ایلنا/ نماینده مردم تبریز در مجلس از سفر احمدی‌نژاد به اجلاس سالانه مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس خبر داد.

احمدی‌نژاد عازم سوئیس می‌شود + جزئیات
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

احمد علیرضابیگی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی یکی از نمایندگان نزدیک به محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور سابق ایران که مدتی قبل در جریان سفر به ترکیه در جمع همراهان رئیس‌جمهور اسبق ایران بود، در گفت‌وگو با ایلنا، در رابطه با این سفر، گفت: سفر اخیر آقای احمدی‌نژاد با دعوت دانشگاه بیکنت ترکیه اتفاق افتاد، این دانشگاه یک دانشگاه فنی و تکنیکی است و در این دانشگاه به واسطه تلاش‌های آقای احمدی‌نژاد در حوزه عمران، زیرساخت‌ها و تامین مسکن چه در دوره شهرداری و چه در دوره ریاست‌جمهوری انجام می‌شود و همینطور با توجه به اینکه ایشان اکنون استاد تمام دانشگاه علم و صنعت هستند؛ به ایشان مدرک یا عنوان دکترای افتخاری این دانشگاه اهداء شد.

نماینده تبریز ادامه داد: همچنین این سفر یک فتح بابی بود برای مراودات علمی که دانشگاه‌ها و اساتید ما می‌توانند با دانشگاه‌های ترکیه داشته باشند و در عین حال امکان این را فراهم کرد که آقای احمدی‌نژاد با خبرگزاری‌های مهم ترک مصاحبه داشته باشد. اتفاق دیگری که در این سفر رقم خورد، حضور آقای احمدی‌نژاد در نماز جمعه استانبول و همینطور دیدار با رهبر مسیحیان ترکیه بود. همچنین ایشان در بازار سرپوشیده استانبول که نمادی از پیوندهای فرهنگی مردم ایران و ترکیه است، حضور پیدا کردند.

وی در پاسخ به اینکه «آیا احمدی نژاد اکنون در دانشگاه کلاس دارد و سرکلاس می‌رود؟»، ابراز کرد: بله، ایشان کلاس‌های دکترا و کارشناسی ارشد عمران را در دانشگاه دارند.

علیرضابیگی در واکنش به این مساله که «برخی گفتند که این سفرها با مقاصد سیاسی انجام می‌شود، چون احمدی‌نژاد در داخل صدایش به جایی نمی‌رسد و حرف‌هایش خریدار ندارد به سفر خارجی می‌رود که در آن سو مخاطب پیدا کند»، گفت: امروزه اساساً بُعد مسافت جایگاه خود را از دست داده و قدرت رسانه به اندازه‌ای است که اگر حرف و سخنی چه در داخل و چه در خارج از کشور زده شود، مخاطبان خود را به راحتی می‌تواند پیدا کند. آقای احمدی‌نژاد خودش به این موضوع توجه دارد که به عنوان یک امکان و ظرفیت برای جمهوری اسلامی ایران که می‌تواند با جهان پیرامون و خارج ارتباط برقرار کند، تلاش کند و از این ظرفیت‌ها برای کشور استفاده کند.

وی در رابطه با اینکه سفرهای خارجی احمدی‌نژاد بیشتر رویکرد سیاسی بیشتر دارد یا جنبه علمی و دیپلماسی فرهنگی، اظهار داشت: هردو باهم قابل جمع است، اینطور نیست که بگوییم که هرکدام از این جنبه‌ها، جنبه دیگر را نفی یا محدود می‌کند. طبیعی است که آقای احمدی‌نژاد در عین حال که استاد دانشگاه است و تحصیلکرده در یک رشته فنی است که مورد قبول مجامع علمی جهانی است؛ می‌تواند از این امکان برای توسعه روابط سیاسی اقتصادی اجتماعی استفاده کند و این بسیار با ارزش است، هرکسی هم چنین ظرفیتی دارد، می‌تواند این ظرفیت را در اختیار جمهوری اسلامی ایران قرار دهد.

علیرضابیگی در پاسخ به این سوال که «با این اوصاف نظر شما درباره شخصیتی مانند آقای خاتمی که جایگاه بین‌المللی ایشان روشن است و تا قبل از ۸۸ هم سفرهای مختلفی به کشورهای مختلف داشتند و اکنون با محدودیت‌هایی برای استفاده از این ظرفیت‌ها مواجه هستند، چیست؟» خاطرنشان کرد: ایشان هم می‌تواند این سفرها را انجام دهد و از پتانسیل‌های خود استفاده کند. محدودیت‌ها برای آقای احمدی‌نژاد هم وجود داشت، وقتی پاسپورتش دچار مشکل می‌شود یا حفاظتش به مشکل برخورد می‌کند، برای ایشان هم این موارد وجود دارد اما بالاخره آقای احمدی‌نژاد ثابت قدم و مصمم است و به فضل الهی این موارد را پیش می‌برد.

وی اضافه کرد: آقای خاتمی هم می‌تواند در اینجا ثابت قدم بودنش را نشان دهد و وارد عمل شود؛ حتما خوب است که ایشان هم از جایگاه و اعتبارشان برای کشور استفاده کند. نباید در این خصوص برای کسانی که بالاخره ۸ سال رئیس‌جمهور بودند، کشور را اداره کردند و بعد هم در دنیا و مجامع بین‌المللی اعتبار و جایگاهی دارند، چنین موانعی باشد؛ باید فرصت بدهیم که از این ظرفیت‌ها برای پیشبرد دیپلماسی عمومی استفاده شود.

علیرضابیگی در پاسخ به اینکه «آیا سفرهای خارجی احمدی‌نژاد ادامه خواهد داشت و آیا برنامه‌ریزی روشنی در این زمینه وجود دارد؟»، گفت: با توجه به دعوتی که از ایشان صورت گرفته آقای احمدی‌نژاد در اجلاس داووس شرکت خواهد کرد.