دراگان اسکوچیچ مدعی شد از کار در ایران لذت می برد و این تیم برای او سکوی پرتاب نیست.

 اسکوچیچ: ایران سکوی پرتاب من نیست
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، زمانی که دراگان اسکوچیچ در فوریه 2020 به عنوان سرمربی تیم ملی ایران انتخاب شد، این تیم در مقدماتی جام جهانی قطر در شرایط دشواری قرار داشت. آنها در چهار بازی اول خود تنها شش امتیاز کسب کرده بودند و مارک ویلموتس، سرمربی بلژیکی نیز از تیم ملی ایران جدا شده بود.

ایران در دو دوره قبلی جام جهانی حضور داشت و تصور غیبت در قطر برای آنها مشکل بودند، پس به همین دلیل تصمیم گرفتند با دراگان اسکوچیچ 53 ساله به توافق برسند. تیم ملی ایران به لطف کسب پیروزی های متوالی راهی دور دوم شد و همین چند هفته قبل صعود خود به جام جهانی را قطعی ساخت. خبرگزاری تمپو مصاحبه ای مفصل با دراگان اسکوچیچ در مورد شرایط کار در ایران و آینده این سرمربی کروات داشته است که در ادامه مرور خواهیم کرد.

تمپو: خوش بینی فراوانی در فوتبال ایران حاکم است، بسیاری از روزنامه نگاران معتقدند که با تغییرات ساختاری، تیم ملی آنها می تواند در بین 10 تیم برتر جهان قرار گیرد. آیا این یک اغراق است یا یک فرض واقعی؟

دراگان اسکوچیچ: ایران کشور بزرگی بوده و پتانسیل فراوانی دارد. مردم فوتبال را دوست دارند و استعدادهای بزرگ در این کشور بازی می کنند. من فکر می کنم موضوع کار با جوانان در این کشور مغفول مانده و این همان نقطه عطفی است که می تواند ایران را بزرگ تر و قوی تر از آنچه هست کند. پتانسیل بسیار زیاد و استعدادهای فراوانی در این کشور وجود دارد و با کار بهتر با جوانان، این پتانسیل نمود بیشتری پیدا می کند.

تمپو: حضور مربیان کروات در باشگاه‌ها یا تیم‌های ملی آسیایی اغلب موفقیت خاصی محسوب نمی‌شود. آیا این فرض را قبول دارید؟

دراگان اسکوچیچ: بعد از فعالیت در ریجکا و اینتربلوک اسلوونی، من در العربی و النصر، بزرگترین باشگاه عربستان کار کردم. در ادامه و پس از فعالیت در باشگاه های ایرانی، به عنوان سرمربی تیم ملی ایران انتخاب شدم و در کرواسی اطلاعات کمی در مورد این کشور وجود دارد. ایران نه تنها در آسیا تیم بزرگ محسوب می شود، بلکه در رده بیست و یکم رنکینگ فیفا نیز قرار دارد. در نظر بگیرید که صربستان در این لیست در رده بیست و پنجم و روسیه در مکان سی و پنجم است و لازم نیست شرایط دیگر تیم های اروپایی را ذکر کنیم.

تمپو: بله، کافی است ببینید قبل از شما کارلوس کی روش، سرمربی سابق رئال مادرید و مارک ویلموتس، سرمربی سابق بلژیک هدایت ایران را بر عهده داشتند.

دراگان اسکوچیچ: در کل مربیان بزرگ زیادی در آسیا کار می کنند. ایران در آسیا تیمی قدرتمند بوده و پایگاه بزرگی دارد. البته با توجه به اهمیت فوتبال در ایران، این شرایط قابل انتظار است و فقط ببینید چقدر مشکلات در اروپا برای تیم های مختلف وجود دارد.

من در گذشته کمی کمتر از 10 سال در ایران فعالیت داشتم و البته این روند مستمر نبود، اما نتایج من در این کشور خوب بود. بعد از پایان کارم در رده باشگاهی، آنها خواهان حضور من در تیم ملی شدند. آمدن به ایران دشوار است، اما وقتی عازم این کشور شوی می بیننی که شرایط خوب بوده و آنها از تو قدردانی می کنند. پس اینجا جایگاه خود را پیدا می کنی و البته در عین حال، ممکن است در جاهای دیگر کمی کمتر دیده ‌شوید، بنابراین این شغل نیز دارای مزایا و معایبی است.

