پژمان درستکار معتقد است سخت ترین چالش او در سال 1401 انتخاب دو تیم آماده برای حضور در بازی های آسیایی و مسابقات جهانی است.

انتخابی مرگبار حسن یزدانی؛ درستکار تکذیب می کند!
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، در روزهایی که تیم ملی کشتی آزاد به خاطر نداشتن مسابقه معتبری در آینده ای نزدیک مثل پاییز سال 1400 مورد توجه قرار نمی گیرد و کمتر زیر ذره بین کارشناسان است، پژمان درستکار، مربی خوش فکر تیم ملی کشتی آزاد ایران به تدریج تیمش را برای حضور در سه رویداد مهم سال 2022 یعنی قهرمانی آسیا، بازی های آسیایی و مسابقات جهانی آماده می کند.

بدون شک حضور در دو تورنمنت مهم و کلیدی بازی های آسیایی و مسابقات جهانی آن هم به فاصله چند روز در شهریور و مهر سال 1401 می تواند چالش بزرگی برای مربی ای باشد که با آمدنش بعد از المپیک خون تازه ای به کشتی ایران دمید و اتفاقات مهمی را در مسابقات جهانی 2021 رقم زد. 

جدا از این، تجمع مدعیان در وزن 86 کیلوگرم و البته به اعتقاد درستکار در مجموع در اوزان بالا می تواند یک دردسر شیرین برای سرمربی تیم ملی کشتی آزاد باشد.

در ادامه مشروح صحبت های پژمان درستکار را در گفت و گو با "ورزش سه" می خوانید:

کامران قاسمپور به 86 کیلو نمی رود

در وزن 86 کیلوگرم با اینکه مدعیان زیادی داریم و نگاههای بیشتری به واسطه حضور حسن یزدانی به این وزن هست، اما چند نفری که نامشان برای حضور در این وزن مطرح می شود، تصمیمات را برای شرکت در یک وزن بالاتر گرفته اند. احمد بذری چند سالی است که به 92 کیلو رفته و کامران قاسمپور هم که سال قبل مدال طلای جهان را در 92 کیلو کسب کرد، حتما تصمیم خودش را برای ادامه حضور در این وزن گرفته که در انتخابی جدید تیم ملی شرکت نکرده است. با چرخه ای که در نظر گرفته شده، هر کشتی گیر مدال آوری هم که قصد تغییر وزن داشته باشد، باید در انتخابی از همان مرحله اول شرکت می کرد. به هر حال کامران می داند که این وزن المپیکی نیست و در بازی های آسیایی هم حضور ندارد. او شانس خود را برای شرکت در مسابقات جهانی امتحان می کند. 

مدعیان که زیاد باشند، دست و دلمان نمی لرزد

اینکه در یک وزن مدعیان زیادی داشته باشیم، باعث خوشحالی کشتی ایران است. قطعا پر بودن دست ما در یک وزن المپیکی همچون روس ها می تواند باعث موفقیت در تورنمنت های مختلف شود. البته که رقابت خوب و سالمی را هم شاهد خواهیم بود که در نهایت رشد و پیشرفت کشتی گیران را در پی خواهد داشت. دیگر دست و دل ما هم با مصدوم شدن یک کشتی گیر نمی لرزد و نگران اتفاقات غیرقابل پیش بینی نیستیم. 

کریمی به خاطر شرایط بدنی اش تغییر وزن داده

علیرضا کریمی که مدت زیادی را به خاطر مصدومیت از کشتی دور بود، تصمیم گرفته به وزن 86 کیلوگرم برگردد. او که در سال های اخیر در وزن 92 و 97 هم کشتی گرفته بود و موفق هم بود، با توجه به شرایط بدنی اش چنین تصمیمی گرفته. او می بایست در مسابقات قهرمانی کشور شرکت می کرد، اما مستنداتی را ارائه کرد که درست بود و مصدومیت اجازه حضور او در این مسابقه را نمی داد. برای مسابقات قهرمانی آسیا هم بین او و مصطفوی مسابقات درون اردویی می گذاریم چون کریمی هم سابقه خوبی دارد و هم احترام فدراسیون و کادرفنی را حفظ کرده است. 

در چهار وزن بالا پرستاره هستیم

بدون شک در 86 کیلوگرم با حضور کشتی گیران مدعی پرتعداد و حسن یزدانی شاهد یک رقابت سالم، جذاب و دوستانه هستیم. البته که در 4 وزن بالا یعنی 86، 92، 97 و 125 دست ما به خاطر داشتن چند مدعی باز است و همین رقابت به پیشرفت کشتی گیران هم کمک می کند. البته که در 79 کیلو هم انصافا کشتی گیران جوان خوبی داریم. در اوزان پایین تر هم باید زمان بدهید تا بتوانیم تعداد ستاره های تیم ملی را افزایش دهیم تا در هیچ وزنی نگران نبود یک نفر نباشیم. 

کارنامه کشتی گیران را با مدال جهانی و المپیک می سنجند

حضور در دو رویداد بازی های آسیایی و مسابقات جهانی به فاصله چند روز واقعا چالش بزرگ و حساسی است و باید انتخاب های ما خیلی دقیق باشد از نظر علم بدنسازی و تمرینی در کشتی، فرصت بازسازی در طول چند روز برای کشتی وجود ندارد، اما نباید یک مساله را فراموش کنیم که بازی های آسیایی برای دستگاه ورزش کشور و مسابقات جهانی برای کشتی گیران از اهمیت بالایی برخوردار است. خود کشتی گیران دنبال این هستند که تعداد مدال های جهانی شان را بیشتر کنند چون همه کارنامه یک کشتی گیر را با مدال جهان و المپیک می سنجند. از سوی دیگر نمی توانیم بی تفاوت از کنار بازی های آسیایی بگذریم و باید روی آن مسابقات هم حساسیت به خرج دهیم چون از کشتی به عنوان ورزش اول کشور انتظارات زیادی می رود. باید کمی هم بگذاریم زمان بگذرد و چرخه انتخابی اجرا شود تا ببینیم چه اتفاقی می افتد.

5، 6 ستاره جدید در راه هستند

من از کسی به عنوان پدیده یا ستاره اسم نمی برم، اما حداقل 4، 5 جوان 18 تا 20 سال داریم که می توانند در آینده تبدیل به ستاره های بزرگی در سطح جهان شوند.

همین حالا هم در تیم ملی کشتی آزاد نفراتی داریم که در دنیا نامی برای خودشان دست و پا کردند.

حیف است روس ها در مسابقات جهانی نباشند 

روس ها اعتبار کشتی دنیا هستند و حضورشان در همه رویدادهای کشتی در جهان باعث بالا رفتن ارزش و اعتبار آن مسابقه می شود. در اتفاقات اخیر شنیدم که شاید روس ها از مسابقات کشتی هم کنار گذاشته شوند که این اتفاق خوبی نخواهد بود. باید این شعار که ورزش و سیاست از هم جدا هستند، اجرا شود. حیف است که در مسابقات جهانی روسیه حضور نداشته باشد. با اینکه آن ها رقیب مستقیم ما در مسابقات جهانی هستند، اما به نظرم اگر نباشند، ارزش و اعتبار مسابقات کمرنگ می شود. حضور روس ها در هر تورنمنتی باعث بالا رفتن کیفیت مسابقات می شود و من دوست ندارم که روسیه در مسابقات جهانی سال جدید نباشند.