ریاست عزیزی‌خادم بر فدراسیون فوتبال ایران کمتر از یکسال طول کشید؛ حدنصابی غیرقابل باور از سوی او که با رأی مناسب مجمع فدراسیون، وارد ساختمان سئول شده بود.

گزارش؛ تغییرات بزرگ فدراسیون، آرایش تازه نیروها
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه" شهاب‌الدین عزیزی‌خادم در زمان انتخاب انجام مجمع قبلی، عضو سابق هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال بود و بعد از چند ساعت، پیش‌بینی‌های مثبت درباره خود را به حقیقت تبدیل کرد و با اکثریت آرا به‌عنوان رئیس جدید فدراسیون فوتبال ایران برگزیده شد؛ نزدیک‌ترین رقیب او، کیومرث هاشمی سرپرست سابق فدراسیون و هم‌چنین دبیرکل و رئیس کمیته ملی المپیک و معاون وزارت ورزش در سال‌های پیشین بود که در مرحله اول آرای مناسبی به‌دست آورده و با عزیزی‌خادم به دور دوم رفته بود.

نکته اینجاست که پست ریاست فدراسیون در فوتبال ایران، سمتی پر مسئولیت و بسیار سنگین و نیازمند روابط مختلف در تمامی سطوح است؛ تا جایی‌که حتی فردی مثل مهدی تاج با سابقه‌ طولانی و دسترسی به منابع و البته تجربه‌ طولانی مدیریت در نهایت از سمت خود کنار رفت؛ او که انتظار داشت بعد از حضور موفق تیم ملی در جام جهانی و هم‌چنین حضور تیم ملی در نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا، بیش از این مورد توجه و تقدیر باشد، پس از دو شکست ایران در مرحله مقدماتی جام جهانی در مرحله اول مقابل عراق و بحرین، بالاجبار و (ظاهرا) به دلیل بیماری قلبی از سمت خود کنار کشید.

بعد از این، حیدر بهاروند به‌عنوان سرپرست اختیار کار را در دست گرفت و بعد از گذشت یکسال مجمع فدراسیون فوتبال، شهاب‌الدین عزیزی‌خادم را در رقابت با مصطفی آجورلو، کیومرث هاشمی و علی کریمی به‌عنوان ریاست فدراسیون فوتبال منصوب کرد؛ این آغاز راهی جدید بود که به نظر با اجماع مناسب برای این چهره‌ نسبتاً تازه‌نفس فوتبال ایران همواره شده بود اما با گذشت زمان، مشکلات آرام‌آرام از نقطه‌ استتار بیرون آمدند.

اولین چالش فدراسیون جدید، مصادره ساختمان بر سر بدهی و حکم تایید شده دادگاه به نفع شرکت شستا بود و سپس مسائل و اتفاقات دیگری پیش‌روی این فدراسیون قرار گرفت؛ جالب این‌که در این مدت، تیم ملی فوتبال ایران با اقتدار کارش را ادامه داده و پس از تغییر موقعیت از شکست قطعی به صعود در مرحله اول، بدون‌تدارک و امکانات خاص به جام جهانی صعود کرد تا بارها عزیزی‌خادم کلیدواژه‌های «سریع‌ترین» و «ارزان‌ترین» صعود به جام جهانی را به‌عنوان یکی از افتخارات فدراسیون خود بارها به زبان بیاورد. اما برخی تصمیمات به مرور، هیئت‌رئیسه یکپارچه اسفندماه را بدل به کانون بحران کرد؛ اولین چهره‌ مخالف مهرداد سراجی مدیرعامل سایپا بود که ریاست کمیته فوتسال را نیز برعهده گرفته بود اما او پس از مدتی در اعتراض به تصمیمات رئیس فدراسیون، راه خود را از این جمع جدا کرد. پس از مدتی هم احمدرضا براتی به دلیل مصاحبه‌ها و نقش‌آفرینی‌های مکرر غلامرضا رفیعی، مشاور حقوقی فدراسیون از دفتر خود در فدراسیون بیرون آمد و سومین فرد قدرتمندی که به ائتلاف جدید پیوست، احسان اصولی رئیس هیئت فوتبال خراسان رضوی بود که به مرور تبدیل به یکی از مهره‌های اصلی جابه‌جایی صندلی اصلی در فوتبال ایران شد.

همه این اتفاقات در شرایطی بود که به‌عنوان مثال، مهدی تاج، نایب‌رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا که برخی نیش‌ها را از سوی رئیس جدید نیز تحمل کرده بود، به جمع ناراضیان از فدراسیون پیوسته و با توجه به نفوذ در بدنه فوتبال ایران، امکان هر اقدامی به نفع رئیس جدید آرام آرام، کم و کم‌تر می‌شد. البته باید به همه این‌ها برخی اشتباهات را هم اضافه کرد؛ از موضوع خوبان عالم تا مسائل مربوط به معرفی شرکتی که قرار بود کار VAR را در فوتبال ایران انجام بدهد، آن‌هم در قالب تصمیمی که زاییده کارگروهی به ریاست پسرعموی ریاست فدراسیون فوتبال بود. هم‌چنین بحث اساسنامه و ماجرایی که با صحبت‌های مشاور حقوقی فدراسیون، مجلس را علیه این نهاد تصمیم‌گیر فوتبال ایران کرد.

اما با همه این احوال شاید کسی فکر نمی‌کرد که طومار رئیس فدراسیون فوتبال در کمتر از یکسال پیچیده شود، بنابراین حتی وقتی در شنبه‌‌ دو هفته پیش، هفته‌نامه کیهان ورزشی با انتشار تصویر شهاب‌الدین عزیزی‌خادم بر روی جلد، تیتری تند را علیه وی انتشار داد، همچنان یک شایعه تلقی می‌شد اما با درخواست هیئت‌رئیسه در پنج‌شنبه پیش، دیگر مشخص بود که همه چیز رو به تغییر است.

عزیزی‌خادم برای حضور در جلسه هیئت‌رئیسه امروز، هیچ حمایتی نیز از سمت دولت و وزارت ورزش نیز نداشت و عملاً با دست خالی در جلسه‌ای حضور پیدا کرد که با خروج دو نایب‌رئیسش، حتی یک نفر به سودش رأی نداد. این عزلی‌ است که آمار و ارقامش برای همیشه در تاریخ ثبت خواهد شد، این‌که یک هیئت‌رئیسه به‌طور مطلق علیه رئیس باشند.

به این‌ترتیب، خداحافظی عزیزی‌خادم از راه رسیده و باید دید در آینده او چگونه نسبت به این اتفاق واکنش نشان خواهد داد؛ آیا در گفت‌وگو و مصاحبه، نکاتی را بازگو خواهد کرد یا با گردن گرفتن تصمیم هیئت‌رئیسه در فوتبال ایران غروب می‌کند.

این را در نظر داشته باشید که او یک شانس دیگر برای حضور در مجمع فدراسیون دارد اما شاید اتفاقاتی پیش‌رو باشد که او از جلب‌نظر آرای مجمع نیز انصراف بدهد.

با این وصف، تصویر خداحافظی‌کردن شهاب‌الدین عزیزی‌خادم مهم‌ترین نمایه فوتبال ایران در روزهای واپسینِ سال است؛ تصویری که می‌تواند منجر به خبرهایی شود که کلیت فوتبال ایران را در آینده تحت‌تاثیر جدی خود قرار دهد. حالا همه در انتظار تصمیمات هیئت‌رئیسه، انتخاب نفرات جدید و تغییرات احتمالی هستیم تا ببینیم آرایش نیروها در همه سطوح چگونه خواهد بود.