تلاش خبرنگار ما برای گفتگوی با سعید فتاحی مقابل در وزارت ورزش به نتیجه نرسید.

گزارش: سربازی دو ستاره استقلال به کجا رسید؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه" این عضو اجرایی باشگاه استقلال برای پیگیری وضعیت سربازی دو مدافع شاخص تیمش به این وزارتخانه مراجعه و ظاهراً با دست خالی این محل را ترک کرد. حالا در فاصله تنها 24 ساعت تا دیدار استقلال و فجرسپاسی هنوز مشخص نیست محمدحسین مرادمند و سیاوش یزدانی چه وضعیتی برای این مسابقه خواهند داشت. دو بازیکن سرباز استقلال که از قضا در پست دفاع وسط توپ می‌زنند، هنوز مجوز بازی از سوی سازمان نظام وظیفه را دریافت نکردند و تلاش های مسئولان استقلال برای حل مشکل قانونی آنها ادامه دارد. 

در این شرایط هواداران پرسپولیس کمپین‌های مختلفی را برای لزوم سربازی رفتن این دو بازیکن و عدم تبعیض با سایر شهروندان، ترند کرده‌اند و استقلالی‌ها هم وحید امیری و مهدی ترابی را نشانه رفته و سوال می‌کنند که چرا این دو خدمت سربازی را نمی‌گذرانند؟ آن‌چه که مسلم است با مطرح شدن داستان سربازی یزدانی و مرادمند وضعیت استقلال در پیش از بازی با تیم نظامی فجر که اتفاقاً به دنبال استخدام هر دوی این بازیکنان بود، موقعیتی ویژه است که در این باشگاه سابقه نداشته، اگر چه مشکلات قبلی با تلاش مدیرعامل، معاونت حقوقی و اعضای اجرایی (فتاحی) تا حد زیادی حل شده و پیش رفته است.

یزدانی و مرادمند؛ یا استقلال یا خانه

نکته مهم درباره مرادمند و یزدانی این است که با توجه به پایان زمان نقل و انتقالات زمستانی، آنها حتی امکان انتقال به فجرسپاسی شیراز را هم ندارند و اگر نتوانند مجوز لازم برای حضور در استقلال را بگیرند، باید تا پایان فصل خانه نشین شوند و حق حضور در ترکیب تیم شان را نیز ندارند. از طرف دیگر باشگاه ملوان هم اعلام کرده لیست آنها برای نیم فصل دوم مسابقات پر است تا انتقال این دو بازیکن به لیگ یک هم منتفی شده باشد.

در واکاوی موضوع مربوط به خدمت سربازی این بازیکن تقریبا همه چیز واضح و مشخص است. استقلالی‌ها قصد دارند با استفاده از قانونی که درباره بازیکنان ملی وجود دارد، از مرادمند و یزدانی همچنان بهره ببرند. 

مرادمند بازیکن ملی است؟

قانون در این خصوص می‌گوید بازیکنان ملی‌پوش می‌توانند تا 30 سالگی به خدمت سربازی نروند و از معافیت استفاده کنند که البته وضعیت مرادمند و یزدانی باهم متفاوت است.  مرادمند با وجود فهرست رجیستر شده تیم ملی برای مسابقات مقدماتی، هنوز نتوانسته رضایت مسئولان را برای این‌که یک بازیکن ملی قلمداد شود، به دست بیاورد و از قوانین مربوطه استفاده کند.

البته توجیه مدیران استقلال این است که مرادمند در فهرست رجیستر شده تیم ملی برای مسابقات مقدماتی جام جهانی حضور داشته اما از طرفی جبهه‌ی مخالف اصرار دارد که تا زمانی‌که این بازیکن در فهرست 23 نفره تیم ملی قرار نگرفته و نامش در لیست نهایی یک بازی به عنوان یکی از بازیکنان اصلی یا نیمکت‌نشین قرار نگیرد، نمی‌شود نام ملی‌پوش را به او اتلاق کرد و مسئولان استقلال نباید تعریف ملی‌پوش را عوض کنند.

