فارس | سفیر اوکراین در تهران در گفتگو با رئیس اداره اول اوراسیای وزارت امور خارجه بر اهتمام دولتش برای حفظ جان ایرانیان و کمک به خروج آنها از این کشور تأکید کرد.

وضعیت جدید برای ایرانی‌های محاصره در جنگ اوکراین
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«سرگئی بوردیلیاک» در گفتگو با رئیس اداره اول اوراسیای وزارت امور خارجه با اشاره به شرایط سخت کشورش، دلیل معطلی و عدم امکان خروج تعدادی از دانشجویان ایرانی در مرزهای اوکراین با لهستان را تجمع هزاران نفر از اتباع اوکراین و همچنین دیگر کشورها در مبادی مرزی این کشور خواند.

سفیر اوکراین همچنین قول داد به تماس های خود با مسئولان ذیربط اوکراین در این زمینه ادامه دهد. 

وی در عین حوال خواستار درک شرایط خاص این کشور و لزوم احترام به مقررات مربوط به اولویت خروج افراد دارای شرایط خاص بویژه سالخوردگان و زنان شد. 

گفتنی است سفیر اوکراین در تهران روز پنجشنبه ششم اسفند ماه نیز با علیرضا حقیقیان دستیار وزیر امور خارجه و مدیرکل اوراسیا دیدار کرده بود.دستیار وزیر امور خارجه و مدیرکل اوراسیای وزارت خارجه در این دیدار بر ضرورت حفظ امنیت اتباع و دانشجویان ایرانی مقیم اوکراین، دیپلمات‌ها و سفارت ایران در کی یف تأکید کرده بود. 

گفتنی است بخش قابل توجهی از دانشجویان و دیگر ایرانیان مقیم اوکراین در روزهای گذشته پس از تشدید تنش در روابط روسیه با اوکراین و بویژه پس از آغاز جنگ، این کشور را ترک‌کرده و به کشورهای همسایه اوکراین از جمله لهستان وارد شده اند. 

صبح امروز (سه شنبه) دهم اسفند ماه اولین گروه از دانشجویان ایرانی از طریق پرواز اختصاصی از ورشو به ایران بازگشتند و آنگونه که وزارت امور خارجه اعلام کرده برای بازگشت تعداد بیشتری از آنها هماهنگی های لازم با برخی کشورها از جمله لهستان و مجارستان در جریان است.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه پیش از این در توئیتی با بیان اینکه تاکنون تنها در ورشو ۳۰۰ نفر از دانشجویان اسکان داده شده‌اند، افزود: تلاش وسیعی توسط وزارت خارجه و سفارتخانه‌هایمان در اوکراین و کشورهای همسایه در جریان است تا هموطنان با کمترین‌ مشکل به کشور بازگردند.

گفتنی است حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در نشست مجازی درباره وضعیت ایرانیان مقیم اوکراین بر ضرورت به کارگیری همه گزینه‌ها برای خروج ایمن ایرانیان از این کشور تأکید کرد و گفت: هیچ درخواستی از ایرانیان در هیچ شرایطی نباید بی‌پاسخ گذاشته شود.