اینکه سپاهان در پایان هفته هجدهم یازده امتیاز با صدر جدول فاصله داشته باشد، چیزی نبود که تصورش آسان باشد.

سپاهان از جنگ قهرمانی کنار کشید!
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، وقتی بازیکنان سپاهان پس از انجام آخرین بازی فصل گذشته و شکست دو بر صفر استقلال میکسدزون ورزشگاه آزادی را ترک می‌کردند، صورت‌ها و رفتارشان شبیه افراد بازنده و ناامید نبود و انرژی خاصی در وجودشان دیده می‌شد. آنها پس از شکست مقابل پدیده در نقش جهان صعود خیره‌کننده‌شان را آغاز کرده بودند، ولی در فصلی که پرسپولیس با جذب شهریار مغانلو و مهدی ترابی بازگشت عیسی آل‌کثیر در نیم فصل دوم بی‌رحم ظاهر می‌‌شد، کسب چهارده پیروزی و سه تساوی در هفده مسابقه هم به آنها کمک نکرد تا ششمین قهرمانی را جشن بگیرند.

رکوردشکنی و کسب 65 امتیاز سپاهانی‌ها را به خاص‌‎ترین تیم دوم تاریخ لیگ برتر بدل کرد و  از سوی دیگر بازیکنان این تیم که در نیم فصل دوم با دو تساوی مقابل پیکان و فولاد خوزستان قهرمانی را به پرسپولیس واگذار کرده بودند، باور داشتند که در فصل پیش رو این اشتباهات تکرار نخواهد شد و در روزهایی که قهرمان پنج دوره ایران با شرایط سختی آماده شروع لیگ می‌شد، می‌شد باور به قهرمانی و پایان دادن به سلطه پرسپولیس را در میان تک تک اعضای سپاهان به وضوح دید و سپری کردن یک پنجره تابستانی هدفمند و منظم هم به تقویت این باور کمک کرد.

با این حال ضعف‌های تیم محرم نویدکیا در سازماندهی سریع خط دفاعی، ناهمگون بودن ترکیب جدید و عدم گلزنی مهاجمان از همان هفته‌های ابتدایی خودش را نشان داد و فولادشهر اولین جایی بود که این مشکلات به سپاهان ضربه زد و آنها مقابل ذوب‌آهنی سه امتیاز را واگذار کردند که حالا در پایان هفته هجدهم آنها هم اصلا شرایط خوبی را تجربه نمی‎‌کنند. شکست‌های بعدی هم کم کم از راه رسیدند. تا پیش از مصاف با گل‌گهر ضعف سپاهان در گلزنی و ترکیب ناموزون تیم در خط تهاجمی مشخص شده بود و از همین مسابقه بود که نویدکیا تصمیم گرفت از میان شهریار و سجاد (کادر فنی سپاهان هنوز در مورد چگونگی استفاده از این دو بازیکن به جمع بندی نرسیده و این شاید بزرگ‌ترین مشکل در آرایش بازیکنان تیم باشد) یکی را نیمکت نشین کند و در سیرجان قرعه به نام آقای گل فصل گذشته خورد، اما شکست چهارگله هشداردهنده بود. 

این خلاصه‌ای از ماجرای تیمی بود که پیش از شروع مسابقات، بسیاری از کارشناسان با توجه به فصل گذشته و عملکردی که نویدکیا و مدیران سپاهان در پنجره تابستانی داشتند، از آن بالاتر از پرسپولیس و استقلال به عنوان شانس اول قهرمانی نام می‌بردند، ولی محرم نویدکیا و بازیکنان سپاهان آرام آرام و به طرزی باورنکردنی از این هدف دور و دورتر شدند تا در اکباتان سرمربی جوان طلایی‌پوشان سرانجام اعترافی تلخ داشته باشد و از کنار رفتن تیمش برای شرکت در جنگ قهرمانی گفت.

البته همچنان سوال بزرگی ذهن اهالی فوتبال را به خودش مشغول کرده؛ اینکه چطور تیمی که سال گذشته توانست آن نتایج را زیر نظر محرم نویدکیا بگیرد و در پنجره تابستانی هم به خوبی و در راستای تفکرات مربی‌اش تقویت شد، هنوز نتوانسته در مسیر درست قرار بگیرد. سرمربی سپاهان در کنفرانس خبری پس از تساوی مقابل هوادار تایید کرد که تیمش از نظر فوتبالی و روحی و روانی عقب است. حالا نگاه‌ها به شماره 4 سابق طلایی‌پوشان اصفهانی است، تا ببینند چطور می‌تواند تیم و بازیکنانش را در مسیر درست قرار بدهد. اینکه نویدکیا می‌تواند به مانند دوران بازی بزرگی کند و در لیگ برتر، جام حذفی و آسیا افتخارات گذشته را تکرار کند، یکی از سوال‌های بی‌جواب و مهم فوتبال ایران است که زمان به آن پاسخ خواهد داد.  

هنوز دوازده هفته از رقابت‌های لیگ برتر باقی است؛ از سوی دیگر حضور موفقیت در بازی‌های آسیایی می‌‎تواند بار دیگر اعتبار از دست رفته محرم نویدکیا را بازگرداند و ادامه حضور او به عنوان سرمربی سپاهان را تضمین کند. اختلاف یازده امتیازی با صدر حالا بیش از همیشه این تیم را از تلاش برای رسیدن به عنوان قهرمانی مایوس کرده است، اما این آخر داستان نیست؛ آخر ماجرا هم می‌تواند معجزه‌وار تمام شود، هم تراژیک‌تر از چیزی که تصور می‌کنیم...