از حریفش جلو بیفتد. در گیم سرویس نادال، با فورهندهای تماشایی خودش بر حریف روس غلبه کرد و با پیروزی در این گیم، حساب کار شش بر چهار کرد تا در مجموع نتیجه دو بر یک به سود مدودف شده و بازی به ست چهارم کشیده شود.

ست چهارم: مدودف در حالی که به وضوح از نظر عصبی نامتعادل به نظر می رسد، گیمش را به هر شیوه ای بود هولد کرد تا یک بر صفر پیش بیفتد. نوبت به گیم سرویس نادال رسید که ماتادور در نقطه ای سخت قرار گرفت؛ برابر سی! مدودف با حمله به تور به بریک پوینت رسید اما نادال با یک فورهند خارق العاده بریک پوینت را سیو کرد ولی دوباره با دراپ شاتی که از روی تور رد نشد، در موقعیت بریک شدن قرار گرفت اما با فورهندی تاپ اسپین، چاره ای جز زدن توپ به تور برای مدودف باقی نگذاشت. نادال که گویا در صدد خسته کردن مدودف برآمده دوبار دیگر دراپ شات را امتحان کرد تا باز هم کار برابر شود. در نهایت نادال باز هم به لطف ضربات تاپ اسپینش به گیم پوینت رسید و کار را یک بر یک مساوی کرد. این بار مدودف در استانه بریک شدن یک بار با ایس خودش را در گیم نگه داشت ولی با یک خطای سرویس، بریک شده و حساب کار دو بر یک به سود نادال شد. بلافاصله مدودف تقاضای استراحت پزشکی کرد. به نظر می رسد مدودف از ناحیه کشاله ران احساس درد می کند. در گیم سرویس نادال، مدودف این فرصت را بدست آورد تا در امتیاز سی چهل او را بریک کند که نادال هم به کمکش آمد و با خراب کردن یک فورهند کراس کورت، بریک شد تا نتیجه دو بر دو شود. نادال که از اهمیت پیش بودن در این ست کاملا آگاه بود، به خوبی با سه بکهند وینر بی نظیر، موفق شد به بریک کردن مدودف نزدیک شود ولی دنیل با سرو والی کار را برابر چهل کرد و در نهایت بعد از شش بار مساوی شدن ماتادور سی و پنج ساله به زیباترین حالت ممکن با یک رالی جذاب و امتیازی موش و گربه ای، مدودف را بریک کرد. پس از آن هر دو بازیکن گیم های بعدی خودشان را گرفتند تا کار چهار بر سه به نفع نادال شود.

نادال دو فرصت بریک را به مدودف می دهد که اولی را با یک فورهند زیبا سیو می کند و دومی را مدودف با دراپ شاتی ناقص از دست داد تا کار برابر چهل شود. این بار نادال با زدن یک فورهند قدرتی به سمتی که مدودف از آن برمی گشت و در ادامه یک سرویس ایس 190 کیلومتری به طرزی باورنکردنی گیم را به نفع خود کرد تا پنج بر سه پیش بیفتد. نادال که به خوبی از اهمیت زودتر سرویس زدن در ست پنج باخبر بود، تلاش کرد تا در همین گیم کار را تمام کند و یک فرصت را هم داشت که نتوانست از آن استفاده کند و کار پنج بر چهار شد تا نادال برای پیروزی در ست چهارم سرویس بزند. رافا با یک سرویس قدرتمند امتیاز اول را گرفت و در ادامه هم با هولد کردن گیم سرویس خودش، ست چهارم را شش بر چهار برد تا یکی از زیباترین فینال های اوپن استرالیا در سال های اخیر پنج سته شود!

نادال دو بار در سال های دوهزار و شش و دوهزار و هفت در گرنداسلم ها از نتیجه دو بر صفر بازنده، به بازی برگشته و سه دو پیروز مسابقاتش شده است. نادال در شصت و سومین حضور خود در گرنداسلم ها تلاش می کند با قهرمانی در اوپن استرالیا، یک سوم گرنداسلم هایی که در آن شرکت کرده را با قهرمانی تمام کرده باشد. هر دو تنیسور مجددا از فرصت حمام استفاده کردن تا در ست پنجم، بهترین عملکرد دوران ورزشی شان را ارائه کنند. بجز ماندگاری قهرمانی در گرنداسلم، تفاوتی هفتاد میلیارد تومانی هم بین قهرمان و نایب قهرمان وجود دارد.

