مهدی طارمی، سردار آزمون و سون هیونگ مین آماده ترین مهاجمان آسیایی حاضر در فوتبال اروپا هستند.

نظرسنجی: سون، آزمون یا طارمی، کدامیک؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، سون هیونگ مین شب گذشته باز هم نمایش درخشانی برابر سیتی تحت هدایت پپ گواردیولا ارائه داده و با ارسال دو پاس گل، نقش مهمی در برتری بزرگ تیم آنتونیو کونته در خانه سیتیزن ها ایفا کرد. اما مهدی طارمی نیز به درخشش خود در لیگ پرتغال در هفته های اخیر ادامه داده و با جدایی لوییس دیاز نقش پررنگ تری در خط حمله پورتو در لیگ پرتغال و البته لیگ اروپا دارد. اما سردار آزمون نیز که بعد از نیم فصلی خوب در زنیت بالاخره از لیگ روسیه دل کنده و به پیشنهاد لورکوزن پاسخ مثبت داد، هنوز از بند مصدومیت رها نشده و به دنبال بازگشت به میادین و آغاز گلزنی های خود در بوندسلیگا است.

سون هیونگ مین؛ کابوس شبانه پپ گواردیولا

سون هیونگ مین تا این مقطع از فصل در تمامی مسابقات 29 بار برای اسپرز به میدان رفته، 10 بار موفق به گلزنی شد و هفت پاس گل ارسال کرده تا بعد از هری کین دومین گلزن برتر تاتنهام لقب گیرد. این ستاره کره ای همانند تیمش فصل را درخشان آغاز کرده و در دیدار رفت و در اولین مسابقه لیگ برتر موفق شد تک گل پیروزی بخش تاتنهام مقابل سیتی را به ثمر برساند.

اما نونو اسپریتو، سرمربی جدید و پرتغالی در ادامه فصل عملکرد چندان خوبی روی نیمکت اسپرز نداشته و خیلی زود جای خود را به آنتونیو کونته داد. در روزهای ابتدایی سال 2022، سون هیونگ مین سه مسابقه تاتنهام را به علت مصدومیت همسترینگ از دست داد و بازگشت او در جریان دیدار با ساوتهمپتون با باخت این تیم و البته ارسال یک پاس گل توسط ستاره کره ای بود.

شکست های متوالی در لیگ برتر شرایط را برای کونته و سون هیونگ مین دشوار ساخته بود، اما آنها دیشب و در استادیوم اتحاد به بهترین شکل از بحران خارج شده و در خانه منچسترسیتی مدعی موفق به کسب پیروزی 2-3 شدند. سون هیونگ مین در شرایطی که در دقایق ابتدایی می توانست خودش دروازه را باز کند، با فداکاری دژان کولوسفسکی را صاحب فرصت کرده و زمینه ساز گل اول تیمش شد.

اما در نیمه دوم او درخشش خود را تکرار کرده و پاس گل هری کین را نیز ارسال کرد تا شب شیرین خود را تکمیل کند. فراموش نکنیم سون هیونگ مین تا به حال هفت بار موفق به باز کردن دروازه سیتی شده و پپ گواردیولا، سرمربی شهیر سیتی بی تردید هرگز نام این ستاره کره ای را فراموش نخواهد کرد.

*آمار کلی  سون هیونگ مین در فصل جاری:

- لیگ انگلیس: 20 بازی، 9 گل، 6 پاس گل، 0 کارت زرد، 0 کارت قرمز، 1748 دقیقه حضور در زمین

- جام اتحادیه انگلیس: 4 بازی، 0 گل، 1 پاس گل، 160 دقیقه حضور در زمین

- جام حذفی انگلیس: 1 بازی، 0 گل و پاس گل، 18 دقیقه حضور در زمین

-لیگ کنفرانس اروپا؛ 4 بازی، 1 گل، 1 پاس گل، 156 دقیقه حضور در زمین

- آمار کلی: 29 بازی، 10 گل، 7 پاس گل، 1 کارت زرد، 0 کارت قرمز، 2132 دقیقه حضور در زمین

مهدی طارمی؛ پای گیت پرواز

ستاره ایرانی پورتو فصل گذشته عملکردی فراتر از تصور داشته و با گلزنی مقابل بزرگانی چون یوونتوس و چلسی در لیگ قهرمانان، حتی تا یک قدمی فتح جایزه پوشکاش نیز پیش رفت و دست آخر قافیه را به اریک لاملا باخت. اما فصل جاری نیز برای مهدی طارمی خوب آغاز شد و او از همان ابتدا در ترکیب پورتو آماده ظاهر شد.