تمپو: وحید هاشمیان برای بایرن مونبخ بازی می کرد، آیا می خواستید نظم آلمانی را با حضور او به تیم ملی بیاورید؟

دراگان اسکوچیچ: اما در آسیا مربیان زیادی وجود دارند که می‌خواهند کمک کرده و در تیم ملی کار کنند، بنابراین من یک کادر ترکیبی انتخاب کردم. در کادرفنی من نام های بزرگی مانند وحید هاشمیان، بازیکن سابق بایرن مونیخ و کریم باقری حضور دارند و آنها در ایران اسطوره هستند. در صورت نیاز می توان از بیشتری نیز در کادر فنی استفاده کرد. من چند سال پیش با افرادی در ایران کار کرده و می‌دانستم که آنها باکیفیت هستند، بنابراین نیازی به آوردن افراد جدید نبود و من رابطه خوبی با مربیان متخصص دارم. من می دانستم هاشمیان درک کافی و اروپایی از فوتبال دارد و به این نتیجه رسیدم او بقدری باکیفیت است که در کادر فنی تیم ملی حضور پیدا کند.

تمپو: ایران شما را پس از جدایی مارک ویلموتس از تیم ملی به خدمت گرفت و او در چهار بازی ابتدایی مقدماتی جام جهانی نتایج بدی کسب کرده بود. با توجه به اینکه در آن زمان تقریبا هیچکس باور نمی کرد که ایران به دور بعد صعود کند، چقدر به خاطر این مأموریت غیرممکن تحت فشار بودید؟

دراگان اسکوچیچ: من هرگز به این احتمال فکر نکرده و با فشار موجود مقابله کردم، زیرا فکر می کنم بالغ شده و به اندازه کافی خوب و باکیفیت هستم. ما در شرایطی دشوار این نتایج را به دست آوردیم. در آن شرایط حق اشتباه نداشته و اجازه نداشتیم در مسابقات مقدماتی حتی یک امتیاز هم از دست بدهیم. من اهل محاسبه نیستم و معتقد بودم که می توانیم این کار را انجام دهیم. من به خودم و کادرفنی اعتقاد داشتم و با توجه به کیفیت تیم ملی خوبی، در آن مقطع فکر نمی کردم قبول این پست برای من ریسک بزرگی باشد. من این سمت را به مثابه یک هدف مناسب برای خودم می دیدم و معتقد بودم که به اندازه کافی خوب هستم که این کار را انجام دهم.

تمپو: آیا فکر می کنید با موفقیت روی نیمکت تیم ملی ایران، فرصت کار در یکی از لیگ‌های اروپایی را داشته باشید؟ در گذشته گفته بودید که اگر می توانستید انتخاب کنید، دوست داشتید به اسپانیا بروید.

دراگان اسکوچیچ: من هم به این موضوع فکر نکردم. تیم ملی ایران در سطحی قرار دارد که بتواند هدفی برای تلاش من در تمام عمر باشد. تیم ملی ایران آنقدر بزرگ است که خواسته های من را برآورده کند و من افتخار می کنم که انتخاب چنین کشوری هستم. این سوال در مورد آینده و ماندن در سطح بالا و هدایت تیم های بزرگ و تیم های ملی است. من هرگز به این فکر نکردم که تیم ملی ایران سکوی پرش من باشد. خود شما گفتید مربیان بزرگی به ایران می آیند و فکر می کنم این هدف کار خواسته های من را برآورده می کند.

تمپو: ایران هرگز از دور اول جام جهانی صعود نکرده است. آیا انتظار دارند برای اولین بار با تیم ملی در این مسیر موفق شود و آیا از قبل فشاری روی شما وجود دارد؟

دراگان اسکوچیچ: هدف ما رفتن به جام جهانی بود و هیچکس نمی تواند به اندازه خودم به من فشار بیاورد. همه ما در حال تغییر هستیم و برای بهتر شدن تلاش می کنیم، بنابراین طبیعی است که هدفی بزرگ تر از آنچه هست را در ذهن داشته باشم. هدف اول ما محقق شده است و اگر به دنبال هدف جدیدی نباشم، دیگر انگار خودم نیستم.

