عدم استفاده از سیاوش یزدانی در کنار محمد حسین کنعانی زادگان در روزی که شجاع خلیل زاده دو اخطاره بود موجب نقدهایی علیه اسکوچیچ، سرمربی تیم ملی شد.

نقد یک تصمیم؛ آیا نورافکن گزینه بدی بود؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 به گزارش "ورزش سه"، ترجیح اسکوچیچ بر این بود امید نورافکن در کنار محمد حسین کنعانی زادگان استفاده کند و در دقایق پایانی بازی بود که سیاوش یزدانی به جای میلاد محمدی وارد میدان شد تا در کنار محمد حسین کنعانی زادگان بازی کند و امید نورافکن به پست تخصصی اش برگردد. یعنی مدافع چپ. بازی در پست دفاع میانی پست غیر تخصصی امید نورافکن بود، البته این بازیکن بازی در پست هافبک دفاعی را هم تخصص دارد. 

برخی از این تصمیم اسکوچیچ برافروخته شدند و این طور تعبیر کردند در روزی که سیاوش یزدانی و عارف آغاسی روی نیمکت بودند استفاده از امید نورافکن در پست غیر تخصصی بدین معنی بود که سرمربی تیم ملی سیاوش یزدانی و عارف آغاسی را قبول ندارد! قطعا این تحلیل قابل احترام است اما نمی تواند صادق باشد به این خاطر که اگر سرمربی تیم ملی سیاوش یزدانی و عارف آغاسی و ... را قبول نداشت آنها را به تیم ملی دعوت نمی کرد. از سویی وقتی در جریان بازی سیاوش یزدانی را به میدان می فرستد نشان می دهد به طور حتم روی این بازیکن در بخشی از بازی حساب باز کرده است. در آن دقایقی که حریف روی به ارسال از کناره  ها و مستقیم آورده بود. 

وقتی امید نورافکن در پست دفاع میانی نمایش خوبی داشت بدین معنی است که می تواند در این پست هم بازیکن موثری باشد و ترجیح استفاده اسکوچیچ از این بازیکن به خاطر توانمندی هایش و هم چنین سبک بازی حریف بود و هم چنین شروع بازیسازی و این نباید موجب ناراحتی هیچ کارشناسی شود و نباید برای سیاوش یزدانی این ذهنیت به وجود آید که او در پازل تاکتیکی سرمربی تیم ملی جایی ندارد. 

اسکوچیچ در تمرین تیم ملی پیش از بازی با عراق و امارات حتما ترکیب های متفاوتی را آزمایش کرده. به خصوص بعد از بازی با عراق از سیاوش یزدانی در کنار محمد حسین کنعانی زادگان استفاده کرده اما در بازخورد تمرینات به این نتیجه رسیده که امید نورافکن و محمد حسین کنعانی زادگان زوج هماهنگ تری هستند. این فقط یک نتیجه است و یک تفکر است و اصلا بدین معنی نیست که سیاوش یزدانی شایستگی بازی در ترکیب تیم ملی را ندارد و عارف آغاسی مدافعی است که توانمند نیست. تیم ملی باید ارزیابی شود نه نفرات؛ آنچه که باید مورد نقد قرار گیرد سبک بازی تیم ملی است؛ در دفاع و حمله. 

یک سوال مهم؛ آیا نمایش امید نورافکن در خط دفاعی تیم ملی در بازی با امارات بد بود؟ به خصوص که در بیشتر نیمه دوم تیم ملی 10 نفره بود.