رئیس جمهور گفت: تمام دستگاه‌ها خود را موظف به این بدانند که به قانون عمل کنند و عملکرد سلیقه‌ای نداشته باشند و از سیاست‌های نظام تبعیت کنند.

واکنش رئیس جمهور به اتفاقات مشهد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

ابراهیم رئیسی در گفت و گو با ایسنا در خصوص اینکه در مشهد گاهی شاهد وجود برخی از تعارضات در تصمیم‌گیری‌ها هستیم، مانند اتفاقی که در جریان بازی تیم‌های ملی ایران و لبنان در ورزشگاه امام رضا رخ داد. سیاست دولت در این زمینه چیست؟ اظهار کرد: تعارضی نیست، برخی کوتاهی‌هایی در نحوه اجرای تصمیمات دارند. همه دستگاه‌ها موظف به اجرای سیاست‌ها و قوانین هستند، اما گاهی اوقات مدیران به وظایف خود به درستی عمل نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه این مشکل در تمام بخش‌ها اعم از اقتصادی و فرهنگی وجود دارد، افزود: باید تاکید کرد بر اینکه تمام دستگاه‌ها خود را موظف به این بدانند که به قانون عمل کنند و عملکرد سلیقه‌ای نداشته باشند و از سیاست‌های نظام تبعیت کنند.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی همچنین در نشست خبری که در سالن همایش‌های صداوسیما برگزار شد، اظهار کرد: نشست‌های خوبی با مدیران و سایر شخصیت‌های استان داشتیم. دوستان ما از قبل مسائل استان را بررسی کرده بودند. امروز وزرا را به شهرستان ها اعزام کردیم  تا از نزدیک با مشکلات شهرستان‌ها آشنا شوند و موارد را منتقل کنند.

وی با اشاره به ورود جمعیت سالانه ۳۰ میلیون نفری به همراه ۵ میلیون زائر خارجی به مشهد، عنوان کرد: زیارت اقتضائاتی دارد و باید از مبدا تا مقصد برنامه‌ریزی و تسهیل شود و برای آسان شدن و دلنشین شدن آن باید همه دستگاه ها دست به دست هم دهند و زمینه های یک زیارت آسان را فراهم کنند.  از جمله مسائلی که در این خصوص مطرح است، مسائل جاده‌ای، ریلی و حمل ونقل، تا اسکان زائر و رفع مشکلات و تامین ارزاق، همگی باید مورد توجه قرار گیرد. لذا یکی از مسائل مهم ومحوری این استان زیارت است.

رئیس جمهور با بیان اینکه مسائل فرهنگی نیز باید به وسیله همکاری دانشگاه ها، حوزه‌های علمیه و فرهیختگان و انجام کار مشترک با دولت دنبال شوند، گفت: مساله دیگر تسهیل زیرساخت‌های حوزه زیارت است که یکی از این مسائل بافت پیرامونی حرم است که سال‌ها مطرح می‌باشد. در بررسی‌های ما نیز این موضوع مهم تلقی شده و بنا این است با تفویض اختیار به استاندار و تشکیل کارگروه‌های دستگاه های مسئول، مساله زیارت تسهیل شود و نسبت به بافت پیرامون تصمیم گیری شود. در این حوزه مساله مشارکت مردم و نقش دادن به آنان نیز اهمیت دارد. متاسفانه نقش مردم در اقدامات انجام شده مورد توجه نبوده و مردم نیز بعضا اعتراض دارند و بی خبر بوده یا به آن ها نقشی داده نشده است.

رئیسی با بیان اینکه از جمله نکات محوری و دغدغه های استان مساله بیکاری و ضرورت ایجاد اشتغال است، اضافه کرد: امسال رهبری مساله تولید و دانش بنیان و اشتغال آفرینی را مطرح کردند. این استان زمینه خوبی برای این موضوع دارد که اگر در جهت توسعه کمی و کیفی این حوزه برنامه ریزی شود می تواند برای اشتغال نقش ایجاد شود. امروز بازدیدهای خوبی در زمینه دانش‌بنیان داشتیم و گزارشات خوبی دریافت کردیم. برای اینکه بتوانیم تولیدات این عزیزان را تجاری سازی کرده و اشتغال‌آفرینی کنیم، باید برنامه ریزی داشته باشیم. خودشان نیز پیشنهاداتی داشتند و ما نیز از قبل برنامه ریزی برای آشنایی با نظرات صاحب نظران داشته ایم.