تمپو: چه مواردی در تیم ملی ایران نسبت به دو جام جهانی قبلی که در آستانه صعود به دور دوم بود، بهتر شده است؟

دراگان اسکوچیچ: اکنون بازیکنان زیادی در خارج از کشور بازی می کنند و تجربه زیادی در تیم وجود دارد که می تواند در چنین رقابت بزرگی مفید باشد. بازیکنانی داریم که در باشگاه های بزرگ بازی می کنند، مهدی طارمی در پورتو است، سردار آزمون اخیرا از زنیت به بایرلورکوزن رفت، علیرضا جهانبخش در فاینورد حضور دارد، بازیکنانی در انگلیس و بلژیک داریم و همه اینها تجربه ای برای تیم به ارمغان می آورد که می تواند نتیجه بخش باشد.

تمپو: آیا مردم ایران، میروسلاو بلاژویچ و برانکو ایوانکوویچ را به خاطر دارند؟

دراگان اسکوچیچ: برانکو چند سال پیش سرمربی پرسپولیس بود و قطعا مردم او به یاد دارند. البته هواداران فوتبال در ایران نام هایی چون استانکو و بلاژویچ را نیز در ذهن دارند. فکر می کنم مربیان کروات کارهای زیادی در ایران انجام داده اند و نه فقط از نظر ورزشی فعالیت داشته، بلکه دو کشور را به هم نزدیک کرده اند. فکر می کنم ایرانی ها ما مربیان اهل کرواسی را خیلی دوست دارند.

تمپو: به نظر می رسد که این مسئله برای شما نیز مهم است. حداقل با توجه به پست های شما در اینستاگرام و اینکه بر ارتباط ورزشی و سیاسی کرواسی و ایران تاکید می کنید، انگار واقعا از زندگی در ایران لذت می برید.

دراگان اسکوچیچ: بله، من از زندگی در ایران لذت می برم. فکر می‌کنم در این سال‌ها تصویر بدی از ایران ساخته شده و ایران واقعا کشور متفاوتی است. ایران تاریخی بزرگ و مردمی مهمان نواز دارد و من نگاهی کاملا متفاوت به این کشور دارم. من کاری به اخبار ندارم و واقعیت را آنگونه که هست می بینیم. من با خیلی از افرادی که ایران بوده اند صحبت کرده ام و آنها تیز همین تصور را دارند.

تمپو: با توجه به دغدغه و علاقه ایرانی ها به فوتبال، واکنش آنها به پیروزی مقابل عراق و امارات و صعود رسمی به جام جهانی قطر چگونه بود؟

دراگان اسکوچیچ: ورزشگاه آزادی به دلیل شیوع کرونا پر نشد، اما پس از آن نتایج مردم به خیابان ها ریخته و جشن گرفتند. بعد از این مسابقات بود که متوجه شدن فوتبال چقدر برای آنها اهمیت دارد.

سپس با دراگو اشتامبوک، سفیر کرواسی صحبت کردم و او به من گفت که بازی را تماشا نکرده، اما از سر و صدای شادی مردم در محل سکونتش در لحظه به ثمر رسیدن گل، متوجه نتیجه شده است. شباهت هایی بین جشن های فوتبال مردم ایران و وجود دارد. از آنجایی که شیوع کرونا اجازه حضور مردم در استادیوم را ندارد، ما از جشن آنها در پایان بازی خبر نداشتیم و در ادامه با دیدن آنها در خیابان متوجه اهمیت این موضوع شدیم.

تمپو: یک اتفاق در دوران حرفه ای شما برجسته شده است. در زمانی که شما مربی اینتربلوک اسلوونی بودید، هدایت یوزیپ ایلیچیچ جوان در آن زمان را بر عهده داشتید و او بعدها یکی از بهترین بازیکنان آتالانتا شد.

دراگان اسکوچیچ: حتی در آن زمان مشخص بود که ایلیچیچ با استعداد است، اما در آن مقطع آنقدر بالغ نبود که بتواند در ترکیب ثابت قرار گیرد. او را در سن 20 سالگی را از تیم بونیفیکا آوردیم و خوشحالم که او چنین روزهای درخشانی را سپری کرده است.