ست پنجم: مدودف گیم سرویس خودش را با یک دبل فالت آغاز می کند. چهره هر دو تنیسور خسته به نظر می رسد ولی بالاخره یکی از آنها باید دیگری را شکست دهد! نادال با یک پسینگ شات تماشایی سی پانزده جلو می افتد اما مدودف با یک ایس جساب کار را برابر سی می کند ولی باز هم نادال به طرز شگفت انگیزی امتیاز را به نفع خود می کند ولی فرصت بریک را از دست می دهد. در نهایت مدودف با یک ایس و وینر گیم اول را می برد. مدودف باز هم از ناحیه ران احساس ناراحتی می کند و بعد از امتیاز پانزده برای نادال برای تایم استراحت بعدی درخواست فیزیوتراپ می کند.

در هرصورت نادال خیلی خوب گیم سرویس خودش را چهل سی هولد کرد تا حساب کار برابر یک شود. مدودف این بار با قدرت گیم سرویسش را می گیرد. به نظر درخواست پزشکی مدودف مصلحتی بوده و برای استراحت از آن استفاده می کند. از نظر بدنی مدودف آماده تر به نظر می رسد مخصوصا که ده سال از نادال جوان تر است اما وقتی صحبت از اسطوره اسپانیایی است چیزی قابل پیش بینی نیست. نادال هم با قدرت گیم سرویس خودش را گرفت تا نتیجه دو بر دو برابر شود. نادال با یک فورهند استثنایی حساب کار را در گیم سرویس مدودف برابر سی کرد و بعد از آن هم با خطای مدودف در آستانه بریک کردن او قرار گرفت ولی مدودف با یک سرویس سنگین حساب کار برابر چهل کرد.

شاید یکی از مهم ترین فورهندهای دوران ورزشی نادال باعث شد تا با بریک کردن حریف، سه بر دو پیش بیفتد. رافا باز هم با یک فورهند تاپ اسپین باورنکردنی امتیاز اول را گرفت و بعد از آن هم با یک ضربه سرویس صد و نود کیلومتری( بعد از دویست و هشتاد و پنج دقیقه از شروع بازی!)  خودش را به گیم پوینت رساند. مدودف جوان اما کار را برابر چهل کرد و بعد از آن سه بار فرصت بریک کردن رافا را از دست داد تا برای ششمین بار در این گیم کار به چهل چهل بکشد. این بار ماتادور بود که با دو سرویس پیاپی بر حریف غلبه کرد و کار را چهار بر دو کرد. مدودف هم با چهار امتیاز متوالی گیم خودش را گرفت. بازی در گیم سرویس نادال مارپیچ ادامه پیدا کرد و در نهایت نادال بازی را پنج بر سه کرد. مدودف در گیم سرویس بعدی با یک خطای سرویس کار را برابر سی کرد ولی نادال از فرصت استفاده نکرد و موفق نشد به مچ پوینت برسد تا مدودف با هولد کردن گیم خودش نتیجه را پنج چهار کند. حالا نادال با گرفتن گیم سرویس خودش می تواند به قهرمانی برسد. امتیاز اول را به خوبی از آن خود می کند. امتیاز دوم را هم با حمله به لب تور بدست می آورد.

همه چیز آماده رسیدن رافا به مچ پوینت است ولی نادال خطا می دهد تا حساب سی پانزده شود. امتیاز بسیار مهمی در پیش است. سرو اول خراب می شود. سرویس دوم هم خطا می شود تا حساسیت به اوج برسد. مدودف با یک اسمش محکم در موقعیت بریک کردن قرار می گیرد و به طرز عجیبی با بریک کردن رافا نتیجه پنج بر پنج می شود. باز هم رافا در موقعیت بریک قرار می گیرد. دو شانس اول را از دست می دهد ولی شانس سوم را غنیمت می داند و باز هم در موقعیت بالا قرار گرفته و با نتیجه شش بر پنج در آستانه پیروزی قرار می گیرد. نادال اولین امتیاز را با یک رالی تماشایی از آن خود می کند. دومین امتیاز را هم با سرویس خوبش به دست می آورد. با یک ایس فوق العاده به امتیاز قهرمانی می رسد و تمااااام. نادال قهرمان اوپن استرالیا است.