سازمان نظام وظیفه با توجه به اینکه مرادمند در اردوهای گذشته حاضر نبوده او را بازیکن ملی تصور نمی‌کند و با توجه به اینکه بازیکنان لیگ برتری تا 28 سالگی می‌توانند به سربازی نروند و مرادمند هم 28 سالگی خود را پشت سر گذاشته، مشمول خدمت سربازی محسوب می‌شود. استقلالی‌ها اما در تلاشند تا موضوع ملی‌پوش بودن مرادمند را حل کنند که تا این لحظه اتفاق مثبتی رخ نداده است.

**به نفع دیگران 

این در شرایطی است که اگر مرادمند به واسطه حضور در لیست اولیه رجیستر بازیکنان،‌ فوتبالیست ملی محسوب شود،‌ یک تعریف جدید از بازیکن ملی ارائه خواهد شد. جالب اینکه از همان لیست اولیه احمد زنده‌روح بعد از چند دوره تعویق خدمت سربازی اش در نهایت به فجرسپاسی رفت و سرباز شد.

در واقع اگر موضوع مرادمند حل و فصل شود، آنوقت تعداد دیگری از نفراتی که لیست اولیه بوده‌اند نیز می‌توانند ادعا کنند بازیکن ملی هستند و به همین واسطه خدمت سربازی شان را به تعویق بیندازند.

**یزدانی به دنبال عفو موقت

داستان سیاوش یزدانی با مرادمند فرق دارد. او طبق قوانین بازیکن ملی است و حضورش در اردوها و مسابقات گذشته نیز این مساله را تایید می‌کند اما این بازیکن 30 سالگی خود را تمام کرده و دیگر نمی‌تواند از قانون سرباز نشدن ملی‌پوشان استفاده کند. استقلالی‌ها برای یزدانی در تلاش هستند تا 6 ماه از نظام وظیفه عفو موقت بگیرند و او بتواند در ادامه بازی ها نیز تیمش را همراهی کند. از سوی دیگر نظام وظیفه با توجه به پایان 30 سالگی یزدانی بر این باور است که او دیگر نمی‌تواند سربازی اش را به تعویق بیندازد و باید خدمتش را پشت سر بگذارد.

**مقصد فقط فجر

در گذشته تعداد تیم های نظامی در فوتبال ایران بیشتر بود اما حالا تراکتور هم دیگر نظامی نیست و فوتبالیست های لیگ برتری فقط یک مقصد دارند؛ فجرسپاسی. با توجه به ظرفیت موجود بسیاری از فوتبالیست ها به واسطه همین قانون مجبور می‌شوند به لیگ های پایین‌تر بروند و یا حتی مثل افراد عادی دوران وظیفه را بگذرانند. نکته‌ی مهم در این وضعیت، سرنوشتی است که ممکن است آینده فوتبالی این دو بازیکن را تحت‌تاثیر خود قرار بدهد؛ این‌که آن‌ها در بهترین فصل فنی و در حالی‌که داعیه دعوت به اردوهای ملی را نیز دارند، مجبورند به یک تیم نظامی نقل‌مکان کنند. جالب اینکه حتی فجر هم دیگر نمی‌تواند از خدمات این دو بازیکن بهره‌مند شود چرا که پنجره نقل و انتقالات زمستانی بسته شده است.

