پرسپولیس در حالی تا پایان هفته بیست و یکم، 15 گل خورده که در 5 فصل گذشته بهترین عملکرد دفاعی را ثبت کرده بود.

تغییرات دفاعی علیه عصر طلایی پرسپولیس (آنالیز)
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش ورزش سه، پرسپولیس در شرایطی با 45 امتیاز، 6 امتیاز با صدرجدول فاصله دارد که نسبت به همین تعداد بازی در فصل گذشته امتیاز بیشتری به‌دست آورده است. همین نکته نشان می‌دهد تیم گل محمدی در امتیازگیری عملکرد خوبی داشته اما عملکرد دفاعی این تیم تفاوت زیادی با 5 فصل اخیر لیگ برتر دارد.

برانکو ایوانکویچ بعدِ از دست دادن قهرمانی در فصل 95-94 به دلیل تفاضل گل و عملکرد ضعیف دفاعی، تیم متفاوتی را برای فصل 96-95 ساخت و با قهرمانی در سه فصل پیاپی با ثبت بهترین آمار دفاعی و کمترین گل خورده، پایه گذار عصر طلایی پرسپولیس شد. 

پس از جدایی برانکو، پرسپولیس در دوران گابریل کالدرون و یحیی گل محمدی هم عملکرد درخشانی در خط دفاعی داشت و دو قهرمانی پیاپی دیگر با رکورد کمترین گل خورده در فصل به‌دست آورد. در فصل جاری اما پرسپولیس حداقل در فاز دفاعی عملکرد ضعیف‌تری نسبت به فصول گذشته داشته و می‌توان گفت یکی از عوامل موثر در اختلاف امتیازی این تیم با استقلالِ صدرنشین به نتایجی برمی‌گردد که با اشتباهات دفاعی و دروازه‌بان‌های این تیم رقم خورده است.

حامد لک، رادوشویچ و احمد گوهری به‌ترتیب 18، 2 و 1 بار به‌عنوان دروازه‌بان در ترکیب اصلی پرسپولیس ایستادند و سهم این سه نفر از گل‌های خورده پرسپولیس به‌ترتیب 12، 2 و 1 است. طبق آمار سایت یازده، بیش از نیمی از گل‌های خورده پرسپولیس (8) روی ضربات شروع مجدد و پنالتی‌، 4 گل روی ضدحمله و حمله سریع و 3 گل هم از طریق بازیسازی تیم حریف (نساجی 2 بار و صنعت نفت یک بار) وارد دروازه تیم گل محمدی شده است. 

نکته جالب دیگر اینکه از این تعداد 8 گل روی توپ‌های بلند ارسالی به محوطه جریمه پرسپولیس به ثمر رسیده که باعث شده ضعف لک و رادو در خروج از دروازه و افت عملکرد خط دفاعی پرسپولیس در نبردهای هوایی به خصوص در زمان ضربات شروع مجدد، بیشتر به‌ چشم بیاید.

خط دفاع پرسپولیس؛ نشانی از ثبات و استحکام گذشته نیست!

پرسپولیس در 21 بازی این فصل، 6 بار با اشتباه فردی بازیکنان در فاز دفاعی گل خورده و همه این اشتباهات روی سانترهای حریفان اتفاق افتاده است.

1-پرسپولیس 2-2 هوادار: عیسی آل کثیر توپ ارسالی از روی ضربه کاشته تیم هوادار را با ضربه سر به پشت مدافعین خودی فرستاد تا گل اول هوادار وارد دروازه پرسپولیس شود.

2-پرسپولیس 2-2 هوادار: حامد لک روی توپ ارسالی از کرنرِ هوادار، در خروج از دروازه اشتباه کرد و یک گل با جنجال داوری وارد دروازه پرسپولیس شد. 

3-پیکان 1-3 پرسپولیس: حامد لک باز هم با یک خروج ناموفق دیگر، قبل از توپ به سر مهاجم حریف ضربه زد و این حرکت یک پنالتی (گل) برای تیم حریف به‌همراه داشت. 

4-شهرخودرو 1-1 پرسپولیس: گل منجر به تساوی شهرخودرو به پرسپولیس توسط وحید امیری وارد دروازه لک شد.

