مدافع اسبق پرسپولیس معتقد است بازیکنان فعلی سرخابی‌ها حتی توان رقابت با ستاره‌های دو تیم در دهه ۶۰ را نداشتند.

 فنونی زاده: زمان ما استقلال-پرسپولیس راهتان نمی‌دادند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، مرتضی فنونی زاده مدافع پرسپولیس در دهه ۶۰ در آستانه دربی پایتخت در گفت‌وگویی با خبرنگار ما درباره این بازی حساس صحبت کرده و تاکید کرده گل‌محمدی باید در این بازی احتیاط را کنار بگذارد. او همچنین در بخشی از صحبت‌هایش از صلابت بازیکنان در دهه ۶۰ گفته و معتقد است هم‌بازیان او و حتی بازیکنان قدیمی استقلال به مراتب بهتر از بازیکنان فعلی دو تیم بوده‌اند.

این گفت‌وگو را در ادامه با هم مرور می‌کنیم:

* در آستانه دربی پایتخت هستیم؛ با توجه به عملکرد پرسپولیس در بازی‌های اخیر شما این بازی را چطور پیش بینی می‌کنید؟

پرسپولیس با گذشت زمان عملکرد بهتری را به نمایش می‌گذارد. الان هم در آستانه دربی هستیم. در دهه ۶۰ خیلی اتفاق می‌افتاد که در دربی ما اول باشیم و استقلال دوم یا برعکس. اما در سال‌های اخیر اکثرا طوری بوده که یکی از دو تیم در رتبه اول بوده و تیم دیگر شرایط خوبی نداشته است. امسال خوشبختانه دو تیم صدر جدول با هم بازی دارند و با وجود اینکه استقلال صدر جدول است اما شرایط فنی دو تیم هم تقریبا برابر است. من معتقدم به احتمال زیاد روز پنج‌شنبه تنها خط تیره جدول هم با برد ما و باخت استقلال از بین می‌رود.

* شما خودتان در پست دفاع برای پرسپولیس بازی کرده‌اید؛ به نظر می‌رسد پرسپولیس امسال کمی در دفاع متزلزل است. نظر شما درباره این مسئله چیست؟

رامین رضاییان و حتی سعید آقایی در دفاع های کناری کارشان را خوب انجام می‌دهند اما مواقعی که برای مثال سعید آقایی در این پست ها کمی تزلزل نشان می‌دهند، آقا گل‌محمدی یک بازیکن دیگر را به جای ایشان می‌گذارد اما به نظر من نباید اینطور باشد. هافبک دفاعی ما هم با وجود کمال [کامیابی‌نیا] و سرلک که حتی می‌توانند در بهترین تیم های اروپایی بازی کنند، شرایط خوبی دارد. تنها نقطه ای که ما در آن تزلزل داریم، دفاع وسط است؛ خود من در پست دفاع وسط بازی کرده‌ام و به این مسئله واقف هستم. حنانوف بازیکن جوانی است و بازی اش بگیر نگیر دارد. ضربه های سر و تکل های خوبی می‌زند اما اشتباه تاثیرگذار هم دارد؛ در بازی اخیر تیم هم دیدیم که یک توپ لو داد و باعث ایجاد یک موقعیت خطرناک برای حریف شد. به نظر من روی حنانوف نمی‌شود حساب زیادی باز کرد اما اگر یک بازیکنی مثل سید جلال حسینی کنار او باشد، به او هم کمک خواهد شد. به نظر من در دربی حتما باید سید جلال بازی کند چون دربی بازی بزرگی است و بازیکن بزرگ هم می‌خواهد؛ نباید همه بازیکنان در دربی جوان باشند. از نظر من با توجه به اینکه کمال در سالهای اخیر سابقه بازی در پست دفاع وسط را داشته، اگر آقای گل‌محمدی این بازیکن را یک خط عقب تر بیاورد خیلی مثمرثمر تر است. از طرفی اگر آقای گل‌محمدی در این بازی تیمش را با دو هافبک دفاعی یعنی کمال و سرلک به زمین بفرستد نشان می‌دهد که اول می‌خواهد گل نخورد و بعد گل بزند که این کار در شرایط فعلی از نظر من اشتباه است. یک هافبک دفاعی برای پرسپولیس کافی است و قطعا باید با دو مهاجم بازی کنیم. آقای مجیدی ترس عجیبی از پرسپولیس و مهاجمان این تیم دارد و ما هم الان هم آقای عبدی، تمیروف و حامد پاکدل را داریم و اشکالی ندارد دو تا از بازیکنان همزمان بازی کنند. امیدوارم این بازی مساوی نشود چون تساوی به ضرر ماست اما برای استقلال برد محسوب می‌شود.

