پنگ شوای، ورزشکار زن جنجالی چینی مصاحبه جدیدی با اکیپ انجام داده است.

معمای پنگ شوایی (گزارش + عکس)
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، در ماه نوامبر، پنگ شوای، یک تنیس باز سابق چینی، پس از طرح اتهامات آزار جنسی علیه معاون سابق نخست وزیر چین، تیتر خبرهای جهانی شد. پس از آن دیگر کمتر اخباری در این زمینه شنیده شد. در واقع نشریه اکیپ گزارشث منتشر کرد مبنی بر اینکه در طبقه شانزدهم یک هتل مجلل این اتفاق رخ داده که البته جنجال بسیار زیادی را هم به وجود آورد. 

اکیپ در بخش دیگری از گزارش خود مدعی شد که اولین مصاحبه که پنگ بعد از این اتفاق انجام شده به شدت توسط دولت چین مدیریت شده است. بر این اساس مقامات دولت چین اصرار داشتند که مترجم های منتخب آنها برای این مصاحبه اعزام شوند. آن هم در حالی که پنگ همواره به زبان انگلیسی مصاحبه می‌کرد اما این بار باید به زبان چینی این کار را انجام می داد. 

پنگ در این مصاحبه تایید کرد که تمام ادعاها بخشی از یک سوء تفاهم بزرگ بوده است. تنگ بیائو، یک وکیل حقوق بشر چینی، این مصاحبه را «اعتراف اجباری» می‌داند که احتمالاً پنگ «تحت فشار شدید» انجام داده است؛ تاکتیک‌هایی که چین در گذشته علیه فعالان حقوق بشر استفاده کرده بود. 

یاکیو وانگ، پژوهشگر ارشد چین گفته که این مصاحبه بخشی از "تبلیغات" حزب کمونیست است و از سازمان ها خواسته قبل از صحبت دوباره با پنگ مطمئن شوند که او می تواند آزادانه صحبت کند. 

یکی از مقاماتی که تصاویر او توسط دوربین های هتل گرفته شده، وانگ کان، رئیس ستاد کمیته المپیک چین بود. البته به نظر می رسد که مسئولان نشریه اکیپ از دردسرهای مصاحبه با پنگ مطلع بوده و می دانسته اند که حرف زدن با او تحت تدابیر و محدودیت های خاصی انجام خواهد داد و فقط حرف های گذشته را تکرار خواهد کرد. با این حال خبرنگاران این نشریه بر انجام مصاحبه اصرار داشتند چرا که به دنبال این بودند تا از سلامت جسمی پنگ مطمئن شوند. 

از جمله محدودیت‌هایی که برای مصاحبه وجود داشت این بود که همه سؤالات باید از قبل ارسال می‌شد و پنگ فقط به زبان چینی پاسخ می‌داد و آقای وانگ در طول مصاحبه برای ترجمه حضور داشت. 

این مصاحبه قرار بود نیم ساعت طول بکشد، اما تقریباً یک ساعت طول کشید و اکیپ گفت که خبرنگارانش اجازه دارند سؤالاتی بپرسند که از قبل با آنها موافقت نشده بود. با این حال، در پاسخ به سؤالات کلیدی، پنگ پاسخ‌های تقریباً یکسانی را به آن‌هایی که در رسانه‌های دولتی چین چاپ شده بود، داد و هیچ توضیح دیگری برای معنای کلماتش یا دلیل نوشتن آنها ارائه نکرد. اکیپ هم موافقت کرد که پاسخ‌های او را کلمه به کلمه در قالب پرسش و پاسخ منتشر کند. 

در ابتدای مصاحبه از پنگ پرسیده شد: "در متنی که دیدیم، شما فردی را به تجاوز متهم کردید. ما این را نمی فهمیم." او پاسخ داد: "تجاوز ؟  من هرگز نگفتم که کسی به من تجاوز کرده است." 

سپس از پنگ سوال شد چرا از انظار عمومی ناپدید شد، که او در جواب گفت: "من هرگز ناپدید نشدم.  همه می توانستند من را ببینند." 

او در پاسخ به این سوال که چه کسی پستش را در شبکه های اجتماعی حذف کرده است، پاسخ داد: "من این کار را کردم." در پاسخ به دلیل این کار، او افزود: "چون خودم می خواستم." 

او در پاسخ به اینکه چرا دوستان و مسئولان ورزشی مدعی شده‌اند که پس از این پست نمی‌توانستند با او تماس بگیرند، گفت: "فقط بسیاری از افراد، مانند دوستانم یا افرادی از IOC به من پیام دادند و پاسخ دادن به این همه پیام به سادگی غیرممکن بود اما من همیشه با دوستان نزدیکم در ارتباط بودم. 