5-گل‌گهر 1-1 پرسپولیس: در بازی برگشت مقابل گل گهر هم کی‌ روش در شرایطی دروازه پرسپولیس را باز کرد که اشتباه در تایمینگِ خروج و پرش بی اثر حامد لک، عاملی موثر در گل شناخته شد. 

6-صنعت نفت 2-0 پرسپولیس: در آخرین باخت قهرمانِ پنج فصل گذشته هم، گل اول صنعت نفت در شرایطی به ثمر رسید که این تیم بدون شوت به دروازه پرسپولیس به گل رسید و روی یک ارسال، حامد لک بدون هیچ مزاحمتی در کنترل توپ ناکام ماند و یک گل به خودی کار را برای پرسپولیس سخت کرد. 

پرسپولیس در این 5 بازی که روی اشتباهات فردی گل خورده با یک برد، سه تساوی و یک باخت فقط 6 امتیاز از 15 امتیاز ممکن به‌دست آورده است. اشتباهات فردی اما وقتی پرتکرار می‌شود، ریشه در مسایل تیمی و ساختار و ثبات دفاعی هم دارد.

خط دفاع پرتغییر؛ 21 بازی و 12 مدافع

پرسپولیس در فصل‌های اخیر یکی از با ثبات‌ترین و کم‌تغییرترین ترکیب‌ها را به خصوص در خطوط عقب زمین داشته، امسال اما با ترافیک زیاد در پست‌های مختلف، ترکیب پرسپولیس تغییرات زیادی داشته است. 

تیم گل محمدی امسال 18 بازی را با آرایش 4 دفاع و سه بازی را با آرایش 3 دفاع شروع کرده است.

نگاهی به تعداد دفعات حضور مدافعین پرسپولیس در ترکیب شروع بازی نشان می‌دهد خط دفاعی پرسپولیس به دلایل مختلف، تغییرات زیادی در این فصل داشته است.

حضور در ترکیب اولیه به‌عنوان مدافع میانی:

فرشاد فرجی (14 بار)، سیدجلال حسینی (13 بار)، علی نعمتی (12 بار)، هانانوف (5 بار)  و علیرضا ابراهیمی (1 بار) 

حضور به‌عنوان مدافع راست و وینگ-بک راست ‌در ترکیب اولیه: 

مهدی شیری (14 بار)، سیامک نعمتی (1 بار)، رامین رضاییان (4 بار) و منوچهر صفروف (2 بار)

حضور به‌عنوان مدافع و وینگ-بک چپ در ترکیب اولیه:

سعید آقایی (13 بار)، وحید امیری (4 بار)، علی شجاعی (4بار)

آماری که نشان می‌دهد دوازده بازیکن در خط دفاع پرسپولیس در ترکیب اصلی قرار گرفته‌اند و این آمار بدون در نظرگرفتن تعویض‌های در جریان بازی محاسبه شده است. تغییرات متعدد در تیمی که ثبات و استحکام دفاعی شاخصه سال‌های اخیرش بود در این بالارفتن ضریب اشتباهات تاثیرگذار بوده است.

در فصل‌های گذشته چند زوج دفاعی مستحکم در پرسپولیس شکل گرفتند و تنها باخت فصل گذشته پرسپولیس هم در شرایطی مقابل آلومینیوم رقم خورد که کنعانی‌زادگان و سیدجلال حسینی هر دو غایب بودند و کامیابی‌نیا و احسان حسینی به‌عنوان زوج دفاعی در ترکیب پرسپولیس قرار گرفتند. هماهنگی بین زوج دفاعی با دروازه‌بان، زوج دفاعی با مدافعین کناری و هافبک‌های میانی تاثیر زیادی در بازیخوانی و بالا رفتن درک بازیکنان عقب زمین در لحظات حساس بازی دارد و این میزان از تغییرات قطعا روی ثبات عملکرد دفاعی تیم گل محمدی تاثیرگذار بوده و نمی‌توان تمام مسئولیت افت دفاعی پرسپولیس را متوجه بازیکنان این تیم بدانیم.