10هافبک مشهور فوتبال ایران در فهرست بهترین‌های ۱۴۰۰ (کل سال) قرار گرفته‌اند؛ نفراتی که در لیگ ایران و خارج از کشور عملکرد موثری داشتند و دغدغه جالبی برای کادرفنی تیم ملی ایجاد کرده‌اند.

هافبک سال فوتبال ایران را انتخاب کنید
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، در ادامه نظرسنجی بهترین‌های سال فوتبال ایران به خط میانی رسیدیم. پستی که بازیکنانی با ویژگی‌هایی کاملا متفاوت اما جذاب در نوع خود دارد. از هافبک دفاعی‌های جنگنده تا وینگرهای سرعتی و هافبک‌های بازی‌ساز خوش تکنیک؛ در فوتبال این روزهای ایران بیش از یک ترکیب کامل هافبک خوب وجود دارد.

در تیم های مختلف لیگ برتری و از بین هافبک‌های لژیونر فوتبال ایران نفرات بیشتری می‌توانستند در این فهرست قرار بگیرند اما در نهایت 10 بازیکن با توجه به آماری که از خودشان در کل سال ۱۴۰۰ برجای گذاشتند، انتخاب شده‌اند.

در ادامه این مطلب این بازیکنان معرفی می‌شوند و شما می‌توانید با ثبت دیدگاه خود این نظرسنجی را کامل‌تر کنید:

امید ابراهیمی (الوکره قطر)

هافبک الوکره در این تیم که پدیده این فصل لیگ ستارگان بود خوش درخشید و مهره ثابت تیمش بود. اسفندماه اگرچه برای او با باخت در نیمه نهایی امیرکاپ به پایان رسید اما نقش این بازیکن جنگنده در رسیدن الوکره به این مرحله از امیرکاپ و همچنین قرارگیری در رتبه سوم و کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا پررنگ بود. امید در سال ۱۴۰۰ پیراهن تیم ملی را از دست داد و جایی در لیست اسکوچیچ نداشت اما با تلاش فراوان در ۳۴ سالگی به فرمی ایده‌آل در فوتبال باشگاهی رسید. با توجه به عملکرد امید، علاقه‌مندان به فوتبال در لیست جدید اسکوچیچ برای دو بازی آینده تیم ملی دنبال نام او خواهند گشت‌. ابراهیمی به قدری خوب و تاثیرگذار بود که تیم آنالیز ورزش سه را مجاب کند او را در بین برترین هافبک‌های سال قرار دهد.

وحید امیری (پرسپولیس و تیم ملی)

لقب کلیشه‌ای آچار فرانسه بارها در وصف وحید امیری به کار برده شده؛ بازیکنی که تکنیکش در خدمت کارهای تیمی است و یکی از تاکتیک‌پذیر‌ترین بازیکنانی است که در ایران حضور دارند. امیری در این فصل بار دیگر با پرسپولیس به مقام قهرمانی رسید و در همه جای زمین حضور داشت. او در این فصل نیز یکی از بازیکنان ثابت یحیی بود و می‌تواند دلگرمی بزرگی برای این سرمربی برای هفته‌های پایانی باشد. وحید در پرسپولیس در پست دفاع چپ، هافبک چپ و راست و مهاجم به میدان رفته و این متعدد بودن پست‌هایش به تیم ملی هم سرایت کرده است. امیری یکی از بازیکنان ثابت ایران برای صعود به جام جهانی بود و می‌تواند در قطر دومین جام جهانی زندگی فوتبالی خود را تجربه کند.

مهدی ترابی (پرسپولیس و تیم ملی)

ترابی با بازگشت به پرسپولیس خط هافبک قرمزها را دگرگون کرد و باعث شد پرسپولیس در کورس با سپاهان برگ برنده داشته باشد. این بازیکن که قهرمانی لیگ را در ۱۴۰۰ تجربه کرد در تیم ملی نیمکت‌نشین بود و در ترافیک خط هافبک تیم اسکو فرصت زیادی برای بازی در راه صعود به جام جهانی پیدا نکرد. با این‌حال او پای ثابت اردوهای تیم ملی بوده و می‌تواند ذخیره مطمئنی برای ایران در جام جهانی قطر باشد. گرچه در مقاطعی از فصل بیست و یکم انتقاداتی به ترابی وارد و از افت او صحبت می‌شد اما او هرچه از لیگ گذشت عملکرد بهتری از خود نشان داد و با مهندسی حملات پرسپولیس در حال حاضر با ۹ پاس گل در صدر جدول بهترین پاسورها ایستاده و پنالتی‌زن مطمئن و اول پرسپولیس است. سانترها و پاس‌های او به همراه تکنیک و سرعتش در نوع خود منحصر به فرد است.

