اگر اصرار به باورهای کلیشه ای ندارید، نمی شود از زیبایی های تیم فرهاد به راحتی عبور کرد.

این انتقاد از استقلال و فرهاد مجیدی کلیشه‌ای است!
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، القاب کلیشه ای در فوتبال از گذشته وجود داشته که البته در سال های اخیر در حال تغییر است. بازیکنان آلمانی ماشینی فوتبال بازی می کنند، در برزیل همه می خواهند مهاجم شوند و این تیم همیشه درون دروازه ضعف داشته، انگلیس یعنی ارسال های مواج از جناحین و ... بر همین اساس تعریف از زیبایی نیز در سه دهه اخیر معانی جدیدی پیدا کرده؛ اگر اصرار و پافشاری به باورهای قدیمی خود ندارید، باید بدانید که نظم هم شمه مهمی از زیبایی بوده و استقلال این فصل به دلایل محکمی، تماشایی و درخشان بازی می کند.

1- هزاران صفحه کتاب و مقاله و سکانس مستند و ... در مورد مفهوم زیبایی در سینما و نقاشی و مجسمه سازی و معماری و شهرسازی و ... ساخته شده و در فوتبال هم همیشه اختلاف نظرات فراوانی در تعریف فوتبال زیبا وجود دارد. در همین دو دهه اخیر و به عنوان مثال بعد از ظهور پدیده ای مانند ژوزه مورینیو، تعاریف در مورد فوتبال زیبا تا حد زیادی تغییر کرد. بسیاری پاس های متوالی، دریبل های کشویی و ضربات فانتزی تیم پپ گواردیولا را مورد ستایش قرار می دادند و برخی نیز نظم برتافته از فوتبال عمودی و برنامه ریزی شدی مورینیو را زیبا توصیف می کردند. ساده است؛ یک نفر زیبایی را در نظم و دیگری در لجام گسیختگی (توام با فلسفه و در واقع برنامه ریزی) می داند- یکی برزیل 86 را بهترین تیم تاریخ توصیف می کند و یکی ایتالیای 70.

2- بخش معدودی از هواداران استقلال و احتمالا تعداد زیادی از طرفداران دیگر تیم های فوتبال در ایران در فصل جاری برچسب "ناکام در ارائه فوتبال زیبا" را به آبی پوشان و مجموعه تحت هدایت فرهاد مجیدی می زنند. در ادامه بخشی از زیبایی های این فصل استقلال و در واقع دیدار امروز مقابل تراکتور را مرور خواهیم کرد؛ البته اگر اصراری به مفاهیم سنتی فوتبال تماشایی نداریم.

3- استقلال بازی را بهتر شروع کرد و در 45 دقیقه اول هم یکی دو فرصت برای باز کردن دروازه حریف سخت کوش از جمله یک دیرک دروازه در لحظات ابتدایی داشت. اما در نهایت نیمه نخست با تساوی بدون گل تمام شد و در 45 دقیقه دوم بود که وقت هنرنمایی فرهاد مجیدی و تغییر در جریان مسابقه فرا رسید.

4- سه امتیاز استقلال مدیون اتفاقاتی بود که در دقیقه 58 رقم خورد. با ورود روزبه چشمی در ابتدا تصور کردیم استقلال قصد دارد 2-5-3 بازی کرده و با تکیه بر سرعت فول بک های خود روی دروازه تراکتور توپ بریزد. اما روزبه در این دیدار در نقش هافبک دفاعی بازی کرده و با قرار گرفتن در بین مدافعان و هافبک استقلال اجازه خلق یک موقعیت نصفه و نیمه را به تراکتور تا پایان دقیقه 90 نداد. به جز یک صحنه پاس اشتباه به دانشگر، چشمی نمایش بی نقضی ارائه داده و نقش بزرگی در پیروزی مهم استقلال ایفا کرد.

5- همچنین در این لحظه فرهاد مجیدی نقطه ضعف اصلی تراکتور در جناح راست را شناسایی کرده و با اضافه کردن جعفر سلمانی به جای ابولفضل جلالی، این بازیکن را در پشت سر کوین یامگا قرار داد تا استقلال از این سمت تا پایان مسابقه چند فرصت خطرناک روی دروازه حریف ایجاد کرده و قدرت هجومی خود را افزایش دهد.

6- اما تغییر درخشان بعدی فرهاد؛ ورود ارسلان مطهری در دقیقه 66 و تاثیرگذاری سریع این بازیکن. در فوتبال امروز سریع ترین راه رسیدن به گل پرس شدید، بازپس گیری توپ و ارسال پاس های عمودی (حرکت توپ به جای نفر) است. صحنه گل استقلال از نظر تاکتیکی دقیقا اجرای همین برنامه به شکلی فوق العاده بود؛ پرس شدید، پاس عمودی (اصل بسیار مهم و حیاتی در استقلال این فصل) و تک به تک شدن از میانه میدان. حسین زاده نیز با یک ضربه چیپ و فنی، با آرامش تمام این برنامه بی نقص را اجرا و به زیباترین شکل تکمیل کرد.

7- در مورد نظم بی بدیل دفاعی استقلال، فاصله مناسب بین دو مدافع میانی بین یکدیگر و البته یا هافبک های دفاعی و البته آمادگی سید حسین در فصل جاری به کرات گفته و نوشته شده است. این استقلال نماد نظم، استحکام و اجرای دقیق برنامه است. فوتبال فقط در پاس های متمادی و ضربات فانتزی تعریف نشده، آنچه استقلال و فرهاد مجیدی در این فصل در بسیاری از مسابقات (منهای دو سه هفته قبل از دیدار امروز) پیاده می کنند نمادی از فوتبالی تماشایی و دلنشین است.