محمدصادق کوشکی گفت: پوتین در این شرایط سعی کرد از جایگاه روسیه دفاع کند زیرا می‌دانست اگر اوکراین به عنوان کشوری هم‌مرز عضو ناتو شود، رویای روسیه قدرتمند بر باد می‌رود. من تصور می‌کنم او حساب‌شده عمل کرد و حمله به اوکراین یک تصمیم ناگهانی نبود.

پوتین دنبال احیای شوروی نیست، می‌خواهد قدرت روسیه را تثبیت کند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: اکنون که جنگ روسیه و اوکراین چندروزی است که ادامه‌دار شده است، این پرسش وجود دارد که اهداف این جنگ چیست؟ روسیه در پی این جنگ دنبال چیست و آیا این احتمال را می‌شود داد که شوروی احیا شود؟

محمدصادق کوشکی، فعال و تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «من تخصصی در این موضوع ندارم و صرفا نکاتی که بیان می‌کنم به عنوان یک ناظر، با دانش عمومی سیاست است. به نظر در وهله نخست باید پاسخ دهیم که چگونه پوتین توانست قدرتمندترین حاکم روسیه بعد از فروپاشی شوروی شود؟ واقعیت این است که او در به کارگیری تمام توانمندی‌های روسیه موفق بود زیرا توانمندی‌های کشورش را می‌شناخت و با چنین شناختی سعی کرد روسیه به جایگاه واقعی‌اش برسد. افزون بر امور داخلی، روسیه سعی کرد در موضوعاتی مانند بحران سوریه یا مسئله هسته‌ای ایران نقش‌آفرینی کند».

او ادامه داد: «مهم‌ترین حرکت پوتین قدرتنمایی او در برابر ناتو بود. بعد از فروپاشی شوروی یک خلأیی ایجاد شد و در این بین ناتو توانست خود را گسترش دهد. پوتین که تصور می‌کرد خطر پشت مرزهایش رسیده، اوکراین را خط قرمز خود اعلام کرد و گفت که نمی‌گذارد این کشور عضو ناتو شود. با روی کار آمدن دولتی نزدیک به آمریکا و اروپا در این کشور، احساس خطر برای روسیه تشدید شد».

این فعال سیاسی بیان کرد: «پوتین در این شرایط سعی کرد از جایگاه روسیه دفاع کند زیرا می‌دانست اگر اوکراین به عنوان کشوری هم‌مرز عضو ناتو شود، رویای روسیه قدرتمند بر باد می‌رود. من تصور می‌کنم او حساب‌شده عمل کرد و حمله به اوکراین یک تصمیم ناگهانی نبود».

او همچنین مطرح کرد: «اما نکته مهم این است که روسیه که بعد از پیروزی قریب‌الوقوع در اوکراین می‌تواند آینده سیاسی این کشور را اداره کند یا خیر؟ حتما از نظر نظامی می‌تواند اما تردید وجود دارد که در حوزه سیاسی بتواند یا نه».

کوشکی در پایان در پاسخ به این پرسش که احتمال احیای شوروی چه‌قدر وجود دارد، گفت: «احیای شوروی حتما رخ نخواهد داد زیرا اصلا منطقی نیست و مشکلات را برای روسیه بیشتر می‌کند مثلا فرض کنید تاجیکستان به روسیه بپیوندد. چه می‌شود؟ آیا جز بار مشکلات فراوان برای روسیه خواهد داشت؟ پوتین دنبال احیای شوروی نیست، بلکه می‌خواهد قدرت روسیه را تثبیت کند».