علیرضا جهانبخش(برایتون، فاینورد و تیم ملی)

علی‌جهان در ۱۴۰۰ تصمیم گرفت مسیر فوتبالی خود را از لیگ جزیره جدا کند. در حالی که او پس از جام جهانی روسیه با امید فراوانی پیراهن برایتون را پوشیده بود نتوانست فرصت زیادی به دست بیاورد تا دوباره عازم هلند شود و این بار پیراهن فاینورد را بپوشد. جهانبخش در فاینورد ۲۲ بازی انجام داد و چهار گل زد. او درحالی که به مرز ۶۰ بازی ملی در این سال رسید با بازوبند ایران گل‌های جذاب و مهمی برای تیم ملی زد. جهانبخش در سه بازی مهم مقابل عراق، سوریه و کره‌جنوبی گل زد و نقش پررنگی در صعود ایران داشت.

علی‌جهان می‌تواند در ۲۹ سالگی سومین جام جهانی خود را تجربه کند و همچنان به مسیر پرماجرای خود در فوتبال حرفه‌ای ادامه دهد. شماره ۷ تیم ملی حالا در میانه میدان پخته بازی می‌کند و گل‌های منحصر به فردش برای تیتراژ  برنامه‌های فوتبالی کاملا مناسب است.

سعید صادقی (گل‌گهر سیرجان)

هیچ بازیکنی به اندازه سعید صادقی روی گل‌های این فصل لیگ موثر نبوده است. صادقی با دادن هشت پاس گل در کورس با ترابی و آذرباد است و همچنین به عنوان یک هافبک بیش از اکثر مهاجمان تخصصی لیگ گل زده؛ او با هفت‌گل زده با شهریار مغانلو و مهدی عبدی، برترین گلزنان سپاهان و پرسپولیس، برابری می‌کند و فرصت این را دارد که آمار خیره کننده خود را بهبود ببخشد. صادقی فصل پیش نیز یار موثر قلعه‌نویی بود و در کل در ۱۴۰۰ بازیکن ارزشمندی بوده که شاید کمتر از عملکرد او صحبت شده است.

سعید عزت‌اللهی(وایله، الغرافه و تیم‌ملی):

هافبک دفاعی سابق تیم وایله امسال را در دانمارک آغاز کرد و از ابتدای فصل جدید نیز در ترکیب این تیم سرخپوش به میدان رفت و اگرچه وایله وضعیت خوبی نداشت اما او نمایش‌های خوبی را از خود نشان داد. نکته مهم درباره عزت اللهی اینکه باوجود ترافیک در پست هافبک دفاعی اما او مهره ثابت در تیم دراگان اسکوچیچ بود و در تمام بازی‌های مرحله مقدماتی به میدان رفت و با عملکرد درخشان، از عوامل صعود تیم ملی بود. عزت اللهی در زمستان و در شرایطی که از وضعیت فنی نابسامان وایله ناراضی بود، به پیشنهاد استراماچونی و الغرافه پاسخ مثبت داد تا در کشور میزبان جام جهانی فوتبال خود را ادامه دهد. او در این مدت هافبک دفاعی ثابت وایله بوده و به خصوص از نظر بازی‌های ملی، سال خوبی را پشت سر گذاشته است.

علی‌قلی‌زاده (شارلروا و تیم ملی)

ستاره خوش تکنیک تیم ملی از مهره‌های صعود ایران به جام جهانی بود و در مرحله نهایی انتخابی گل‌های جذابی به عراق و سوریه زد. ستاره ۲۶ ساله تیم ملی همچنان فوتبال حرفه‌ای خود را در ژوپییر لیگ بلژیک ادامه می‌دهد و با شماره ۸ شارلروا بازی‌های درخشانی انجام می‌دهد. پا به توپ بودن و تکنیک خاص در عین ریزنقشی، او را از باقی وینگرها متمایز می‌کند. البته این تمام پتانسیلی نیست که می‌توان از علی‌قلی چپ‌پا انتظار داشت و او می‌تواند با درخشش در جام جهانی روی سکوی پرتاب قرار بگیرد.

