سازمان هواشناسی طی اطلاعیه‌ای از تشدید فعالیت سامانه بارشی خبر و نسبت به وقوع سیلاب، کولاک برف، ریزش بهمن در ۱۰ استان هشدار داد.

هشدار هواشناسی درباره سیلاب و بهمن در ۱۰ استان
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 سازمان هواشناسی طی اطلاعیه‌ای از تشدید فعالیت سامانه بارشی خبر و نسبت به وقوع سیلاب، کولاک برف، ریزش بهمن در ۱۰ استان هشدار داد.

 بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز در استان‌های چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان،‌ لرستان، خراسان شمالی،‌تهران،‌البرز،‌شمال خراسان رضوی و برخی مناطق استان‌های آذربایجان شرقی، آذریایجان غربی، اردبیل، کردستان،‌ قزوین، سمنان، مازندران، گلستان، بوشهر، نیمه غربی اصفهان و نیمه غربی فارس بارش باران، برف، رعدوبرق  و وزش باد شدید پیش‌بینی شده است.

همچنین در برخی مناطق زنجان، بوشهر،‌یزد، خراسان جنوبی، همدان،‌مرکزی، قم،‌گیلان، نیمه شرقی فارش، نیمه شرقی اصفهان، نیمه جنوبی خراسان رضوی،‌غرب کرمان و غرب هرمزگان بارش پراکنده، وزش باد شدید موقتی و گاهی رعدوبرق پیش‌بینی می‌شود.

شنبه در برخی مناطق کرمان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان شمالی و جنوب آذربایجان غربی بارش پراکنده  و وزش باد شدید انتظار می‌رود.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسیبعدازظهر یکشنبه با ورود سامانه بارشی در برخی مناطق غرب و شمال غرب بارش باران، گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی روی می‌دهد. یکشنبه در غرب،‌ شمال غرب، غرب سواحل دریای خزر ارتفاعات و دامنه‌های البرز مرکزی و زاگرس جنوبی و برخی مناطق مرکز و شمال شرق کشور و دوشنبه در برخی مناطق شمال شرق کشور بارش پیش‌بینی می‌شود.

امروز و فردا در نیمه شمالی کشور کاهش محسوس دما روی می‌دهد. همچنین امروز تا ظهر فردا دریای خزر و خلیج‌فارس مواج هستند.

توصیف سامانه اول: تشدید فعالیت سامانه بارشی

نوع مخاطره: بارش باران و برف، وزش باد شدید، رعدوبرق و در مناطق مستعد ریزش تگرگ.

منطقه اثر:

جمعه ۱۴۰۰/۱۲/۱۳: چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، شمال شرق خوزستان، غرب اصفهان، شمال غرب فارس، شمال شرق سمنان، خراسان شمالی، ارتفاعات استان‌های البرز، تهران و مازندران.

اثر مخاطره: بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، کاهش دید، لغزندگی جاده ها، اختلال در تردد، کولاک برف، مسدود شدن جاده‌های مواصلاتی برف‌گیر، تاخیر و احتمال لغو پرواز، احتمال سقوط بهمن، رخداد مه.

توصیه: اجتناب از سفرهای غیر ضروری، تجهیز ماشین‌ها به وسایل ایمنی و گرمایشی، همراه داشتن تجهیزات زمستانی از جمله زنجیر چرخ، مه شکن و سوخت کافی، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی، اجتناب از جابجایی عشایر کوچ‌رو، مدیریت در مصرف انرژی و آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی برای عملیات برف‌روبی.

توصیف سامانه دوم: تغییر نوع توده هوا به همراه افزایش شیو فشاری

نوع مخاطره: وزش باد شدید، خیزش گردوخاک

منطقه اثر:

جمعه ۱۴۰۰/۱۲/۱۳: اردبیل، قم، خراسان شمالی، خراسان رضوی، یزد، اصفهان، فارس، قزوین، جنوب تهران، سمنان، سیستان و بلوچستان، کرمان.

شنبه ۱۴۰۰/۱۲/۱۴: سمنان.

اثر مخاطره: خیزش گردوخاک، کاهش دید افقی و کیفیت هوا، شکستن درختان فرسوده و نهال‌ها، آسیب به سازه‌های موقت مانند گلخانه‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و خسارت به ماشین‌آلات کشاورزی.

توصیه: مستحکم کردن سازه‌های موقتی، اجتناب از تردد و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های‌ نیمه کاره و عدم سمپاشی زمستانه باغات.

توصیف سامانه اول: افزایش سرعت وزش باد

نوع مخاطره: افزایش سرعت وزش باد و ارتفاع امواج تا ی۱.۵ در سواحل و تا دو متر در فراساحل.

منطقه اثر: مناطق ساحلی و دور از ساحل در استانهای خوزستان و بوشهر.

اثر مخاطره: خطر غرق شدن قایق های سبک و تفریحی وآسیب به قفس ها و تورهای صیادی و اختلال در تردد با شناورهای نیمه سنگین و احتمال خسارت به تاسیسات دریایی و ساحلی.

توصیه: محدودیت در تردد قایق ها و شناورهای سبک و تفریحی، احتیاط در فعالیت های دریایی در مناطق فراساحل، احتیاط در تردد شناورهای نیمه سنگین و تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هر گونه خسارت.

توصیف سامانه دوم: افزایش سرعت وزش باد

زمان شروع: پیش از ظهر جمعه ۱۴۰۰/۱۲/۱۳

زمان پایان: پیش از ظهر شنبه ۱۴۰۰/۱۲/۱۴

نوع مخاطره: افزایش سرعت وزش باد و ارتفاع امواج تا ۱.۵ متر در سواحل و تا ۲ متر در فراساحل.

منطقه اثر:

جمعه ۱۴۰۰/۱۲/۱۳: مناطق ساحلی و دور از ساحل در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان.

شنبه ۱۴۰۰/۱۲/۱۴: مناطق دور از ساحل در استان‌های مازندران و گلستان.

اثر مخاطره: خطر غرق شدن قایق‌های سبک و تفریحی وآسیب به قفس‌ها و تورهای صیادی و اختلال در تردد با شناورهای نیمه‌سنگین و احتمال خسارت به تاسیسات دریایی و ساحلی.

توصیه: محدودیت در تردد قایق‌ها و شناورهای سبک و تفریحی، احتیاط در فعالیت‌های دریایی در مناطق فراساحل، احتیاط در تردد شناورهای نیمه سنگین و تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هرگونه خسارت.