برد استقلال مقابل نفت علاوه بر ثبت رکورد جدیدی در تاریخ لیگ برتر، توانست فاصله 6 امتیازی آن‌ها را با پرسپولیس حفظ کند.

استقلال-  تسخیر ناپذیران لیگ در آزمون نهایی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، صرفاً بازگویی بخشی از اتفاقات دوران بازیگری مجیدی و منصوریان در نشست خبری کافی بود تا بدانیم دیدار استقلال و نفت آبادان یک جدال معمولی نبود، ضمن اینکه معادلات جدول رده‌بندی به شکلی است که امکان دارد با یک تصمیم اشتباه تغییر کند.

شاید به نظر نرسد و چندان به‌چشم نیاید، اما درواقع باید گفت، دو برد اخیر استقلال مقابل گل گهر و نفت آبادان بیش از هر بازی دیگری هوادارانشان را به کسب جام قهرمانی در پایان فصل امیدوار کرد. گرفتن 6 امتیاز از مهلکه‌ای بسیار سخت و نفس‌گیر، آن‌هم از دو تیم بسیار آماده باانگیزه‌های خاص سرمربیانشان، آن‌قدر برای فرهاد شیرین بود که نیازی ندید به صحبت‌های عجیب منصوریان واکنشی داشته باشد.

او حالا هفته‌به‌هفته رکوردهایی با طول عمر بیش از یک دهه را جابه‌جا می‌کند و درواقع باید گفت فرهاد مجیدی، با اختلاف در حال حاضر مرد اول لیگ بیست و یکم به‌شمار می‌رود. کسی که اجازه نداد در غیاب تمامی مردان خط دفاعش، که به‌نوعی نقطه قوت تیمش در این فصل محسوب می‌شود، هیچ خللی به‌وجود بیاید تا رکورد بی‌نظیر 7 گل خورده طی 22 بازی دست‌نخورده باقی بماند. حالا آن دسته از منتقدانی که به نحوه نمایش تیمش ایراد می‌گرفتند نیز مجبور شدند حرفشان را پس بگیرند و به احترام 22 هفته نباختن کلاه از سر بردارند.

*یک سرمربی و دو قول بزرگ 

*مجیدی  تا به همین‌جا هم به یکی از دو قول سختی که داده عمل کرده و این تحسین برانگیز است. زمانی‌که او در همین ورزشگاه مدعی شده تا شخصیت استقلال را به این تیم برمی‌گرداند، کمتر کسی به انجام این وعده خوش‌بین بود، ولی هفتِ محبوب آبی‌ها به کامل‌ترین وجه ممکن از پس این کار برآمد که از آن می‌شود به‌عنوان یک دستاورد باارزش یاد کرد؛ هرچند هنوز تا پایان لیگ، 8 هفته باقی‌مانده است.

*شاید رفتن سیاوش و مرادمند بهترین بهانه برای فروریختن دژ تسخیرناپذیر خط دفاعی استقلال در این فصل بود، اما دیدیم که آن‌ها با زوج سیلوا و غلامی هم حتی اجازه نمی‌دادند خطری دروازه سیدحسین را تهدید کند تا او 14 کلین‌شیت خود را در پایان هفته 22 این فصل تجربه کند. این زوج که برای اولین بار در کنار هم مقابل نفت آبادان به میدان رفتند با کمترین میزان اشتباه خیال همه هواداران را تا حد زیادی راحت کردند.

* یک تیم بامسئولیت

*استقلال مقابل نفت علی‌رغم تمام حاشیه‌هایی که در بیرون زمین به آن دچار است، آرامش عجیبی داشت. آن‌ها بیشتر از هر زمان دیگری طی این فصل اخیر، شبیه به یک قهرمان‌ بازی کردند. می‌توان گفت که تمرکز فرهاد و کادر فنی‌اش به تک‌تک بازیکنان نیز القاء می‌شود و آن‌ها کاملاً به هدف و جایگاهی که در حال حاضر دارند آگاهند و به هیچ قیمتی حاضر به از دست دادن آن نیستند.

به نظر مجموعه تیم مخصوصاً بازیکنان می‌دانند تا چه حدی این قهرمانی می‌تواند برای تاریخ این باشگاه مهم تلقی شود و حیاتی است، آن‌هم در شرایطی که حتی یک اشتباه ممکن است روند ناکامی در فتح لیگ را برای آبی‌های پایتخت به یک‌دهه افزایش دهد که این برای هر استقلالی‌ای بیشتر شبیه یک کابوس است.