وی تاکید کرد: اگر گام‌های جدی در این زمینه برداشته شود، ما چند پارک علم و فناوری در این شهر داریم که می‌تواند توسعه یابد و میدان داده شود. دستگاه های اداری کشور باید حتما به تولیدات فناورانه داخلی بها دهند و کالایی که توسط شرکت‌های دانش‌بنیان تولید می‌شود را مورد استقبال قرار دهند و مشابه خارجی را وارد نکنند و جلوی واردات بی رویه گرفته شود. این ها حمایت دولت از تولیدات فناورانه است. معاون علمی ما نیز حضور داشت و قرار شد در این جهت توسعه کمی و کیفی پارک های علم و فناوری و دانش بنیان در مشهد و استان برنامه ریزی شود.

رئیس دولت با بیان اینکه یک پنجم اعتبارات این سفر به کشاورزی اختصاص داده شده است، ادامه داد: چراکه خراسان رضوی قطب کشاورزی است و نیازمند اعتباراتی بود تا مشکلات کشاورزی آن رفع شود. به ویژه کار گلخانه‌ای در مشهد می‌تواند توسعه پیدا کند که وزیر مربوطه برنامه‌ریزی کرده است.

رئیسی خاطرنشان کرد: باید راه‌های ریلی و جاده‌های مواصلاتی در این استان را بازنگری کنیم، چون برخی نقاط استان حادثه‌خیز است و همواره شاهد تصادفات و تلفاتی هستیم که باید وزارت راه آن را دنبال کند. مسکن نیز از نیازهای جدی استان است و امروز عملیات اجرایی ساخت بیش از ۶۰ هزار مسکن در استان آغاز شد. یکی از وعده‌های انتخاباتی که بر آن تاکید داشتم، این بود که در ۴ سال، ۴ میلیون مسکن ساخته شود. هم نیاز جدی کشور این موضوع است و هم عقب ماندگی داریم. اگر سالی یک میلیون ایجاد مسکن می‌شد، عقب ماندگی نداشتیم. اما سالی ۳۵۰ هزار مورد ایجاد می‌شد که ۷۰۰ هزار کم داشتیم و باید این عقب ماندگی را ما جبران کنیم. در این سفر این موضوع آغاز شد تا نیازهای مردم به ویژه زوج‌های جوان برطرف شود.

وی ادامه داد: من در آستان قدس نیز این نگرانی را برای زوج‌های جوان داشتم که ما آن زمان یک مجموعه ۵۶۰ واحدی را آغاز کردیم که بخش عمده‌ای از کار آن در زمان رفتن من تمام شده بود. این از نگرانی های جدی من است که هم وعده دولت، نیاز کشور و هم قانون کشور است که برخی تردید می‌کنند که مگر می شود؟ این باید بشود و بنای دولت عملی کردن همین وعده است.

رئیس دولت با اشاره به مشکل حاشیه‌نشینی در مشهد، عنوان کرد: به دلیل مشکلات سایر روستاها و شهرستان‌ها، جمعیت به مشهد می‌آیند و باید یک کار زیربنایی کنیم که آن فعال کردن اقتصاد روستاست. در روستاها آب برق گاز مدرسه جاده و خانه بهداشت و... داریم ولی سوال این است که چرا روستایی به حاشیه شهر می‌آید؟ او در پاسخ می گوید کشاورزی برای وی صرفه ندارد چون کشاورزی قابل پیش بینی نیست و فروش محصولات تضمین نشده است. ما باید اقتصاد روستا را فعال کنیم. اولین جلسه دولت در سال جاری اعلام قیمت گندم بود تا کشاورز بداند کار وی با پیش‌بینی و تضمین پیش می‌رود.

