ظهره وند با تصریح بر اینکه اقدام روسیه برای گرفتن تضمین اقدام مثبتی در مذاکرات وین محسوب می شود، گفت: روس ها باید این کار را در سال 2015 در برجام انجام می دادند و از آمریکا برای روابط خود با ایران تضمین می خواستند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت‌وگو در خصوص مذاکرات وین با ابوالفضل ظهره وند، کارشناس مسائل سیاسی به صورت تلفنی گفتگو کرد.

ابوالفضل ظهره وند با بیان اینکه آمریکایی ها همواره در مذاکرات تلاش داشته اند با بهانه های جدید زمان بخرند، گفت: مباحثی در حوزه تضمن ها از سوی آمریکایی ها مطرح شده است. آن ها مدعی هستند متن توافق نهایی شده است اما چنین موضوعی صحت ندارد.

وی از خواسته جدید در مذاکرات مبنی بر این موضوع که تصمیم باید در تهران و مسکو گرفته شود، اظهار کرد: تیم مذاکره کننده و کارشناسی به وین رفته است و بند به بند موضوعات را پشت سر گذاشته است اما لاوروف و یا اولیانوف خواستار تضمین هستند که این موضوع ربطی به جمهوری اسلامی ایران ندارد و غرب و روسیه باید با هم کنار بیایند.

وی افزود: روسیه اعلام کرده است اگر فشار غرب همچنان روی روسیه ادامه داشته باشد، توافق را امضا نمی کند که این موضوع ارتباطی به ایران ندارد بلکه مسئله چهار به علاوه یک و آمریکایی ها است. آمریکایی ها فکر نمی کردند که در دقیقه 90 به بن بست اوکراین بخورند و مجبور شوند اولویت خود را از ایران به روسیه ببرند.

این کارشناس مسائل سیاسی در مصاحبه تلفنی با رادیو گفت‌وگو درباره درخواست روسیه توضیح داد و بیان کرد: این کشور اعلام کرده است با توجه به اینکه یکی از شرکای توافق است بنابراین آمریکا باید تضمین بدهد اگر قصد انجام معاملات داشته باشیم، نباید مشمول تحریم شویم. این مسئله برای ایران هم دارای اهمیت است زیرا اگر طرف های تجاری ایران تحریم شوند، ایران هم عملا تحریم شده است.

وی از تلاش ایران برای نقد کردن چک برگشتی برجام گفت و عنوان کرد: بایدن اعلام کرده است فقط تا زمانی که کنگره را در اختیار دارد معافیت های فروش نفت به ایران بدهد اما نمی تواند بعد از آن را تضمین کند زیرا دولت بعدی ممکن است به زیر میز بزند.

ظهره وند بیان کرد: اینکه روس ها خواهان تضمین از آمریکایی ها هستند نشان می دهد اساسا تضمینی از سوی غرب در کار نیست و آن ها دست به کار شدند. معتقد هستم این کار باید توسط روسیه در سال 2015 در برجام انجام می شد. بنابراین خواسته روسیه برای تضمین پالس بسیار مثبتی است که در عمل نشان می دهد تضمین واقعی در کار نیست و اگر تضمینی هم قرار است گرفته شود از طریق اقدام روسیه خواهد بود.

...

خبرنگار : زهرا جودکی