فریدون زندی در حالی به عنوان سرمربی موقت دینامو درسدن انتخاب شده که همبازیان او در تیم ملی، مربیگری را در تیمهای مختلف تجربه کرده اند.

مورد عجیب در تیم برانکو ایوانکوویچ! (عکس)
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، لیگ برتر خلیج فارس در حالی دنبال می‌شود که در سالهای گذشته نسل جدیدی از مربیان وارد چرخه کار این تیم ها شده‌اند و حالا کم کم بدنه اصلی مربیگری فوتبال ایران را هم تشکیل می‌دهند اما نکته جالب این است که در بین 23 بازیکن حاضر در جام جهانی، یک نفر هنوز مشغول بازی است و این هفته هم بیشترین تعداد پاس کلیدی را ثبت کرد.

این نسل از مربیان که اغلب آنها در فهرست نهایی برانکو ایوانکوویچ برای جام جهانی 2006 نیز قرار داشتند و در جام جهانی آلمان به میدان رفتند، حالا تلاش می‌کنند تا نقش خود را به عنوان مربی ایفا کنند. البته برخی از آنها در لیگهای دسته اول، تیمهای ملی و حتی بوندسلیگای آلمان حضور دارند.

در هفته گذشته تقابل سپاهان و تراکتور در حالی برگزار شد که محرم نویدکیا از یک سو و محمد نصرتی از سوی دیگر تیم را هدایت می‌کردند و نکته مهم اینکه هر دو پیش از 45 سالگی، این نقش را برعهده گرفته‌اند؛ البته آنها تنها نیستند و هم‌تیمی‌های خود را هم در این کسوت و به عنوان رقیب در کنار خود می‌بینند.

1. ابراهیم میرزاپور (43 ساله- خیبر خرم‌آباد): گلر شماره یک تیم ملی در جام جهانی آلمان، فصل را با تیم فولاد آغاز کرد اما با اخراج عبدالله ویسی، از این تیم جدا شد و به خیبر خرم آباد پیوست. او زمانی که اسکوچیچ و دستیارش به کرونا مبتلا شده بودند، در یک اردو وظیفه مربی گلرهای تیم ملی را ایفا کرد.

2. مهدی مهدوی‌کیا (44 ساله- تیم امید): مهدوی‌کیا جزو نفراتی است که هنوز در لیگ برتر مربیگری نکرده است. او که در تیمهای پایه هامبورگ دوره آموزش و استارت مربیگری را پشت سر گذاشت، پس از شکست در کارزار انتخابات فدراسیون فوتبال، به عنوان سرمربی تیم المپیک کار خود را آغاز کرد و حالا پس از کش و قوس‌های پیش آمده، آماده بازیهای خرداد ماه می‌شود.

3. سهراب بختیاری‌زاده (48 ساله- سابق استقلال خوزستان): گلزن تیم ملی در مقابل آنگولا تا چند هفته پیش سرمربی استقلال خوزستان بود اما با این باشگاه جنوبی قطع همکاری کرد و حالا در انتظار پیشنهاد جدید است. سهراب مدتی در لیگ برتر هدایت شهرخودرو را برعهده داشت.

4. یحیی گل‌محمدی (50 ساله- پرسپولیس): یحیی باتجربه‌ترین مربی از نسل جام جهانی آلمان است که از لیگ هفتم به شکلی حرفه‌ای وارد جرگه مربیان شده و حالا باتجربه یک فینال آسیا، دو قهرمانی لیگ برتر، دو قهرمانی جام حذفی، دو سوپرجام و حضور در تیمهای مختلف، تلاش می‌کند تا پرسپولیس را به صدرنشینی لیگ برتر برساند.

5. رحمان رضایی (47 ساله- سابق ذوب آهن): رضایی در مربیگری چندان موفق نبوده و از سال گذشته و پایان همکاری با ذوب آهن، هنوز تیم جدیدی را انتخاب نکرده است. او سابقه مربیگری در تراکتور در دوره امیر قلعه‌نویی را هم دارد و در ذوب آهن نیز به عنوان مدیرفنی حضور داشت و سپس سرمربی شد.

6. جواد نکونام (41 ساله- فولاد): کاپیتان سابق تیم ملی پس از قهرمانی جام حذفی و کسب سوپرجام با فولاد، حالا تلاش می‌کند تا وضعیت این تیم در جدول را بهبود دهد و به جایگاه بالاتر برساند. نکونام سابقه صعود به لیگ برتر با نساجی و همچنین دوره کوتاه دستیاری کارلوس کی‌روش در تیم ملی را هم دارد.

7. فریدون زندی (42 ساله- دینامو درسدن): زندی که چهره ویژه تیم ملی در جام جهانی 2006 بود، امروز به عنوان سرمربی موقت در دینامو درسدن منصوب شد. این تیم در بوندس لیگای دو حضور دارد و در جدول از شرایط مطلوبی برخوردار نیست. این نخستین تجربه مربیگری زندی محسوب می‌شود.

8. علی کریمی (42 ساله- نامزد ریاست فدراسیون): علی کریمی پس از سرمربیگری در سپیدرود و نفت تهران که تجربه چندان موفقی نبود، این روزها به عنوان کارشناس تلویزیونی در برنامه اینترنتی حضور دارد. با این حال کریمی یک سال پیش در همین روزها خود را آماده حضور در انتخاباتی می‌کرد که شهاب الدین عزیزی خادم برنده آن شد.

9. وحید هاشمیان (45 ساله- تیم ملی ایران): مهاجم سابق بوخوم و بایرن مونیخ پس از اینکه در کنار ویلموتس حضور داشت، حالا در کنار اسکوچیچ عضو کادرفنی تیم ملی است. هاشمیان مثل مهدوی‌کیا در آلمان دوره مربیگری را پشت سر گذاشت و در شرایطی که شایعاتی پیرامون حضورش در پرسپولیس مطرح بود، به تیم ملی رفت و احتمالا در جام جهانی نیز کنار اسکوچیچ حضور خواهد داشت.

