مشرق نوشت: «احمد نقیب زاده» از فعالین تندروی اصلاح طلب که پیش از این پیشنهاد کاهش بُرد موشک های ایران برای کسب رضایت اروپا را مطرح کرده بود، در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت:«حدود 2دهه قبل، یکی از دوستان جامعه‌شناس مقیم فرانسه، راهی افغانستان شد تا تحلیلی از شرایط اجتماعی این کشور به دست آورد. از او پرسیدم که در مشاهدات خود چه نکته قابل توجهی برداشت کرده است؟ به این نکته اشاره کرد که مهم‌ترین موضوعی که مشاهده کرده، مربوط به سفارتخانه عریض و طویل امریکا در افغانستان است. سفارتخانه‌ای عظیم با زیرزمین‌هایی تو در تو و وسعتی بسیار بالا که تصویری فراتر از یک سفارتخانه را به ذهن متبادر می‌کند. در آن زمان، تفسیر شخصی من از دیدگاه دوست جامعه‌شناس فرانسوی‌ام این بود که امریکا به افغانستان آمده است تا از آن به عنوان پایگاهی برای کنترل، آسیای مرکزی، ایران، چین و... بهره ببرد. شواهد بعدی نشان داد که این تفسیر در زمان خود چندان هم دور از واقعیت نبود.»

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

این فعال تندروی اصلاح طلب در ادامه نوشت:«امریکا امسال با یک حرکت ناجوانمردانه و بدون هیچ پیش‌زمینه‌ای، افغانستان را رها کرد و از این کشور خارج شد. در کنار این بحث، زمزمه‌هایی نیز شنیده می‌شود که امریکا در حال تخلیه کامل خاورمیانه است، حرکتی که بدون تردید، پیامدهای ناگواری برای منطقه خواهد داشت، چرا که توازن را در خاورمیانه به هم زده و خلأ قدرت عظیمی ایجاد می‌کند.» 

این فعال اصلاح طلب علیرغم اذعان به پروژه آمریکا برای سلطه گری و غارت دیگر کشورها، با حسرت مدعی شده که خروج آمریکا از منطقه، خسارت بار و مسبب پیامدهای ناگوار است.

گویا از نگاه جریان تندروی اصلاح طلب، داعش موجب توازن در خاورمیانه بود. این گروهک جنایتکار، مردان را سر می برید و زنان را به اسارت می گرفت و کودکان بسیاری را یتیم کرد و تعداد زیادی زن و کودک و پیر و جوان را به قتل رساند.

رژیم صدام نیز با حمایت و هدایت آمریکا به ایران حمله کرد و بمباران شیمیایی برخی شهرهای ایران، دستپخت همین جنایتکار بود که با چراغ سبز آمریکا و اروپا به وقوع پیوست.

اکنون چندین سال است که آل سعود با حمایت همه جانبه آمریکا و تروئیکای اروپا، به کشتار وحشیانه در یمن مشغول است. همچنین رژیم نامشروع و کودک کش و غاصب اسرائیل نیز محصول دولت تروریست آمریکاست.

آمریکا در اقصی نقاط جهان و از جمله منطقه غرب آسیا جنایت های متعددی انجام داده است. از عراق و سوریه و بحرین و یمن تا افغانستان و پاکستان و لبنان و ایران. مردم ایران هیچگاه جنایت آمریکا در ترور سردار سلیمانی را نیز فراموش نمی کنند. دولت تروریست و غارتگر و وحشی آمریکا باید از منطقه غرب آسیا خارج شده و به حضور نکبت بار خود پایان دهد.

رهبر معظم انقلاب - ۱۳ اردیبهشت ۹۵- فرمودند:«خلیج فارس، خانه و محل حضور ملت ایران، و ساحل خلیج فارس و سواحل زیادی از دریای عمان متعلق به این ملت قدرتمند است، بنابراین ما باید در این منطقه حضور، رزمایش و اظهار قدرت داشته باشیم، و این امریکایی‌ها هستند که باید بگویند چرا از آن سوی دنیا به اینجا آمده و رزمایش به‌راه می‌اندازند؟.»

ایشان در ادامه تاکید کردند:«وقتی مقابل دشمن از نشان دادن قدرت بترسیم، دشمن پررو می‌شود، می‌گویند ایران در خلیج‌فارس رزمایش نداشته باشد؛ چه غلط‌ها!...از آن طرف دنیا می‌آید رزمایش برگزار می‌کند؛ خب بروید همان خلیج خوک‌ها، اینجا چه می‌کنید!؟ خلیج فارس خانه ما است. جای حضور ملت ایران است، این‌طور باید با قدرت‌های زیاده‌خواه مواجه شد.»

لازم به ذکر است که بلافاصله بعد از به ثمر نشستن انقلاب کوبا؛ آمریکا پیرو سیاست خصمانه خود در مقابل انقلاب‌های مردمی اعلام کرد دیکتاتوری در کوبا برقرار شده و خصومت خود را آغاز کرد. کاسترو اصلاحات خود را اجرا کرد و با ملی کردن منافع و دارایی‌های آمریکا در کوبا، حکومت سوسیالیست خود را آغاز کرد. بسیاری از ثروتمندان کوبا به آمریکا گریختند تا به کمک سیا دولت کاسترو را سرنگون کنند. در آوریل ۱۹۶۱ فراریان کوبا با کمک سیا عملیات «خلیج خوک‌ها» را اجرا کردند که شکست سختی به همراه داشت.