کمال کامیابی‌نیا (پرسپولیس و تیم ملی)

کمال سال پر ماجرایی را تجربه کرد که سرگذشت او می‌تواند درس بسیار خوبی از جنگندگی در خارج از مستطیل سبز باشد. او که با بازی‌های خوبش برای مرحله دوم انتخابی جام جهانی به بازی‌های فوق حساس در منامه دعوت شده بود با بدشانسی عجیبی در بحرین مصدوم شد و به ایران برگشت. مصدومیت او بیش از حد معمول طول کشید و در جشن قهرمانی پرسپولیس هم با مصدومیت شرکت کرد و علاوه‌بر از دست دادن اردوی پیش‌فصل چندهفته نخست لیگ بیست‌یکم را نیز از دست داد. با این حال کمال که بعدها اعتراف کرد حتی به خداحافظی از فوتبال هم فکر کرده قوی‌تر برگشت و چندین ماه دوری از میادین هم باعث نشد در تیم‌ منتخب سال جای نداشته باشد. هافبک جنگنده قرمزها مهره فیکس تیم یحیی شده و در اردوی اخیر باردیگر به تیم ملی دعوت شد و به تداوم حضور در اردوی تیم ملی امید زیادی دارد.

مهدی مهدی‌پور (استقلال)

هافبک میانی استقلال تهران در این فصل یکی از خوب‌های لیگ بوده و با عملکرد کم نوسان و حضور همیشگی‌اش در ترکیب ثابت استقلال بازیکن مورد اعتماد مجیدی در میانه میدان بوده است. او در ۱۴۰۰ کادرفنی تیم ملی را با عملکردش مجاب به دعوت کرد اما ابتلا به کرونا مانع بزرگ او برای پوشیدن کیت ایران بود. البته حضور او در تیم ملی در اردوهای آینده برای این بازیکن دور از ذهن نخواهد بود. هافبک استقلال همچنین با پنج پاس گل در جمع بهترین پاسورهای لیگ نیز قرار دارد. مهدی‌پور راهی را در ۱۴۰۰ شروع کرده که تلاش می‌کند در سال جدید تکمیل شود؛ حضور در جام جهانی قطر و کسب قهرمانی با استقلال اهدافی است که می‌تواند او را در میانه میدان با انگیزه‌تر کند.

احمد نوراللهی (تیم ملی، پرسپولیس و شباب الاهلی)

احمدنور سال با کیفیتی را پشت سر گذاشت. او مهره قهرمانی یحیی گل‌محمدی در لیگ بیستم بود و با گل‌ها و سبک بازی منحصر به فرد خود تالار افتخاراتش با پرسپولیس را تکمیل‌تر کرد. او امسال مهره اصلی دراگان اسکوچیچ در خط هافبک تیم ملی بود و تنها ابتلا به کرونا او را از ترکیب دور کرد. گل فوق العاده احمد که منجر به کامبک ایران مقابل لبنان در ثانیه‌های پایانی شد صحنه‌ای ماندگار از او در پیراهن ایران در ۱۴۰۰ بود. نوراللهی تابستان امسال پیراهن پرسپولیس را به قصد لژیونر شدن درآورد و به ادنوک لیگ امارات رفت تا لباس شباب الاهلی را بپوشد. این تیم که ستاره ایران را در لیست خود دارد در امارات نوسانی کار کرده و در پایان هفته نوزدهم در رده پنجم قرار دارد. احمد در شباب الاهلی دو گل زده و در یازده بازی در امارات به میدان رفته است و احتمال زیاد یکی از مسافران جام جهانی قطر خواهد بود.

البته به جز این ده بازیکن که شایستگی خود را در فصل جاری نشان دادند، بازیکنانی نظیر محسن آذرباد که برای آقای پاس گلی لیگ برتر تلاش می‌کند و محمد حسینی هافبک دفاعی مس رفسنجان و همچنین بازیکنانی نظیر فرشاد احمدزاده و سروش رفیعی که عوامل نمایش تماشایی سپاهان هستند به همراه امیرحسین حسین‌زاده پدیده این فصل استقلال و البته فرشید اسماعیلی که اولین فصل لژیونر بودن را پشت سر می‌گذارد در کنار چند هافبک دیگر لیگ برتر هم سزاوار حضور در این نظرسنجی بودند اما محدودیت استفاده از ده گزینه باعث شد تا این بازیکنان در رای گیری نهایی قرار بگیرند.

شما کاربران وبسایت ورزش سه نیز میتوانید دیدگاه خود را در این زمینه بنویسید و همچنین در نظرسنجی تیم منتخب ۱۴۰۰ ورزش سه در شبکه‌های اجتماعی شرکت کنید.