خبر نامه 200صفحه‌ای جلیلی علیه دستگاه دیپلماسی رئیسی در شرایطی قوت یافته که تا کنون او این خبر را تکذیب نکرده است.

جلیلی منتقد تازه سیاست خارجی رئیسی؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: در چندروز اخیر برخی رسانه‌ها خبر از نامه 200صفحه‌ای سعید جلیلی در نقد علملکرد تیم مذاکره‌کننده دادند که گفته شد جلیلی این نامه را برای رهبر انقلاب ارسال کرده است. حالا سخنگوی وزارت خارجه هم به این موضوع واکنش نشان داده و گفته است: «مناسب است پاسخ این سوال را از خود ایشان بگیرید و توضیحی در این خصوص و خبری در این زمینه ندارم. اما می‌توانم بگویم ما با اجماع در حال مذاکره در وین هستیم و همه باید این سرمایه را پاسخ بدهند».

جزییات زیادی از این نامه منتشر نشده، اما آنگونه که برخی منابع اعلام کرده‌اند جلیلی روند حرکت تیم باقری‌کنی را به ضرر ایران دانسته است. جلیلی مدعی شده بود در شرایط فعلی نباید مذاکره کرد و صرفا باید امتیاز قابل اندازه‌گیری و بررسی از آمریکایی‌ها گرفت.

سعید جلیلی از منتقدان اصلی برجام در دولت حسن روحانی بود. او معتقد است که توافق برجام خسارت‌بار و به زیان ایران بوده است. جلیلی پیش از دولت حسن روحانی و تا سال۹۲ دبیر شورای عالی امنیت ملی بود و مدیریت مذاکرات هسته‌ای را برعهده داشت. عملکرد او انتقادات زیادی را در پی داشت و بسیاری مذاکرات او را کاملا بی نتیجه دانستند؛ از جمله علی‌اکبر ولایتی که در جریان مناظرات انتخاباتی سال92 عملکرد جلیلی در مذاکرات هسته‌ای را بیانیه‌خواندن نامید.

نکته جالب در پی انتقادهای احتمالی جلیلی به عملکرد دستگاه دیپلماسی دولت جلیلی آن است که علی باقری‌کنی، مذاکره کننده ارشد ایران در این دور از مذاکرات روزگاری و در دورانی که جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی و هم‌زمان مسئول تیم‌مذاکره‌کننده هسته‌ای بود نقش نفر دوم و معاون او در مذاکرات را ایفا می‌کرد و انتقادهای احتمالی جلیلی می‌تواند حکایت از شکافی میان دو یار سابق باشد.

از طرفی نامه جلیلی در شرایطی نوشته شده است که مذاکرات وین در مرحله حساسی به سر می‌برد و احتمال توافق و اخیای برجام افزایش یافته است و در عین حال بحث مذاکره مستقیم با آمریکا هم مطرح است. حالا باید دید آیا جزئیات این نامه منتشر می‌شود یا خیر؟