10. علی دایی (52 ساله- بدون تیم): علی دایی سومین سال دوری از فوتبال را سپری می‌کند. آخرین تجربه دایی در سایپا بود که توانست این تیم را به سهمیه لیگ قهرمانان آسیا برساند. دایی سابقه دو قهرمانی جام حذفی با پرسپولیس را دارد و همچنین مدتی در تیم ملی سرمربی بود. او مسن ترین بازیکن این لیست محسوب می‌شود.

11. رسول خطیبی (43 ساله- آلومینیوم اراک): خطیبی از حدود یک دهه پیش کار مربیگری را استارت زد و پس از صعود به تیم ماشین سازی به لیگ برتر، حتی به نیمکت تراکتور هم رسید. او حالا پای ثابت تیمهای لیگ برتری است و این بار با آلومینیوم اراک در تلاش است تا رتبه‌ای آبرومندانه را کسب کند.

12. حسن رودباریان (43 ساله- تیمهای پایه در آمریکا): رودباریان این روزها در ایالات متحده آمریکا زندگی می‌کند و کار مربی دروازه‌بانی را هم برای تیمهای پایه این کشور انجام می‌دهد.

13. حسین کعبی (نامشخص - فولاد): حسین کعبی برای دومین فصل متوالی در کادرفنی فولاد حضور دارد اما شاید نکته مهم درباره او سن و سالش باشد که در منابع رسمی 36 قید شده اما تقریبا همه اطمینان دارند که او سن بالاتری دارد.

14. آندرانیک تیموریان (38 ساله- بدون تیم): هافبک دفاعی سابق تیم ملی برخلاف دوران درخشان بازیکنی که به لیگ جزیره هم رسید و در دو جام جهانی به میدان رفت، در مربیگری هنوز به توفیقی نرسیده و کارش را آغاز نکرده است. او هم مثل علی کریمی، در یک برنامه تلویزیونی حضور دارد.

15. آرش برهانی (38 ساله- آکادمی استقلال): برهانی فصل گذشته به همراه محمود فکری در تیم استقلال حضور داشت اما بعد از ورود فرهاد مجیدی این شغل را از دست داد و حالا در آکادمی استقلال هدایت تیمهای پایه را برعهده دارد.

16. رضا عنایتی (45 ساله- هوادار): عنایتی مربیگری را با سمت بازیکن- مربی در صبای قم آغاز کرد و سپس به سیاه‌جامگان و قشقایی رفت. دوران شکوفایی او با هوادار و زمانی رقم خورد که این تیم را به لیگ برتر آورد. حالا او چالش حفظ سهمیه این تیم در سطح اول فوتبال ایران را دارد.

17. جواد کاظمیان (40 ساله- بدون تیم): کاظمیان از معدود نفراتی است که تمایلی به مربیگری نشان نداده و به نظر در سالهای آینده هم وارد این شغل نخواهد شد. او در تلویزیون ظاهر نمی‌شود و مایل به گفتگو با خبرنگاران هم نیست اما در اینستاگرام جزو پرطرفدارها محسوب می‌شود.

18. محرم نویدکیا (39 ساله- سپاهان): کاپیتان سابق سپاهان در دو فصل گذشته هدایت زردپوشان اصفهانی را برعهده داشته و یکی از جوانترین سرمربیان تاریخ لیگ برتر هم محسوب می‌شود. تیم او به زعم کارشناسان نمایشی هجومی و تماشاگر پسند دارد.

19. امیرحسین صادقی (40 ساله- بدون تیم): صادقی در سالهای گذشته و به خصوص با رواج اینستاگرام، چهره مشهور آبی‌ها در شبکه‌های اجتماعی بوده است.

20. محمد نصرتی (40 ساله- تراکتور): نصرتی سابقه سرمربیگری در گل ریحان و پارس جنوبی را دارد و حالا به تراکتور آمده تا در کنار ارطغرل ساغلام چالش جدیدی را تجربه کند. او زمانی که سرمربی گل ریحان بود، نمایشی قابل قبول مقابل استقلال ارائه کرد و با پارس جنوبی هم گزینه صعود به لیگ برتر بود.

21. مهرزاد معدنچی (38 ساله- فجرسپاسی): مهاجم سابق پرسپولیس که در جام جهانی هم فرصت بازی پیدا کرد، برای دومین سال متوالی در کادرفنی فجرسپاسی حضور دارد. این نخستین تجربه کاری معدنچی محسوب می‌شود. نکته جالب اینکه او در این مدت با دو سرمربی مختلف کار کرده است.

22. وحید طالبلو (39 ساله- بدون تیم): کاپیتان پیشین استقلال که با این تیم به عنوان قهرمانی لیگ برتر هم رسید، این روزها در کالیفرنیای آمریکا حضور دارد و شکل جدیدی از زندگی را تجربه می‌کند. او کم و بیش در رسانه‌ها حاضر می‌شود.

23. مسعود شجاعی (38 ساله- بازیکن نساجی): جوانترین بازیکن تیم برانکو تنها کسی است که هنوز بازی می‌کند و این هفته در دیدار با استقلال بیشترین پاس کلیدی هفته را هم به نام خود ثبت کرد. نکته جالب درباره هافبک سابق اوساسونا این است که او فصل گذشته هدایت تراکتور را برعهده داشت و تصور می‌شد که فوتبال او هم به عنوان بازیکن - مربی به سمت مربیگری خواهد رفت اما این اتفاق رخ نداد.