فرانسه توافق هسته‌ای با ایران را عامل ثبات منطقه دانسته و مدعی حفظ توافق با وجود خروج یکجانبه آمریکا شد.

ادعای برجامی عجیب فرانسه
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه ادعا کرد اروپایی‌ها توافق هسته‌ای با ایران را با وجود خروج آمریکا حفظ کرده‌اند.

او در مصاحبه با شبکه تلویزیونی الجزیره گفت: «توافق هسته‌ای جدید ممکن است همه مسائل منطقه را حل نکند، اما به ثبات کمک خواهد کرد. مایه تاسف خواهد بود اگر برخی نکات بسیار ساده مانع از رسیدن به توافق هسته‌ای جدید با ایران شود».

ساعاتی پیش، وزیر امورخارجه کشورمان در دیدار با معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن تاکید بر اهمیت رفع تحریم‌ها برای ایران گفت طرف‌های حاضر در وین به ویژه آمریکا باید جهت حل و فصل موضوعات باقی‌مانده رویکردی واقع بینانه اتخاذ کنند.

به گزارش وال استریت ژورنال، برخی دیپلمات‌ها در منطقه می‌گویند اگر مذاکرات هسته‌ای موفقیت آمیز باشد، احتمال دارد که پس از آن برخی مذاکرات بین‌المللی درباره امنیت حوزه خلیج فارس با حضور ایران تشکیل شود.

روز گذشته نیز وزیر خارجه قطر در نشست دوحه، حصول توافق هسته‌ای با ایران را مهم خواند و اعلام کرد سایر توافقات در زمینه امنیت همه جانبه در منطقه نیز باید به دنبال آن شکل بگیرد. در همین نشست جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا نیز مدعی شد رسیدن به توافق هسته‌ای با ایران نزدیک است.

افزون بر این، امروز، رابرت مالی، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران در حاشیه نشست دوحه با فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی دیدار کرده و احیای برجام از جمله مسائل مطرح شده در گفتگوی این دو بوده است.