پس از شکستن رکورد امتیازگیری برانکو ایوانکوویچ در یک فصل، حالا یحیی گل محمدی امیدوار است سریعترین دستیابی به رکورد 60 امتیازی را هم تجربه کند.

نقشه قهرمانی پرسپولیس در دستان یحیی (عکس)
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، پرسپولیس در حالی با پیروزی مقابل مس رفسنجان 45 امتیازی شد که مثل لیگ شانزدهم و هفدهم، در پایان هفته بیستم متوسط امتیازی 2.25 را ثبت کرده که رکورد عجیب و غریبی محسوب می‌شود. قرمزها اگرچه با صدر جدول سه امتیاز اختلاف دارند و رقیب آبی پوش را به عنوان شانس اول قهرمانی می‌بینند اما در عین حال عملکرد درخشانی در این فصل داشته‌اند و دو هفته زودتر از فصل گذشته به آمار 45 امتیازی رسیده‌اند.

سرخپوشان پایتخت در 5 فصل اخیر همیشه به 60 امتیاز رسیده‌اند و احتمالا با این روند از 10 بازی پایانی پانزده امتیاز کسب خواهند کرد تا همچنان در استاندارد قهرمانی ظاهر شوند. پرسپولیس تا پایان لیگ برتر به ترتیب با تیمهای صنعت نفت، نفت مسجدسلیمان، استقلال، هوادار، پیکان، ذوب آهن، سپاهان، تراکتور، شهرخودرو و فجرسپاسی دیدار خواهد کرد که در این بین تنها چهار تیم در نیمه بالای جدول حضور دارند.

با این حال آنچه اهمیت عملکرد کنونی پرسپولیس را بیشتر می‌کند، این است که قرمزها باوجود شروع نامطلوب در لیگ بیست و یکم، توانستند با 17 بازی شکست ناپذیری و کسب 11 برد در این دوره، به کورس قهرمانی بازگردند و شاید همین که برای هفتمین فصل متوالی در کورس قهرمانی حضور دارند، اهمیتی بالا برای این تیم داشته باشد. نکته جالب اینکه در 10 فصل اخیر لیگ برتر ایران، پرسپولیس 5 قهرمانی داشته و دو بار نایب قهرمان شده و این فصل هم احتمالا در یکی از این دو جایگاه قرار خواهد گرفت که این آمار در تاریخ فوتبال ایران بی نظیر است.

 پرسپولیس در سالهای گذشته چه زمانی به 45 امتیاز در لیگ برتر رسیده است؟

* تیم یحیی در حد بهترین تیم برانکو ایوانکوویچ

اگرچه تیم یحیی گل‌محمدی همسان با تیمهای تحت هدایت برانکو ایوانکوویچ در لیگ شانزدهم و هفدهم توانسته به 45 امتیاز برسد اما باتوجه به نقل و انتقالات نه چندان خوب پرسپولیس و همچنین وضعیت نامطلوب مالی این تیم و حواشی مختلف نظیر حذف از لیگ قهرمانان آسیا، شاید کمتر کسی تصور می‌کرد که پرسپولیس در پایان هفته بیستم به بازه 45 امتیازی برسد.

نکته جالب اینکه پرسپولیس در پایان هفته دهم 19 امتیاز داشت و حتی به متوسط دو امتیاز در هر بازی هم نرسیده بود اما قرمزها توانستند با 8 برد و 2 مساوی، رکورد فوق العاده 26 امتیاز در ده بازی را ثبت کنند و جدی ترین تعقیب کننده «بهترین استقلال تاریخ لیگ برتر» باشند.

نکته جالب این است که تیم یحیی گل‌محمدی در لیگ نوزدهم و بیستم به ترتیب یک و دو هفته دیرتر از مقطع فعلی به هدف 45 امتیازی رسید و در این فصل باوجود جدایی بازیکنان تاثیرگذار و اتفاقات مختلف، عملکرد بهتری داشته است. نکته مهم این است که پرسپولیس باوجود 5 قهرمانی متوالی، هر فصل کمابیش توانسته رکوردهای تازه ای را از خود به جای بگذارد.

