حمیدرضا ترقی گفت: مذاکره دو جانبه با آمریکا هم اصلا معنا ندارد و اگر تحریم‌ها رفع شود مذاکره با این کشور صرفا در قالب 1+5 انجام می‌شود و حتما هیچ مذاکره دوجانبه‌ای میان ایران و آمریکا در کار نخواهد بود.

برخلاف دوره روحانی، اکنون هیچ جاسوسی در تیم مذاکره‌کننده وجود ندارد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: هنوز واکنش‌ها به مذاکره مستقیم با آمریکا ادامه دارد؛ اینکه اگر قرار باشد چنین موضوعی محقق شود، باید با چه شرایطی باشد؟

حمیدرضا ترقی، فعال و تحلیلگر سیاسی، درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «مذاکره مستقیم با آمریکا بدون رفع تحریم‌ها هیچ مفهومی ندارد. برای آنکه مذاکره‌ای در بگیرد باید تمام تحریم‌ها رفع شود و اگر چنین نشود این کشور همچنان به عنوان یکی از اعضای خارج‌شده از برجام در نظر گرفته می‌شود و اصلا عقلانی نیست با کشوری که خارج از برجام است، مذاکره کنیم».

او ادامه داد: «مذاکره دو جانبه با آمریکا هم اصلا معنا ندارد و اگر تحریم‌ها رفع شود مذاکره با این کشور صرفا در قالب 1+5 انجام می‌شود و حتما هیچ مذاکره دوجانبه‌ای میان ایران و آمریکا در کار نخواهد بود. مذاکره دو جانبه یعنی آنکه طرفین دیگر هیچ نقشی ندارند و صرفا این آمریکاست که جای آنها تصمیم می‌گیرد. اگر این است برای مثال دیگر انگلستان نباید اظهارنظر کند و اگر چنین نیست مذاکره دو جانبه با آمریکا معنی ندارد».

این فعال سیاسی درباره روند مذاکرات تا کنون بیان کرد: «من فکر می‌کنم روند مذاکرات تا اینجای کار برای ایران عزتمندانه بوده است و منافع ملی ایران لحاظ شده است. دست ما پر است و اجازه ندادیم که خواسته‌های غربی‌ها بر ما تحمیل شود و انتظاراتی خارج از برجام داشته باشند. از سوی دیگر ایران توانسته است افکار عمومی جهانی را همراه خود کند».

ترقی در پایان درباره تفاوت‌های مذاکره در دولت رئیسی با مذاکره در دولت روحانی گفت: «در این دوره از مذاکرات 40کارشناس مختلف در رشته‌های گوناگون همراه تیم مذاکره‌کننده بودند تا تمام متون را به دقت و از زوایای مختلف بررسی کنند تا اگر ایرادی هست، اصلاح شود؛ در صورتی که چنین شرایطی در گذشته وجود نداشت. در این دروه از مذاکرات ایران از موضع بالا و عزتمندانه صحبت کرد و ابتکار عمل در دست ایران بود. سومین تفاوت هم این است که تیم‌های مذاکره‌کننده غربی‌ها بی‌اختیار و ضعیف بودند که نشانگر این است که آنها نتوانستند عناصر پیچیده خود را به مذاکرات بیاورند. تفاوت دیگر آن است که برخلاف مذاکرات در دولت روحانی، هیچ جاسوسی در تیم مذاکره‌کننده ایرانی وجود نداشت که از غربی‌ها از طریق نفوذ به خواسته‌هایشان برسند. تفاوت آخر هم در نحوه مواجهه دو دولت نسبت به تحریم‌هاست. دولت آقای روحانی بعد از تحریم‌ها هیچ اقدامی انجام نداد اما اکنون می‌بینیم که دولت از راه‌های مختلف از جمله ارتباط با کشورهای منطقه، ارتباط با روسیه و چین، و ارتباط با کشورهای آسیای میانه سعی می‌کند تحریم‌ها را خنثی کند».