حسین کنعانی‌مقدم گفت: آقای خاتمی جایگاه لیدری خودش را از دست داده است و شاید می‌خواهد فرد دیگری را برای این کار معرفی و از او حمایت کند که این هم ذیل بازسازی اصلاحات مطرح می‌شود.

خاتمی کارکرد لیدری اصلاحات را از دست داده است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: اخیرا سید محمدرضا خاتمی گفته است که برادرش دیگر تمایلی به حضور در عرصه سیاسی ندارد. همین سخن کافی است تا این پرسش ایجاد شود که آیا جبهه اصلاحات بدون خاتمی می‌تواند به حیات خود ادامه دهد؟

حسین کنعانی‌مقدم، فعال و تحلیلگر سیاسی، درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «مسئله این است که چرا آقای خاتمی این تصمیم را گرفته است؟ آیا مثلا به او رجوع شده که به عرصه سیاسی رسمی برگرد، در انتخابات نامزد شو یا مسئولیت‌های دیگری بر عهده بگیر؟ یا آنکه خودش به این نتیجه رسیده که دیگر کارایی لازم را ندارد؟ به هر حال آقای خاتمی هشت‌سال دولت را در اختیار داشت و هشت سال همراه آقای هاشمی و هشت‌سال همراه آقای روحانی بود و هر آنچه در نظر داشته را اجرایی کرده است. پرسش دیگر آن است که آیا مردم به رجوع می‌کنند و می‌گویند به صحنه بیا و او در جواب مردم گفته است که نمی‌خواهم دیگر در عالم سیاست حضور داشته باشم؟ و آیا واقعا هنوز مردم به اصلاح‌طلبان اقبال نشان می‌دهند؟ آقای خاتمی باید شفاف بگوید که منظورش چیست تا حداقل تکلیف اصلاح‌طلبان معلوم شود. ما اصولگرایان که هنوز او را به‌عنوان لیدر اصلاحات می‌دانیم و هنوز باور داریم او مهم‌ترین عامل رقیب اصلاح‌طلبان با اصولگرایان است».

این فعال سیاسی درباره سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان بیان کرد: «واقعیت این است که سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان کاملا از دست رفته است و شاید آقای خاتمی می‌ترسد به جایی برسد مانند آقای هاشمی که در رقابت با آقای احمدی‌نژاد باخت».

او ادامه داد: «به نظرم همه طیف‌های اصلاح‌طلبی اعم از تندرو، کندرو و میانه‌رو بر آقای خاتمی اجماع دارند اما این آقای خاتمی است که دیگر قدرت مدیریت اصلاح‌طلبان را ندارد که نمودش را در دو انتخابات اخیر دیدیم. آقای خاتمی جایگاه لیدری خودش را از دست داده است و شاید می‌خواهد فرد دیگری را برای این کار معرفی و از او حمایت کند که این هم ذیل بازسازی اصلاحات مطرح می‌شود».

کنعانی‌مقدم در پایان گفت: «مهم‌ترین مسئله جریان اصلاحات پایگاه مردمی‌اش است که از دست رفته است. اگر اصلاح‌طلبان بتوانند این پایگاه مردمی را احیا کنند، طبیعی است می‌توانند در آینده هم مؤثر عمل کنند اما تا اینجای کار نشانه‌ها حکایت از احیای سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان ندارد؛ به خصوص باتوجه به عملکرد بسیار ضعیف آقای روحانی که عملا سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان را ناامید کرد».