هاشم هاشم‌زاده هریسی و ناصر قوامی درباره آیت‌الله صافی گلپایگانی در گفت‌وگو با سایت «خبر سراسری» به اظهارنظر پرداختند.

قوامی: آیت‌الله صافی می‌گفت روسیه و چین ملحد هستند/ هاشم‌زاده هریسی: او استوانه فکری حوزه بود
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث‌آنلاین، به نقل از سایت خبر سراسری، حجت‌الاسلام ناصر قوامی، فعال سیاسی اصلاح طلب، درباره زیست سیاسی مرحوم آیت الله صافی گلپایگانی گفت: «مرحوم آقای صافی گلپیاگانی را از آن موقع که در دهه چهل قم بودیم میشناختیم و خاطرم هست یک زمانی هم برای عمل قلب به انگلستان سفر کرده بودند. ایشان داماد مرحوم آیت الله محمدرضا گلپایگانی است و یکی از علمای بزرگ قم بودند. در شورای نگهبان و خبرگان هم که تشکیل شد با دستور امام حضور داشتند اما زمانی‌که مجمع تشخیص مصلحت نظام تشکیل شد ایشان استعفا کرد و موافق با این ساز و کار نبود زیرا معتقد بود مسائل شرعی باید انجام شود مسائلی هم که شرعی نیست نباید انجام شود و نیازی به این مجمع نیست. در هر حال ایشان یکی از مراجع بزرگ ما بود و به لحاظ اینکه داماد مرحوم گلپایگانی بود طبق وصیت‌نامه ایشان اموال حوزه در اختیار ایشان قرار گرفته بود چون معتقد بودند ایشان امانت دار خوبی است».

او در ادامه درباره جلسه چند ماه قبل مرحوم گلپایگانی با وزیرامورخارجه افزود: «ایشان یکی از عالمان روشن و متدین بود. ما از جزییات صحبت ایشان در آن جلسه با وزیر خارجه اطلاع نداریم و آنچه منتشر شده است این است که با دنیا قهر نکنیم اما من فکر می کنم مسئله بیش از این ها بوده است و نظر ایشان این بوده است که فقط با چین و روسیه که قابل اعتماد نیستند ارتباط زیادی نداشته باشیم و آن ها ملحد هستند. بنابراین دیدگاه ایشان در سیاست قطعا شرقی نبود و معتقد بودند باید با کشور های غربی ارتباط داشته باشیم».

به گزارش سایت «خبر سراسری» قوامی همچنین بیان کرد: «به هر صورت ایشان یکی از علمای مهم قم بودند و انشالله خداوند ایشان را با انبیا و اولیا محشور کنند. امیدواریم فایل صوتی صحبت ایشان در آن جلسه با وزیر خارجه از سوی فرزندانشان منتشر شود تا ببینیم نظر اصلی ایشان چه بوده است».

هاشمهاشم‌زاده هریسی، عضو مجلس خبرگان رهبری، در گفت‌وگویی با سایت «خبر سراسری» درباره مرحوم صافی گلپایگانی گفت: «مرحوم آیت‌الله صافی گلپایگانی از مراجع بسیار برجسته ما در قم بودند که اهل قلم، فاضل، با تقوا، با فضیلت و اهل بیان و یکی از استوانه‌های فکری حوزه بود و حالا که از دست ما رفته است بسیار تاسف می خوریم. انشالله جای ایشان خالی نماند.ایشان شیخ فقهی بود و بیشترین سن را بین علما داشت. شیخیت یک فضیلت و حرمت است ،ایشان برکات و حرمت و فضیلت نزد خداوند داشتند. خداوند رحمتشان کند».