* به نظر شما کدام بازیکنان استقلال در این بازی می‌توانند خطرناک باشند؟

مهدی‌پور بازیکن خوبی است و با وجود این بازیکن، وسط استقلال گارانتی شده است. در دفاع با وجود غیبت یزدانی و مرادمند، سیلوا عملکرد خیلی خوب و با صلابتی داشت و دانشگر هم که به بازی رسیده است. به نظر من ایشان در این بازی ۱-۶-۳ بازی می‌کند و 6 هافبک می‌گذارد که میانه میدان را مال خودش کند. در سیستم سه دفاعه تیم راحت گل می‌خورد اما با 6 هافبک و یک مهاجم راحت هم می‌توانند گل بزنند. اما در طرف مقابل پرسپولیس با سیستم ۱-۳-۲-۴ وارد زمین می‌شود و این نشان می‌دهند آقای گل‌محمدی محتاطانه بازی می‌کنند و اول می‌خواهند گل نخورند. در دربی نباید احتیاط کنیم.

* فکر می‌کنید اگر الان در دوره بازیگری بودید، در این دربی فیکس می‌شدید؟ 

سرمربی باید در این باره تصمیم بگیرد اما من خودم یک دربی باز بودم و در هشت سال حضورم، ۱۴ دربی متوالی را بازی کردم که البته دو دربی به اردوی تیم ملی خورد و بازی ها به هم خورد وگرنه ۱۶ دربی بازی می‌کردم. در دربی ها کارت زرد هم گرفته‌ام اما هیچوقت اخراج نشده‌ام. اگر من یا حتی تمام هم‌بازی هایم الان در این برهه بازی می‌کردیم، مطمئن باشید سرمربی یکی از بازیکنان فعلی را هم در ترکیب نمی‌گذاشت. مگر امکان داشت من، آقای پیوس، آقای پنجعلی و آقای محرمی، آقای قلیچ، آقای سلطانی، ضیا عربشاهی و ناصر محمدخانی بیرون باشیم و حنانوف، عبدی، سرلک، سید جلال، سعید آقایی، حامد لک، میلاد سرلک و حامد پاکدل بازی کنند؟ حتی من یک خاطره هم در این مورد دارم؛ سالها قبل با دعوت آقای استیلی من و چند نفر از پیشکسوتان روز قبل از دربی به تمرین پرسپولیس دعوت شدیم. من با آقای پنجعلی و مرحوم سیدعلیخانی و چند نفر دیگر به تمرین پرسپولیس رفتیم و علی آقا [پروین] هم آنجا بود. بچه ها در حال تمرین بودند و در آن تیم کریمی، مهدوی‌کیا، وحید هاشمیان و ستاره های دیگر حضور داشتند و ما هم روی نیمکت نشسته بودیم. من با آقای پروین خیلی شوخی هم دارم؛ به او گفتم جون مملی [محمد پروین] اگر این بازیکنانی که الان تمرین می‌کنند، در دهه ۶۰ بودند کدام را در زمین می‌گذاشتی؟ چند ثانیه فکر کرد و با لهجه قشنگش گفت: "مرتضی فقط علی کریمی آن هم یک نیمه". حتی مهدوی‌کیا را هم در ارنج نگذاشت. الان هم اگر ما بودیم، نه تنها من بلکه 10 بازیکن دیگر هم فیکس بودیم. خود بازیکنان هم این را قبول دارند. شاید خیلی ها خرده بگیرند و برای مثال بگویند سرلک بهتر از عربشاهی است. من می‌گویم اینطور نیست.