پرسپولیس چه زمانی به 60 امتیاز می‌رسد؟

این فصل قرمزها می‌توانند سریعترین دستیابی به این امتیاز را داشته باشند.

* مسیر قهرمانی؛ مثل برانکو نباش!

در تاریخ 20 ساله لیگ حرفه‌ای، تنها یک بار (فصل گذشته) تیم نایب قهرمان توانست به متوسط 2 امتیاز در هر بازی برسد و با 65 امتیاز نایب قهرمان شود. اما در سایر فصول رسیدن به استاندارد قهرمانی به منزله کسب جام برای هر تیمی بود. این فصل باتوجه به اینکه استقلال میانگین 2.4 و پرسپولیس میانگین 2.25 امتیاز به ازای هر بازی را دارد، احتمالا سرنوشتی نظیر لیگ بیستم در انتظار تیم نایب قهرمان است، بنابراین تیم مجیدی و گل‌محمدی نمی‌توانند با اتکا به شصت امتیاز، خیالشان از قهرمانی راحت باشد.

با این حال پرسپولیس در فصل جاری فرصت این را دارد که سریعتر از هر زمان دیگری به آمار 60 امتیاز برسد و یحیی این رکورد را به تنهایی به نام خود بزند. پرسپولیس در لیگ هفدهم و هجدهم در هفته پایانی به این آمار دست یافت و بهترین آمارش با برانکو در لیگ شانزدهم بود که در هفته بیست و هفتم به این رکورد رسید. قرمزها اگرچه در لیگ نوزدهم سریعتر از هر زمانی دیگر (هفته بیست و ششم) 62 امتیازی شدند و مقاومت شصت امتیاز را شکستند اما در آن فصل کالدرون و یحیی، به صورت مشترک روی نیمکت نشستند. حالا آنها این بار فرصت خواهند داشت تا با پیروزی برابر دو تیم نفتی و سه برد در تهران (استقلال، هوادار و پیکان) سریعتر از هر زمان دیگری به این امتیاز شگفت انگیز برسند.

اما یحیی برای قهرمانی به چیز دیگری نیاز خواهد داشت. در دوره برانکو (سالهای قهرمانی) از ده هفته پایانی به ترتیب 19، 19 و 20 امتیاز کسب کرد که ثبت چنین آماری در فصل جاری، به احتمال زیاد قهرمانی را از پرسپولیس دور خواهد کرد. اگر استقلال روند کنونی خود را ادامه دهد، به 72 امتیاز خواهد رسید و اگر متوسط دو امتیازی داشته باشد، به 68 امتیاز دست خواهد یافت و اگر پرسپولیس در بازی‌های باقی مانده، عملکردی همچون تیم برانکو در هفته‌های پایانی اش را نشان دهد، قطعا از هر دوی این امتیازات کمتر خواهد داشت.

تیمهای برانکو در سالهای قهرمانی، هرگز در 10 هفته پایانی بیش از 20 امتیاز کسب نکردند.

بنابراین آنچه پرسپولیس را به قهرمانی می‌رساند، تعداد پیروزی حداکثری است و یحیی نیاز دارد به خصوص در 5 بازی پیش رو حداکثر امتیازات را کسب کند تا با خیال راحت به استقبال 15 امتیاز پایانی فصل برود؛ اگر اتفاقی خاصی رخ ندهد، یحیی و مجیدی رکورد بیشترین تعداد امتیاز تاریخ لیگ برتر را خواهند شکست و اگر افت نکنند، حتی احتمال دارد به 70 امتیاز هم برسند، بنابراین هر لغزشی قهرمانی را از آنها خواهد گرفت. هرچند که پیش‌بینی‌های بدبینانه، از افت طبیعی در هفته‌های پایانی خبر می‌دهند.