ایسنا | یک فعال سیاسی با تأکید بر اینکه مشکلات اقتصادی کشور باید به صورت اساسی و ریشه ای حل شود، گفت: دولت برای تصمیم گیری در زمینه ارز ترجیحی از نظرات کارشناسان استفاده کند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

جلال جلالی زاده در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه در مسئله حذف ارز ترجیحی دولت باید از نظر کارشناسان استفاده کند، اظهار کرد: این مسئله بدون در نظر گرفتن راهکارهای علمی به نتیجه مطلوب نخواهد رسید.

وی در ادامه افزود: قیمت ارز در کشور ما به تحریم ها بستگی دارد و هر تغییر و تحولی در تحریم ها رخ بدهد تأثیر خود را بر ارز می گذارد. در حال حاضر هم بحث مذاکرات برای رفع تحریم ها همچنان مبهم و نامشخص بوده و تعیین تکلیف نشده است. بنابراین تصمیم قاطعی در مورد ارز نمی توان در این شرایط گرفت.

این فعال سیاسی درباره رانت ایجاد شده در تخصیص ارز ترجیحی تصریح کرد: هر قیمتی برای ارز تعیین شود عده ای که دارای قدرت و نفوذ بوده و راهکارها را می شناسند، سوءاستفاده می کنند. در دولت قبل هم همین افراد ارز را گرفتند اما حاضر نشدند کالا به کشور وارد کنند و فساد زیادی در این زمینه شکل گرفت. به نظر من بهترین تصمیم در این شرایط این است که بانک مرکزی و وزارت اقتصاد از نظر کارشناسان استفاده کند و تصمیم اساسی بگیرد.

جلالی زاده در پایان گفت: با راهکارهای موقت مثل افزایش یارانه مشکل حل نمی شود. به نظر من یارانه خیانت به مردم کشور و هدر دادن سرمایه های ملی است و دردی از مردم دوا نکرد. در حالی که باید این یارانه ها صرف تولید و سرمایه گذاری می شد. بنابراین اتخاذ سیاست هایی مثل افزایش یارانه ها یک مسکن موقتی خواهد بود و کارآیی ندارد و مشکل اقتصاد باید اساسی و ریشه ای حل شود.