انتشار قرارداد اسپانسری پرسپولیس و استقلال نشان می‌دهد که ادعای مدیران دو باشگاه با آنچه روی کاغذ آمده، تفاوت فاحشی دارد.

از شفافیت واگذاری لذت ببریم (عکس)
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، چند ماه از امضای قرارداد کارگزار اسپانسری پرسپولیس و استقلال می‌گذرد و این دو تیم همچنان درگیر مشکلات مالی هستند. در حالی که انتظار می‌رفت قرارداد با «ایده پروران تبلیغ» از سوی مصطفی آجورلو و «ایده پوریان ماژ» از طرف مجید صدری و سپس ادامه کار با رضا درویش، منجر به شکوفایی اقتصادی سرخابی‌ها شود اما گزارش‌های رسمی حاکی از آن است که دریافتی بازیکنان استقلال در حدود 35-40% قرار گرفته و دریافتی بازیکنان پرسپولیس عدد 45% را نشان می‌دهد.

استقلال زمانی که قرارداد کارگزار خود را علنی کرد، در بیانیه رسمی نوشت: «کف قرارداد 500 میلیارد تومان» خواهد بود و در ادامه دوباره تاکید کرد: «طبق این قرارداد کف تعهد کارگزار در فصل جاری 500 میلیارد تومان و در صورت افزایش درآمد کارگزار، باشگاه از این درآمدها سهم بالایی خواهد برد.»

این در حالی است که روز گذشته سامانه کدال قرارداد کارگزار باشگاه استقلال را منتشر کرد و در این برگه که به امضای آجورلو رسیده، برای فصل اول بازه درآمد خالص «از صفر تا 500 میلیارد تومان» نوشته شده که در این بین 15 درصد هم سهم شرکت کارگزاری خواهد بود. یعنی نه تنها کف قرارداد رقم وعده داده شده 500 میلیاردی نیست بلکه در بهترین حالت این رقم درآمدزایی خواهد شد و هیچ تعهدی برای کارگزار وجود ندارد.

در تبلیغات محیطی علاوه بر اینکه ۱۵٪ از درآمد سهم کارگزار خواهد بود، سازمان لیگ نیز مطابق قانون ۳۰٪ را در اختیار  خواهد داشت تا به این ترتیب درآمد خالص آبی‌ها بسیار کمتر از آنچه مورد انتظار بود، برسد. البته مدیران باشگاه فعلا واکنشی در این باره نداشته باشند. پیش از این درودگر از مسئولان مرتبط با امور تبلیغاتی سازمان لیگ اعلام کرد که کارگزار استقلال به تعهداتش عمل نکرده است.

در سوی دیگر و برای باشگاه پرسپولیس هم اوضاع چندان بر وفق مراد نیست. باشگاه پرسپولیس در زمان انعقاد قرارداد از درآمد 630 میلیارد تومانی پرده برداشت که البته همان زمان مشخص بود که 300 میلیارد مربوط به حق پخش، عملی نخواهد شد اما حالا در 330 میلیارد باقی مانده هم ابهاماتی ایجاد شده است.

بر اساس نامه‌ای که در کدال منتشر شده و امضای رضا درویش پای آن قرار دارد، آمده که «بنا بر مستندات موجود در قرارداد در خوشبینانه‌ترین حالت کف درآمد شرکت 247 میلیارد تومان» و همچنین در «در بدبینانه‌ترین حالت 60 میلیارد و 500 میلیون تومان» خواهد بود.

این در حالی است که پرسپولیس برای پرداخت مطالبات بازیکنان و کادرفنی اش به دستکم 140 میلیارد تومان نیاز خواهد داشت و هزینه‌های جاری مربوط به اقامت و انتقال اعضای تیم برای انجام بازیهای خارج از خانه، نیاز باشگاه را احتمالا تا 200 میلیارد تومان هم افزایش خواهد داد. علاوه بر این پاداش بازیکنان و پرداخت بدهی گذشته نیز در دستور کار خواهد بود تا به این ترتیب حتی دسترسی به بیشترین میزان این قرارداد کارگزاری هم نتواند رقم مورد نیاز پرسپولیس را تامین کند.

استقلال هم برای پرداخت دستمزد اعضای تیم به 160 میلیارد نیاز دارد اما مشخص نیست که کارگزار این باشگاه از تعهد «صفر تا 500 میلیاردی» چه مقداری را تامین خواهد کرد تا استقلال علاوه بر پرداخت مطالبات کنونی بازیکنان و هزینه حضور در لیگ برتر، مطالبات سالهای گذشته را پرداخت کند.