در فاصله چند هفته مانده به آغاز پلی آف جام جهانی، اوضاع در اروپا هر روز بغرنج تر می شود.

طغیان علیه روسیه؛ محال است بازی کنیم!
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، در اواخر ماه مارچ رقابت های پلی آف برای انتخاب سه سهمیه باقیمانده اروپا برای جام جهانی 2022 قطر آغاز خواهد شد، اما درگیری های اخیر در شرق اروپا شرایط را به کلی تغییر داده است. پس از حمله نیروهای ولادیمیر پوتین به اوکراین، فدراسیون های فوتبال کشورهای لهستان، سوئد و چک همگی اعلام کردند که از بازی مقابل روسیه خودداری خواهند کرد و در مرحله پلی آف جام جهانی به میدان نمی روند. اما دیشب فیفا در بیانیه ای در واقع حکم به حضور روسیه در مسابقات رسمی داده و تقریبا درخواست کشورهای ذکر شده را نپذیرفت. 

در این بیانیه آمده است؛ "هیچ مسابقه بین‌المللی چه در رده ملی و چه باشگاهی در خاک روسیه برگزار نخواهد شد. تیمی که به نمایندگی از این کشور به نام اتحادیه فوتبال روسیه به میدان خواهد رفت. در مسابقاتی که  اتحادیه فوتبال روسیه شرکت می کند، از پرچم و سرود ملی روسیه استفاده نخواهد شد."

اما سزاری کولزا، رئیس فدراسیون فوتبال لهستان در واکنشی به این بیانیه در توییتی نوشت: "تصمیم فیفا کاملا غیرقابل قبول است و ما علاقه ای به حضور در این بازی نداریم. موضع ما دست نخورده و بذون تغییر باقی می ماند . تیم ملی لهستان با روسیه بازی نخواهد کرد و مهم نیست که نام حریف چیست."

فدراسیون فوتبال لهستان نیز در بیانیه ای جداگانه گفت: "بازی نکردن برابر تیم ملی روسیه تنها تصمیم درست پیش روی ماست. خاضر شدن برابر روسیه نه تنها برای کشور، بلکه برای کل جامعه فوتبال مایه شرمساری بوده و نشان از عدم هم‌ بستگی با مردم اوکراین دارد. ما از مقامات فیفا می خواهیم به خشونت‌ وحشیانه علیه استقلال اوکراین، خیلی سریع و با جدیت واکنش نشان دهد. 

اگر سیاست‌های حقوق بشر فیفا چیزی ورای حرف‌ های روی کاغذ است، باید چنین اقدامی صورت گرفته و تیم ملی روسیه از مرحله پلی آف جام جهانی 2022 قطر حذف شود."

کارل اریک نیلسون، رئیس فدراسیون فوتبال سوئد نیز در این رابطه گفت: "واضح است که ما از این موضع گیری راضی نیستیم. نظر امروز با دیروز متفاوت نیست و وضعیت در اوکراین تغییر نکرده است. 

فقط به دلیل بیانیه فیفا موضع ما تغییر نمی کند و بنابراین ما حالا نیز نظر دیگری نداریم. ما همچنین می خواهیم با لهستان و جمهوری چک صحبت کنیم تا بتوانیم نظر خود را به این نهاد انتقال دهیم. البته ما انتظار داشتیم که فیفا موضع تندتری در این رابطع داشته باشد."

فدراسیون فوتبال چک نیز در بیانیه‌ای پیش از این و در روز گذشته به صراحت اعلام کرده بود که "در شرایط فعلی امکان بازی در برابر تیم ملی روسیه حتی در زمین بی طرف وجود ندارد". اتحادیه فوتبال انگلیس نیز تایید کرده که سه شیرها در هیچ دیداری در عرصه بین المللی مقابل روسیه بازی نخواهد کرد.