نتایج یک مطالعه جدید مبتنی بر زیست ‌شناسی - ریاضی نشان می‌دهد که حفظ سیاست‌ های فاصله ‌گذاری اجتماعی همزمان با تولید واکسن‌ ها ممکن است از تکامل سویه‌ های مقاوم به واکسن کرونا جلوگیری کند.

ترکیبی برای پایان همه‌گیری کرونا
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

با ادامه همه گیری کووید-۱۹، در سراسر جهان تمرکز بر واکسیناسیون قرار گرفته است.  در این میان کشورهای مختلف امیدوارند که فعالیت های اجتماعی و اقتصادی  و کاهش اقدامات فاصله گذاری اجتماعی مرتبط با همه گیری کرونا  به تدریج در نتیجه تزریق عمومی واکسن کرونا از سر گرفته شود. 

در این میان متاسفانه شرایط بر اساس خواسته دولت ها پیش نرفته و سویه های جدید سارس کووید ۲ که تا حدی مقاوم به واکسن هستند باعث افزایش همه گیری در جهان شد.  بر اساس شواهد موجود، سویه هایی مانند دلتا  اومیکرون طی ماه های گذشته در همه جای جهان  ظهور کرده ‌اند که در برابر واکسن مقاومت نشان داده و  باعث شیوع گسترده بیماری شده ‌اند.

در همین راستا تیمی از پژوهشگران به سرپرستی یتژاک پیلپل (Yitzhak Pilpel)، با استفاده از اطلاعات مرتبط با  واکسیناسیون و روند شیوع عفونت در کشورهایی همچون ایالات متحده، بریتانیا، برزیل، فرانسه و آلمان، به بررسی روند تکامل ویروس کرونا و نحوه  پاسخ این ویروس به نرخ‌ های واکسیناسیون و اقدامات فاصله‌ گذاری اجتماعی، مانند قرنطینه پرداختند.

یافته های این تیم مطالعاتی نشان می ‌دهد که وقتی نرخ واکسیناسیون کند باشد، حتی در صورت اعمال سیاست ‌های قرنطینه احتمالاً گونه‌ های مقاوم در برابر وکسن ظاهر می ‌شوند. این مطالعه پیش بینی می کند که در صورت اجرای گسترده واکسیناسیون، اگر اقدامات فاصله گذاری اجتماعی تا زمانی که اکثر مردم واکسینه نشده اند حفظ شود، می توان از ظهور گونه های مقاوم در برابر واکسن جلوگیری کرد.

به این ترتیب، محدود کردن تعداد عفونت ‌های جدید از طریق کاهش تماس در طول برنامه ‌های واکسیناسیون انبوه برای جلوگیری از تکامل انواع سویه های جدید و مقاوم به واکسن کرونا بسیار مهم است.

این یافته ها همچنین نشان می دهد که برای جلوگیری از تکامل انواع مقاوم به واکسن، فاصله گذاری اجتماعی تا زمانی که مصونیت گله ای حاصل شود ضروری است.  نویسندگان توصیه می‌کنند که سیاست‌ گذاران حوزه بهداشت عمومی و دولت ها، فاصله ‌گذاری اجتماعی یا اقدامات کاهش تماس  مانند قرنطینه را همراه با واکسیناسیون گسترده و سریع تشویق کنند.

شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Nature Human Behaviour منتشر شده است.