* یعنی در دوره ای قبل از دربی پیشکسوتان به تمرین دعوت می‌شدند؟

در دوره آقای آقای رویانیان، آقای دایی و آقای استیلی همیشه چند پیشکسوت را به تمرین دعوت می‌کردند و می‌گفتند شب قبل از بازی برای روحیه دادن به بچه ها به تمرین بیایید و من حتی چند دقیقه با بازیکنان به خصوص در خط دفاع صحبت می‌کردم. این اقدام خیلی روحیه بخش بود. الان هم اگر این اتفاقات رخ بدهد و چند پیشکسوت را کنار تیم ببرند چه ایرادی دارد؟ الان آقای پیروانی سرپرست تیم است؛ اگر خودش هم مثل ما در سایه باشد آیا خوشش می‌آید؟ چه اشکالی دارد با ما تماس بگیرند و دعوت‌مان کنند؟ حتی وقتی ما خودمان هم به تمرین می‌رویم بچه ها را جلوی در نمی‌شناسند! باید آقای درویش که خیلی هم انسان خوبی است نگاه ویژه ای به پیشکسوتان داشته باشد. من چند بار به ایشان گفته‌ام ما شرکت رسمی داریم و یک سر به ما بزن اما اهمیتی نداده‌اند.

* به بحث قبلی برگردیم؛ شما اگر الان بازی می‌کردید، مدافعی بودید که برای گلزنی جلو بروید یا فقط دفاع می‌کردید؟

در گذشته سیستم ها متفاوت بود. در دوره بازی ما، تنها کسی که اجازه داشت برای کرنر ها و ضربات ایستگاهی جلو برود من بودم چون خوب سر می‌زدم. اما در طرف مقابل در دربی ها استقلالی ها تعداد زیادی سرزن داشتند اما ما اجازه نمی‌دادیم خیلی در ضربات ایستگاهی سر بزنند.

* بازیکنی از تیم فعلی استقلال هست که شما از بازی مقابل او بترسید؟

به هیچ وجه. اگر الان بازی می‌کردم بازیکنان فعلی استقلال باید در ضربات ایستگاهی جلو می‌آمدند و نمی‌گذاشتند من گل بزنم. البته در گذشته بازیکنان استقلال هم خیلی با صلابت بودند.

* درباره برادرتان چه نظری دارید؟ ایشان هم اگر الان بازی می‌کردند در ترکیب استقلال فیکس بودند؟

در آن دوره هر دو تیم با یک هافبک دفاعی بازی می‌کردند؛ در استقلال آقای مهدی بود و در تیم ما هم آقای عربشاهی. هر دو هم ملی پوش بودند. به قدری این دو بازیکن با صلابت بازی می‌کردند که هیچ فشاری به دفاع ها وارد نمی‌شد. اگر مهدی ما الان باز می‌کرد آقای مجیدی ترکیبش را با سه فوروارد به زمین می‌فرستاد و می‌گفت وسط با بودن مهدی کامل است. در تیم ما هم همینطور؛ آقای عربشاهی یک فوتبالیست به تمام معنا بود و به واسطه حضور ایشان علی آقا دو مهاجم می‌گذاشت و می‌گفت وسط زمین برای ماست.

* آیا شما هم شب های قبل از دربی به اردو می‌رفتید یا پیش می‌آمد با برادرتان برای دربی به استادیوم بروید؟ 

در آن دوره هم اینطور نبود ما شب دربی هتل برویم؛ فقط در یکی دو دربی طرفدارانی که متمول بودند ما را به خانه خودشان می‌بردند. قبل از چند دربی هم ما در اردوی تیم ملی بودیم و برای بازی با بازیکنان استقلال با یکدیگر پیاده به استادیوم می‌رفتیم. رفاقت در آن دوره موج می‌زد اما در ۹۰ دقیقه هیچ صحبتی با کسی نداشتیم و بعد از بازی تازه با یکدیگر احوالپرسی می‌کردیم.

* با آقا مهدی [فنونی زاده] کری هم می‌خواندید؟

مهدی مجرد بود و من متاهل بودم؛ کنار هم نبودیم. از طرفی مادر من استقلالی بود و پدر مرحوم من پرسپولیسی؛ به حرمت آنها کری نمی‌خواندیم.