ایسنا نوشت: نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین و مذاکره‌کننده ارشد این کشور در مذاکرات برجام، به اظهارات اخیر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره "مانع‌تراشی روسیه در مذاکرات" واکنش نشان داد.

واکنش رسمی روس‌ها به اتهام مانع‌تراشی روسیه در مذاکرات وین
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

میخائیل اولیانوف‌ نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در واکنش به اظهارات جوزپ‌بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام درباره روند مذاکرات، در صفحه توییترش وین نوشت: اظهارات بورل ناشایست بود اما هیچ توجیهی وجود ندارد. آقای بورل حتی یک روز را هم در مذاکرات وین درباره برجام حضور نداشته و مجبور نیست وضعیت واقعی را درک کند. جای توجیه ندارد.

اظهارات اولیانوف در پی این مطرح می‌شود که بورل اخیرا در پارلمان اروپا گفته بود، مذاکرات برای احیای  برجام[توافق هسته‌ای] در حال نزدیک شدن به نتیجه‌ نهایی نیست.

بورل ادامه داد: باعث تاسف خواهد بود وقتی به نوعی از توافق بسیار نزدیک هستیم، نتوانیم به آن دست بیابیم. اما نمی‌توانم تضمین کنم به یک توافق می‌رسیم.

این ارزیابی بدبینانه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره مذاکرات وین در حالی مطرح شد که او در حاشیه کنفرانس دوحه در جمع خبرنگاران گفته بود،‌ توافق ممکن است «ظرف چند روز» حاصل شود.

بورل در پارلمان اروپا گفت: به نظر می‌رسد دو هفته پیش ما تقریبا به آن[ توافق] دست پیدا کرده بودیم. بعد روسیه مانع‌تراشی کرد.

بورل در این راستا افزود، روسیه به دنبال اهرم فشاری علیه غرب در زمینه حمله‌اش به اوکراین بود.

به گفته مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روسیه به ویژه می‌خواست مانع لغو تحریم‌های نفتی ایران شود، «چون اگر ایران تولیدات نفت را از سر بگیرد، بازار[جهانی انرژی] تامین خواهد شد و این به نفع روسیه نیست.»

او در ادامه گفت، روسیه با دریافت تضمین‌های لازم از مخالفت دست کشید اما بروز اختلاف های دیگری که در نهایت، بخشی از توافق نیستند، از جمله جایگاه سپاه پاسداران در ایران و درخواست ایران برای حذف نام آن از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا باعث توقف در پیشرفت مذاکرات شده است.