دادگاه عالی ورزش درخواست باشگاه سایپا در پرونده شکایت از فدراسیون فوتبال و پیکان را در کرد.

شکایت سایپا رد شد؛ لیگ بهم نمی‌خورد! (عکس)
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش ورزش سه، در هفته‌های پایانی لیگ بیستم، شهرآورد کوچکتر تهران بین تیمهای پیکان و سایپا، یکی از جنجالی‌ترین بازیهای تاریخ فوتبال ایران شد. پیکانی‌ها در این بازی یک تعویض اضافه انجام دادند و در طول بازی داور و بازیکنان حریف نیز متوجه این تخلف نشدند اما بلافاصله پس از پایان بازی و انتشار این خبر در فضای رسانه‌ای، باشگاه سایپا شکایت خود را تقدیم کمیته انضباطی کرد.

این کمیته پس از بررسی این ماجرا، تصمیم گرفت که این ماجرا را مصداق استفاده از «بازیکن غیرمجاز» بداند و به این ترتیب نتیجه دیداری که با پیروزی 2-1 پیکان خاتمه یافته بود را 3-0 به سود سایپا اعلام کند. اما باشگاه پیکان با تجدیدنظرخواهی روی این حکم، موفق شد در کمیته استیناف به پیروزی برسد و به این ترتیب نتیجه بازی به همان پیروزی دو گله داخل زمین برگشت.

در همین حال باشگاه سایپا اعلام کرد که پرونده را به دادگاه حکمیت ورزش خواهد برد و در حالی که نارنجی پوشان انتظار داشتند نتیجخ حک به زودی صادر شود اما این اتفاق رخ نداد. سایپا در پایان فصل به لیگ دسته اول سقوط کرد اما مدیران این باشگاه مدعی شدند که با حکم دادگاه CAS به لیگ برتر بازخواهند گشت ولی حالا قاضیان پرونده علیه سایپا رای داده‌اند.

دیوان حکمیت ورزش در حکم نهایی خود رای کمیته استیناف ایران را تائید کرده و نوشته که باشگاه سایپا امکان درخواست تجدیدنظرخواهی را نخواهد داشت تا به این ترتیب پرونده در همین نقطه مختومه شود.

باتوجه به رد درخواست سایپا، این باشگاه به پرداخت هزینه دادرسی و حق الوکاله صد میلیونی  CAS و حق الوکاله وکلای پرونده نیز محکوم گردید.

نکته جالب اینکه اگر سه امتیاز این بازی به سایپا تعلق پیدا می‌کرد، این تیم با سه امتیاز بیشتر بالاتر از ذوب آهن قرار می‌گرفت و به شکلی عجیب، یکپارچگی جدول ایران تحت تاثیر قرار می‌گرفت.

در حکم مربوط به شکایت سایپا که توسط دیوان حکمیت ورزش صادر شده، آمده است:

«بر اساس این دلایل دادگاه حکمیت ورزشی، حکم می‌کند که:

۱. درخواست ارائه شده توسط باشگاه سایپا در ۲۷ جولای ۲۰۲۱ علیه تصمیم کمیته استیناف فدراسیون فوتبال در ۴ جولای همان سال، رد می‌شود.

۲. تصمیم کمیته استیناف فدراسیون فوتبال در تاریخ ۴ جولای، تایید می‌شود.

۳. هزینه داوری باید توسط دادگاه CAS تعیین شود، باید به طور کامل توسط باشگاه سایپا پرداخت شود.

۴. سایپا باید هزینه داوری خودش را هم پرداخت کند و همچنین باید ۳ هزار فرانک سوییس به باشگاه پیکان بابت هزینه قانونی بدهد.

۵. فدراسیون فوتبال ایران باید هزینه‌های مربوط به خودش را پرداخت کند.

۶. سایر درخواست‌ها درباره این پرونده رد خواهد شد.»