*خط به خط با فوق‎‌العاده‌ها 

در بازی نفت از درون چهارچوب گرفته تا نوک خط حمله، استقلالِ مجیدی مقابل نفت آبادان شمایل یک تیم به معنای واقعی را به معرض نمایش گذاشت.

**حضور یک کاپیتان مقتدر درون چهارچوب، تا بازیکنان قابل‌اتکای خط دفاعی که آخری آن سیلوای برزیلی است که برای دلبری تنها به یک 90 دقیقه احتیاج داشت. 

**وریا غفوری، صالح حردانی، جعفرسلمانی، محمد دانشگر، عارف غلامی، روزبه چشمی در کنار سیلوای تازه به‌خدمت گرفته، قطعاً طی هفته‌های آینده روزهای به‌مراتب سخت‌تری را تجربه خواهند کرد که موفقیت یا عدم احراز آن، شاید به قیمت حضور یا غیبت در جام جهانی تمام شود.

**در کنار این باید به مهدی‌پور و نیک‌نفس دو هافبک دفاعی این فصل استقلال اشاره‌ کنیم، که با هر متر و معیاری نقش غیرقابل‌انکاری در موفقیت‌های این فصل ایفا کردند. دو بازیکنی که بازی به بازی بهتر و هماهنگ‌تر شدند تا جای خالی مسعود ریگی با چشم مسلح نیز قابل‌رؤیت نباشد.

**یک خط جلوتر که می‌رویم، با یک حسین‌زاده قبراق و با طراوت مواجه می‌شویم، کسی که بار فانتزی هافبک این فصل استقلال را بیش از سایر بازیکنان به دوش می‌کشد، اما هنوز کافی نیست. او حالا این روزها در کنار آمانوف ازبکستانی می‌تواند بخش بیشتری از توانش را معطوف به گلزنی کند، همان کاری که در دیدار مقابل صنعت نفت به بهترین صورت ممکن از پسش برآمد. باید ببینیم مجیدی در ادامه، در فاز هجومی از بین امیرحسین حسین‌زاده، یامگا، آمانوف و سبحان خاقانی کدام بازیکنان را به میدان می‌فرستد.

**در خط حمله هم انتخاب اول و آخر فرهاد، علی‌رغم آمار ضعیفش در گلزنی "رودی ژستد" است، مگر آنکه مثل بازی قبل برای استراحت بیشتر نوبت به آرمان رمضانی و ارسلان مطهری نیز برسد. اگرچه برخی از گمانه‌زنی حاکی از آن است که نیمکت نشینی ژستد مقابل نفت آبادان ربطی به 4 کارتِ شدن او نداشت و از همین رو امکان دارد در بازی مقابل پرسپولیس شاهد حضور ارسلان مطهری باشیم که سابقه دو بار گلزنی در این دیدار را دارد.

*انتخاب نهایی 

حدس اینکه فرهاد در دیدار روز پنج‌شنبه 27 اسفندماه، با چه رویکردی تیمش را روانه میدان می‌کند؛ نمی‌تواند چندان سخت باشد، چراکه او که به‌خوبی می‌داند رقیب سنتی‌اش محکوم‌ به گرفتن سه امتیاز این بازی است تا با یک تیر چند نشان بزند.‌ این بهترین فرصت ممکن در ایده‌آل‌ترین مقطع فصل برای شاگردان یحیی است که همین امر ضریب اهمیت این بازی را از هر زمانی بیشتر می‌کند.

درمجموع آنچه مسلم است و کادر فنی استقلال قطعاً در این مورد گوش‌به‌زنگ است، شکست احتمالی در این دربی است که بیشتر به یک دوئل واقعی شباهت دارد، می‌تواند تمام اتفاقات خوب یک‌ فصل را تحت شعاع خودش قرار دهد و پسران آبی را از هدف نهایی‌شان دور کند.

سابقه بارها نشان داده که تبعات شکست در شهرآورد در صورت عدم کنترل، می‌تواند روزهای سختی را برای تیم رقم بزند و از طرفی نیز قادر است در صورت برتری در دربی خیالشان را برای کسب عنوان قهرمانی و تحقق دومین قول مجیدی که بالا بردن جام با دستان وریا غفوری است، بیش از هر زمانی راحت کند.