**چرا قانون فقط برای استقلال است؟

اگرچه مرادمند و یزدانی به واسطه حضورشان در استقلال در ماجرای خدمت سربازی بیشتر به چشم آمدند اما مساله مهم این است که همین حالا هم تعداد زیادی بازیکن در تیم های دیگر توپ می‌زنند که با وجود داشتن مشکلات مشابه در امر خدمت سربازی اما بی سر و صدا مجوز بازی شان هر 6 ماه یکبار تمدید می‌شود و برای تیم هایشان به میدان می‌روند. اگرچه در همین چند روز گذشته سازمان لیگ فوتبال در بحث صدور کارت بازی بازیکنان سرباز برای تیم ها سخت گیری خود را بیشتر کرده اما این مساله در گذشته چندان رعایت نمی‌شود و اگر قرار به عدم صدور مجوز بازی مرادمند و یزدانی باشد، آنوقت باید قانون برای همه باشگاه‌ها یکسان اجرا شود. یقیناً اگر این مسئله منجر به قطع همکاری یکی از دو بازیکن شود، باید در انتظار اظهارنظرهای آتشین و باز شدن پرونده‌های جدیدی در فوتبال ایران بود، شبیه به آن‌چیزی که بحث کارت پایان‌خدمت‌های جعلی پس از قهرمانی فولاد در لیگ برای فوتبال ایران پیش آمد و تعدادی از بازیکنان آینده‌دار و ملی‌پوش را به مسیرهای متفاوتی فرستاد و تاثیر خود را در فوتبال آن‌ها گذاشت.

**دست خالی مجیدی در خط دفاعی

این حواشی در شرایطی هنوز ادامه دارد که استقلال عصر روز چهارشنبه در چارچوب رقابت های هفته نوزدهم میزبان فجرسپاسی شیراز است. فجری ها که تلاش زیادی برای جذب مرادمند و یزدانی به عنوان بازیکن سرباز انجام دادند و موفق نشدند، حالا اگر مشکل این دو بازیکن حل نشود با خط دفاع آسیب پذیر استقلال مواجه می‌شوند.

غیبت احتمالی مرادمند و یزدانی دست فرهاد مجیدی را حسابی خالی می‌کند. با توجه به اینکه محمد دانشگر از ناحیه همسترینگ درد دارد و شاید به زور آمپول بتواند بازی کند و ابوالفضل جلالی هم مشکل گوارشی پیدا کرده و احتمالا بازی با فجرسپاسی را از دست بدهد، عملا فقط روزبه چشمی به عنوان بازیکنی که تجربه بازی در خط دفاع را دارد در اختیار مجیدی خواهد بود. در چنین شرایطی مجیدی مجبور خواهد بود که از بازیکنان پست هافبک خود مثل زبیر نیک نفس که هرگز تجربه بازی در دفاع را نداشته اند، در این پست استفاده کند که این مساله ضرر بزرگی به تیم خواهد زد.

مساله مهم این است که کادرفنی استقلال شاید هیچ گاه تصور نمی‌کرد که مساله مرادمند و یزدانی اینطور بیخ پیدا کند که اگر اینطور بود، آنها قطعا در نقل و انتقالات اجازه جدایی به عارف آقاسی را نمی‌دادند.

از طرف دیگر عارف غلامی هم اگرچه در تمرینات گروهی استقلال حضور دارد اما او به واسطه دوری بلند مدت از فوتبال شرایط حضور در ترکیب را ندارد و حالا حالا ها بعید است بتواند به فرهاد مجیدی و تیمش کمک کند.

*مسئله را حل کنید

نکته اینجاست که فوتبال ایران با وجود درگیری با این مسئله، هنوز نتوانسته با یک صدای متحد و روشن و در جلسه‌ای که بتواند منطقی به ابهامات این مسئله پاسخ بدهد، به یک شیوه‌نامه‌ی مشترک پیشنهادی به نهادهای نظامی برسد.

به هر حال فوتبالیست‌های نخبه در روند رو به صعود خود، باید در مسیری حرکت کنند که پرش یا مانعی مسیر زندگی حرفه‌ای آن‌ها را عوض نکند و این چیزی نیست که قوانین فعلی قادر به تضمین آن باشد؛ همان‌طور که دو مدافع مستحکم فعلی استقلال در شرایطی که خود را مدعی پوشیدن پیراهن تیم ملی می‌بینند، ممکن است سر از باشگاهی در بیاورند که آن کیفیت لازم را برای استفاده از آن‌ها نداشته باشد.