قرعه دشوار در لیگ قهرمانان مصادف با درخشش مهدی طارمی در خانه اتلتیکومادرید و گلزنی هوشمندانه او در ثانیه های پایانی شد، اما این گل به شکل عجیبی مردود اعلام و خطای مهدی طارمی روی یان اوبلاک گرفته شد. در ادامه این ستاره ایرانی مقابل لیورپول موفق به گلزنی شده و البته در دیدار برگشت یکی دو فرصت خوب را از دست داد تا اعصاب سرجی کونسیسائو را بهم بریزد. در نهایت پورتو علیرغم شایستگی فراوان در مرحله گروهی بالاتر از میلان نامدار در رده سوم قرار گرفته و راهی لیگ اروپا شد.

اما در ادامه بروز حواشی غیرمنتظره برای مدت کوتاهی مهدی طارمی را از شرکت در بازی های تیم ملی و البته درخشش در ترکیب پورتو محروم کرد و البته این بازیکن خیلی زود شرایط را تغییر داده و دوباره به روزهای اوج بازگشت. علیرغم شایعاتی در مورد احتمال انتقال زمستانی، مهدی طارمی در پورتو باقی ماند و هم تیمی او لوییس دیاز با رقمی حدود 50 میلیون یورو راهی لیورپول تحت هدایت یورگن کلوپ شد.

بدین ترتیب حالا شاید مهدی طارمی تبدیل به مهم ترین عنصر هجومی تیم کونسیسائو شده و باید بار نبودن لوییس دیاز را نیز به دوش بکشد. ضربه سر تماشایی مقابل اسپورتینگ نشان داد مهدی طارمی در سال 2022 اهداف بزرگی در سر دارد؛ شاید انتقال به یک تیم بزرگ اروپایی و البته درخشش در جام جهانی قطر.

*آمار کلی مهدی طارمی در فصل جاری:

- لیگ پرتغال: 21 بازی، 12 گل، 8 پاس گل (شامل گرفتن پنالتی)، 3 کارت زرد، یک کارت قرمز، 1597 دقیقه حضور در زمین

- لیگ قهرمانان اروپا: 6 بازی، یک گل، یک پاس گل، یک کارت زرد، 495 دقیقه حضور در زمین

- جام حذفی: 3 بازی، یک پاس گل، یک کارت زرد، 208 دقیقه حضور در زمین

- لیگ کاپ: یک بازی، یک گل، 25 دقیقه دقیقه حضور در زمین

- آمار کلی: 31 بازی، 14 گل، 10 پاس گل، 5 کارت زرد، یک کارت قرمز، 2325 دقیقه حضور در زمین

سردار آزمون؛ رویای تکرار درخشش ایرانی‌ها 

در سال های اخیر اخبار و شایعات زیادی در مورد احتمال انتقال سردار آزمون، گلزن ایرانی زنیت به تیم هایی از لیگ های درجه یک اروپایی مطرح شده بود و تقریبا نام این مهاجم طراز اول به تمام باشگاه های نامدار اروپا لینک شده بود. اما در نهایت سردار آزمون احتمالا تصمیم خوبی گرفته و به پیشنهاد لورکوزن پاسخ مثبت داد تا هم تیمی پاتریک شیک، یکی از آماده ترین مهاجمان دنیای فوتبال شود.

سردار آزمون که سابقه آقای گلی لیگ روسیه و عنوان بهترین گلزن ایرانی در مسابقات اروپایی را یدک می کشد، در این فصل و تا قبل از جدایی از زنیت عملکرد درخشانی داشته و هفت بار در لیگ روسیه موفق به گلزنی شد. در لیگ قهرمانان و با توجه به همگروهی با چلسی و یوونتوس، شاید خوش بین ترین هواداران زنیت نیز شانسی برای صعود قائل نبود. اما این تیم عملکرد قابل قبولی در مرحله گروهی داشته و در نهایت راهی لیگ اروپا شد.

سردار آزمون که در سال های اخیر نشان داده راه دروازه تیم های بزرگ را به خوبی بلد است، در دیدار پایانی موفق به گلزنی مقابل چلسی شد و نگذاشت تیم توماس توخل صدرنشینی را از آن خود کند. با این پایان شیرین، حالا سردار آزمون به پیشنهاد لورکوزن پاسخ مثبت داد و قصد دارد رویاهای خود را در بوندسلیگا جست و جو کند. بلافاصله بعد از سپری کردن دوران مصدومیت، در انتظار روزهای درخشان سردار آزمون در لیگ آلمان و ترکیب لورکوزن خواهیم بود تا خاطرات گلزنی های علی دایی و وحید هاشمیان را مرور کنیم.