رییس فدراسیون فوتبال ایران با چالشی جدی مواجه است.به نظر شش عضو هیئت رییسه تمایلی به ادامه کار وی ندارند و در صدد عزل او هستند. چه اتفاقاتی پیش روی فدراسیون فوتبال است؟

عزل یا ادامه کار عزیزی خادم در سه سناریو
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه" مهم ترین خبر فوتبال ایران در روز گذشته علنی شدن دستور جلسه ای است که در آن اعضای هیات رییسه قرار است برای طرح موضوع عزل شهاب الدین عزیزی خادم و جانشینی یک سرپرست تازه( احتمالا مهرداد سراجی) دور هم جمع شوند.

صحبت های درگوشی با عزیزی خادم بارها و بارها انجام شده و اصحاب رسانه از قریب الوقوع بودن آن اطلاع داشتند. زمانی هم که برای این موضوع در نظر گرفته شده بود پس از بازی با امارات بود که سناریو به همان شیوه پیش رفت. 

وقتی دو روز گذشته خبرگزاری فارس اولین خبر را در مورد عزل عزیزی خادم منتشر کرد، همه به دنبال رسمیت این خبر و به نتیجه رسیدن آن بودند در حالی که انتظار می رفت واکنش فدراسیون همه چیز را به حالت اول برگرداند. در نهایت مشخص شد رییس فدراسیون فوتبال دوست چندانی در هیات رییسه ندارد و از بین نه نفر، حداقل شش نفر با ادامه کار وی مخالف هستند. 

نامه ای با پنج امضا مورد تایید قرار گرفت تا احتمالا در جلسه ای که یکشنبه پیش رو برگزار می شود مساله استیضاح رییس فدراسیون در جلسه هیات رییسه مورد بررسی قرار گیرد و اگر این مساله در آن جلسه رای مجدد بیاورد، آن وقت برکناری رسمی عزیزی خادم در جلسه ای با حضور اعضای مجمع فدراسیون و در یک نشست پرهیاهو به رای گذاشته خواهد شد که البته در آنجا ممکن است اعضای مجمع این درخواست را تایید یا رد کنند.

اما آنچه که در فدراسیون فوتبال اتفاق افتاد، مورد تقریبا نادری بود. اینکه اعضای هیات رییسه علیه رییس فدراسیون موضعی چنین جدی بگیرند و درخواست برکناری اش را بدهند.

با این حال درخواست برکناری عزیزی خادم پایان ماجرا نیست و سناریو های مختلفی پیش روی فدراسیون فوتبال است که آنها را باهم مرور می کنیم:

یک) عزل عزیزی خادم و برگزاری مجمع

- مهرداد سراجی، احسان اصولی، بهرام رضاییان، شهره موسوی و میرشاد ماجدی پنج عضوی هستند که درخواست برکناری رییس فدراسیون ایران را دارند. آنها در جلسه ای که رییس فدراسیون دو هفته برای برگزاری آن وقت دارد شرکت کرده و این موضوع را به شور خواهند گذاشت. اگر نظرات تا آن زمان تغییر نکند، در رای گیری مخفی بعدی رییس فدراسیون از سمت خود برکنار خواهد شد و سپس این پیشنهاد به رای مجمع گذاشته می شود و در صورت رای مثبت مجمع برکناری او قطعی می شود ولی اگر مجمع این موضوع را تایید نکند عزیزی خادم به پست خود بر می گردد.

دو) عدم برگزاری جلسه هیات رییسه

- ممکن است عزیزی خادم به برگزاری جلسه هیات رییسه اقدام نکند که در این صورت اعضا دور هم جمع شده و در یک جلسه راسا تصمیم گرفته و نامه مجددی له یا علیه او به مجمع انشا خواهد شد .البته اگر این موضوع با استعفای عزیزی خادم همراه شود دیگر نیازی به برگزاری مجمع نیست.

سه) عدم برگزاری نشست هیات رییسه و جانشینی کمیته انتقالی

فوتبال ایران باید تا دهم اسفند تاییدیه اساسنامه خود را به فیفا ارائه کند اگرچه در فدراسیون عزیزی خادم تلاش هایی برای این مهم انجام شده و حتی مصوبه سازمان بازرسی به عنوان نهاد بالادستی مورد استناد قرار گرفته بود اما تا زمانی که اساسنامه فعلی به تصویب نرسید فدراسیون به تعهد قبلی خود عمل نکرده است. با این وصف ممکن است تعلل در این مساله باعث شود کمیته عادی سازی ( انتقالی) جای هیات رییسه را در تصمیم گیری بگیرد و پس از تایید اساسنامه، اقدام به برگزاری مجمع کند که در این صورت ممکن است چینش اعضای هیات رییسه مورد تغییر قرار بگیرد.

با توجه به درگیری فعلی بین رییس فدراسیون و اعضای هیات رییسه که ممکن است موجب اختلال در امور جاری و اداری فدراسیون فوتبال شود، این مساله را نیز باید جدی گرفت که فیفا سه عضو داخلی و سه عضو دیگر را برای کمیته انتقالی تعیین کرده و بر سر کار بگذارد. نکته جالب این است که مجمع فدراسیون فوتبال پس از انتخاب عزیزی خادم در پایان سال گذشته دیگر برگزار نشده و مشخص نیست که تشکیل مجمع بعدی دوباره در چه زمانی در دستور کار فدراسیون قرار بگیرد.

این در حالی است که فوتبال به عنوان یک امر جاری در حال پیشروی است و تیم ملی فوتبال به تدراکات در شرایط نرمال برای برگزاری بازی های باقی مانده مرحله مقدماتی و همچنین شروع اردوی های آماده سازی و برگزاری بازی های دوستانه برای جام جهانی  احتیاج دارد. همچنین مساله قراردادهای کادر تیم های مختلف ملی و برگزاری اردوها ( امید، فوتسال و ...) نیز از چالش های پیش روی فوتبال ایران است که باید دید در شرایط جدید چه مسائلی بر آن مترتب خواهد بود.