من با آنها صحبت کردم، به ایمیل های آنها پاسخ دادم، همچنین با WTA صحبت کردم ... اما در پایان سال،  وب سایت سیستم فناوری اطلاعات تغییر کرد و بسیاری از بازیکنان برای ورود به سیستم با مشکل مواجه شدند. همچنین من و همکارانم همیشه در تماس بودیم به همین دلیل است که نمی دانم چرا خبر ناپدید شدنم منتشر شد." 

در جای دیگری از مصاحبه، پنگ فاش کرد که دیگر  تمرین نمی کند و ممکن است حتی پس از پایان همه‌گیری کووید، به مسابقات بازنگردد. از او خواسته شد که دلیلش را توضیح دهد که پنگ به سن، کووید و آسیب مکرر زانو به عنوان دلایل اشاره کرد و گفت: "فکر می کنم بازگشت به سطح فیزیکی دلخواه برای من بسیار سخت باشد." 

از او مستقیماً سؤال نشد که آیا مقامات چینی او را از مسابقات منع کرده اند یا خیر، اما افزود: "در قلبم فکر می کنم همیشه یک تنیس باز حرفه ای خواهم بود." 

او همچنین فاش کرد که روز شنبه با توماس باخ، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک شام خورده است. پنگ همچنین تایید کرد که آن ها بحث و تبادل نظر خوبی داشته اند. او افزود: "او از من پرسید که آیا به رقابت مجدد فکر می‌کنم، پروژه‌هایم چیست، چه برنامه‌ای برای انجام دادن دارم، و غیره.

البته، من احساس پشیمانی می کنم اما هر انسانی در مقطعی از زندگی خود احساس پشیمانی می کند زیرا حقیقت این است که وقتی تصمیم گرفتم جراحی دوم خود را انجام دهم، هدفم از سرگیری مسابقات در طول المپیک بود. از اعماق وجودم آرزوی کسب مدال را داشتم، اما چون زانویم آسیب دیده بود، نتوانستم در المپیک توکیو شرکت کنم، به سطحی که برای شرکت در المپیک نیاز داشتم نرسیدم اما زندگی همین است."

کمیته بین‌المللی المپیک تأیید کرده است که این جلسه برگزار شده و گفته که رئیس سابق کمیسیون ورزشکاران، کرستی کاونتری در باشگاه المپیک پکن به این زوج پیوسته است. 

طبق گزارش IOC، این سه نفر درباره «تجربه مشترک خود به عنوان ورزشکار» بحث کردند و باخ از پنگ دعوت کرد تا پس از پایان همه‌گیری، از موزه المپیک در لوزان سوئیس بازدید کند.  آنها می گویند که پنگ با این دیدار موافقت کرده است. 

پنگ ادعا می کند که تا حدی از طوفان بین المللی که پس از حذف ناگهانی پست او در رسانه های اجتماعی رخ داد، بی اطلاع بوده است. در هفته های بعد، استیو سیمون، رئیس WTA، که بر تنیس زنان حکومت می کند، از تعلیق مسابقات آنها در چین خبر داد. 

پنگ گفت: " اخبار رسانه‌های خارجی را زیاد تماشا نمی‌کنم. من نمی توانم به زبان انگلیسی بخوانم اما در مورد آن شنیده ام. با این حال، هرگز فکر نمی کردم چنین نگرانی وجود داشته باشد، و می خواهم بدانم چرا این چنین بود؟ 

برای من خیلی غیرعادی بود که چرا گفته می‌شود به کمک روانی یا این چیزها نیاز دارم؟ نمی دانستم چگونه باید آن را بفهمم.  اما این که روانشناسان WTA نمی توانستند با من تماس بگیرند و فکر می کردند که من ناپدید شده ام، فکر می کنم کمی اغراق آمیز است. 

بنابراین پس از خواندن این بیانیه، من خودم به استیو سایمون، رئیس WTA پاسخ دادم. 

چندین نسخه ارسال شد و این ایمیل‌ها را خودم نوشتم. این بیانیه شخصی من است.  همان شب، من نیز آن را از طریق وی چت برای همکارانم در بخش بازیکنان ارسال کردم تا شخصاً تأیید کنم که نویسنده پیام های ارسال شده از ایمیل کاری من هستم." 

گفتنی است پنگ چندی پیش و به خاطر پستی که در صفحه اجتماعی خود مبنی بر انجام تجاوز علیه او منتشر شده بود جنجال به پا کرد. این پست در عرض 20 دقیقه پس از آپلود در Weibo که به شدت توسط دولت چین تحت نظارت است، حذف شد. پس از آن پنگ از دید عموم ناپدید شد و تا چند هفته پس از آن خبری از او نبود.

در اواخر نوامبر، پنگ دوباره در رسانه‌های اجتماعی ظاهر شد، در حالی که به نظر می‌رسید او به زندگی عادی خود برگشته است.  اما ترس از امنیت او همچنان پابرجا بود زیرا تمام تصاویر و ویدئوها توسط مقاماتی که پیوندهای قوی با حزب کمونیست یا مقامات ورزشی داشتند آپلود شده بود.