معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی کشور با اشاره به افزایش حداقل ۲۰ درصدی مستمری مددجویی بهزیستی در سال جاری، گفت: تلاش بر این است که بتوان در سال جاری بخشی از پشت نوبتی‌ها با اولویت مددجویان خیلی شدید، شدید و مددجویان معلول از دهک اول تا سوم را تحت پوشش مستمری معیشتی قرار دهیم.

خبر خوب برای مددجویان بهزیستی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سید مرتضی حسینی ۱۱ فروردین‌ماه در جمع خبرنگاران چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه حدود دو میلیون و ۸۰۰ هزار خانوار در قالب هفت میلیون نفر مددجو تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند، اظهار کرد: از این تعداد یک میلیون و ۱۰۰ هزار خانوار در قالب دو میلیون و ۱۰۰ هزار نفر مشمول دریافت مستمری معیشتی از سازمان بهزیستی هستند، از طرفی از نگاه ما نزدیک به پنج میلیون نفر مددجوی پشت نوبت در بهزیستی وجود دارد.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی کشور با اشاره به افزایش حداقل۲۰ درصدی مستمری مددجویی بهزیستی در سال جاری، افزود: تلاش بر این است که بتوان در سال جاری بخشی از پشت نوبتی‌ها با اولویت مددجویان خیلی شدید، شدید و مددجویان معلول از دهک اول تا سوم را تحت پوشش مستمری معیشتی قرار دهیم که در سال گذشته پرداخت‌ها متفاوت بوده، به گونه‌ای که خانواده یک نفره ۳۵۰ هزار تومان، دو نفره ۵۰۰ هزار تومان، سه نفره ۷۰۰ هزار تومان، چهار نفره ۹۰۰ هزار تومان و پنج نفر به بالا یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان دریافت کرده است.

وی گفت: باتوجه به عنایت مجلس و دولت اعتبارات سال ۱۴۰۱ برای فعالیت‌های سازمان بهزیستی و چندین فعالیت جدید مخصوصا در حوزه آسیب‌های اجتماعی و زنان رشد ۴۵ درصدی داشته است که این فعالیت‌ها با اولویت مسکن، اشتغال و معیشت اجرایی می‌شود.

حسینی با بیان اینکه توانمندسازی مددجویان از اولویت‌های سازمان بهزیستی است، تصریح کرد: هدف ایجاد اشتغال پایدار برای مددجویان است تا چرخه این اکوسیستم به نوعی تکمیل شود، به این معنا که سازمان بهزیستی صرفا به دنبال پرداخت تسهیلات نباشد و مددجو تا زمانی که به اشتغال پایدار برسد هدایت و راهبری می‌شود.

وی در ادامه بیان کرد:  فراخوانی در سال گذشته از سوی سازمان بهزیستی به شرکت‌های دانش‌بنیان به منظور تامین تجهیزات توانبخشی و سایر خدمات مددجویان داده شده که مرتبط با شعار امسال است، از طرفی تفاهم‌نامه‌هایی با کانون وکلا و مرکز مشاورین قوه‌ قضاییه در تمام استان‌ها و شهرستان‌ها به منظور ارائه خدمات به مددجویان منعقد شده که این خدمات از سوی وکلای خیر صورت می‌گیرد.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه قانون جامع حمایت از معلولان تکالیفی را بر عهده دولت و سازمان بهزیستی گذاشته که برای اجرای کامل این قانون در سال ۱۴۰۱ به حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است اما اعتبار اختصاصی دو هزار و ۸۷۰ میلیارد تومان است که خوشبختانه سال گذشته با اختصاص ۱۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار، ۱۰۰ درصد آن محقق شد.

وی ادامه داد: بخشی از اعتبار، مربوط به حوزه تجهیزات توانبخشی است که به معلولان خیلی شدید پرداخت می‌شود و بخشی توسط دستگاه‌های حمایتی همچون ستاد اجرایی فرمان امام و بنیاد مستضعفان صورت می‌گیرد، البته با توجه به افزایش قیمت تجهیزات توانبخشی، پرداختی به استان‌ها در سال جاری رشد خوبی خواهد داشت.

حسینی در پایان با اشاره به اینکه کشور به سمت جمعیت سالمندی حرکت می‌کند، خاطرنشان کرد: با این وضعیت، نیاز به توسعه مراکز سالمندی احساس می‌شود، البته جزو برنامه‌های سازمان بهزیستی است و مراکز نگهداری به صورت شبانه‌روزی، روزانه و مراقبت در منزل، خصوصی  اداره می‌شوند و خدمات ارائه می‌دهند که از ظرفیت خیرین با رویکرد ارائه خدمات روزانه به سالمندان استفاده می‌شود.