روسیه قصد دارد قیمت قرارداد صادرات گاز به کشورهای "غیر متحد" را بدون تغییر نگه دارد، اما دو منبع روسی اظهار کرده‌اند که پرداخت باید به معادل روبل در روز تسویه از پیش توافق شده انجام شود.

قیمت گاز تغییر می‌ کند؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش رویترز ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه گفته است که روسیه، بزرگترین تولیدکننده گاز طبیعی جهان، به زودی از کشورهای «غیر متحد» می‌خواهد تا هزینه سوخت را به روبل بپردازند، و این هشدار را درباره بحران احتمالی گاز در اروپا به صدا درآورد.

یک منبع در این باره عنوان کرد: «فقط ارز پرداختی در حال تغییر است و ارز قرارداد تغییری نمی‌کند. به عنوان مثال، برای معاملاتی که به یورو انجام می‌شود، پرداخت باید با نرخ رسمی مبادله روبل/یورو تعیین شده توسط بانک مرکزی روسیه انجام شود.

به گفته این منابع، طرح پیشنهادی یکی از گزینه‌ها است و نهایی نیست. به گفته منبع سوم روسی، گازپروم بانک، سومین بانک بزرگ روسیه، می‌تواند به عنوان یک واسطه برای معاملات بین خریداران گاز و گازپروم  عمل کند.

یک منبع مالی درگیر در تهیه پیش نویس طرح پرداخت گاز به رویترز گفت: هنوز تصمیم نهایی اتخاذ نشده و کار ادامه دارد. بانک مرکزی و گازپروم بانک به درخواست رویترز برای اظهار نظر پاسخی ندادند.

هنوز مشخص نیست که آیا خریداران گاز از کشورهای به اصطلاح  غیر متحد یعنی آنهایی که به تحریم‌های غرب علیه روسیه پیوستند - تقاضای پرداخت به روبل را خواهند پذیرفت یا خیر.

گازپروم بانک یکی از کانا‌ل‌های اصلی برای پرداخت بهای نفت و گاز روسیه است که اوایل این ماه توسط بریتانیا به همراه برخی شرکت‌های روسی دیگر تحریم شد.

امروز چهارشنبه، آلمان یک طرح اضطراری را برای مدیریت عرضه گاز آغاز کرد که در صورت توقف یا توقف عرضه، تقاضای مسکو برای پرداخت روبل، می‌تواند بزرگترین قدرت جیره‌بندی اقتصاد اروپا را به همراه داشته باشد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز امروز اعلام کرد که پوتین قرار است پیشنهادات مربوط به تغییر پرداخت‌ها به روبل، از جمله گازپروم و بانک مرکزی، در روز پنجشنبه مورد بررسی قرار دهد و این طرح علنی خواهد شد.

پسکوف عنوان کرد که مشتریان موظف به تغییر روبل از روز پنجشنبه نخواهند بود، زیرا پرداخت و تحویل آن فرآیندی زمان بر است.

گازپروم که ۴۰ درصد از واردات گاز اروپا را به خود اختصاص می‌دهد، قیمت گاز را به تفکیک کشورها اعلام نمی‌کند، اما در نظر دارد در سال جاری به طور متوسط ۲۹۶ دلار به ازای هر ۱۰۰۰ متر مکعب گاز از کشورهای غربی دریافت کند که افزایشی ۱۶ دلاری نسبت به ۲۸۰ دلار سال ۲۰۲۱ نشان می‌دهد.