رئیسی اضافه کرد: این کار در ابتدای سال انجام شد. حمایت از تولید کشاورز و روستا، به عنوان یک کارخانه بزرگ تولیدی اهمیت زیادی دارد. البته اگر هم کسی آمد باید به وی خدمات ارائه شود. خدمات زیادی در حاشیه شهرها به ویژه حاشیه شهر مشهد انجام شده است. آن سال هایی که در آستان قدس حضور داشتم، کارهای بسیاری در این منطقه انجام شد. اما مسائل حاشیه شهر اینگونه حل نمی‌شود و مسائل زیادی دارد که باید دنبال شود. مساله مهم مسکن حاشیه‌نشینان است که از برنامه ریزی هایی است که انجام شده است.

وی با بیان اینکه خدمات نسبت به حاشیه نشینان ادامه دارد و این از ناحیه دولت هم مورد توجه است، گفت: این یکی از مسائل اصلی دولت نه فقط در شهر مشهد که در شهرهای حاشیه پذیر است. موضوع بعدی کارگروه زیارت است. من اولین جلسه این کارگروه را سال گذشته برگزار کردم و به دبیرخانه گفته ام زمینه جلسه بعدی را فراهم کند و بنا دارم خودم در آن شرکت کنم چون مساله زیارت اهمیت زیادی دارد و مساله دولت و کشور به حساب می‌آید. اگر هم در این جلسات نبودم، از معاون اول می خواهم حضور پیدا کند.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی شب گذشته، ۱۱ فروردین، در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه در حال حاضر چهار میلیون افغانستانی در ایران میهمان ایران هستند و جمهوری اسلامی نسبت به آنان مسئولیت دارد، اظهار کرد: اداره اتباع وزارت کشور به لحاظ سازمانی برای این حجم از مهاجرین کافی نیست. اروپایی‌ها علی رغم ادعاهایشان در خصوص افغانستان هیچ مساعدتی در این زمینه نداشته اند و مساله افغانستان را تنها برای امیال خود پیگیری می‌کنند ولی این موضوع برای ما مهم است. برای ما و مردم افغانستان که میهمان ما هستند، اهمیت دارد که یک حاکمیت فراگیر از همه گروه های افغانستان در این کشور شکل‌گیرد. از طرف دیگر احوال شخصیه و اشتغال و تحصیل مهاجرین برای ما مهم است.

رئیسی افزود: بنای ما این است که یک سازوکاری به عنوان سازمان مهاجرین برای این دسته از افراد شکل بگیرد که یک دفتر فعال در استان خراسان رضوی و سایر استان ها نیز داشته باشد. این مرکز مسائل افاغنه را به صورت متمرکز باید دنبال کند. این ها مردمان مسلمان و متدینی هستند و مشکلات آنان مشکلات خودمان است و این موضوع هم در دستور کار دولت است.

وی با تاکید بر اینکه باید کنترل و نظارت بر تولیدات دانش بنیان صورت گیرد، بیان کرد: در کنار اینکه باید به فناوری داخلی میدان داده شود، باید کنترل شود تا در قیمت‌گذاری محصولات فناورانه به مردم اجحاف نشود. سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده باید از همین جهت این مسائل را مورد توجه قرار دهد و یک سودی هم باید برای کسی که تولید می کند در نظر گرفته شود. کار تولیدکننده باید صرفه داشته باشد و به مصرف‌کننده نیز اجحاف نشود. اگر بازار رها شود، این شرایط ایجاد نخواهد شد. دولت در این حوزه نمی‌خواهد قیمت گذاری کند ولی نباید اجازه دهد به مردم اجحاف شود.

رئیس دولت ادامه داد: اگر تولیدات دانش بنیان مصارف را پوشش دهد، جریان عرضه و تقاضا قیمت را تنظیم می‌کند اما در جنگ اقتصادی کنونی و دشمنی دشمنان سودجویان دنبال بر هم زدن بازار هستند. اینجا وظیفه ما در دولت نظارت است تا مردم به کالای مورد نیازشان دست پیدا کنند. ما معتقدیم باید هم حق تولیدکننده رعایت شود و هم حق مصرف‌کننده. رعایت حقوق این ۲ ایجاب می‌کند سازمان‌های دست‌اندر در حوزه حقوق تولیدکننده و مصرف کننده بر کار نظارت کنند. ما راهی جز حمایت از تولیدات فناورانه و میدان دادن به آن نداریم تا کالای آن را سازمان های دولتی بخرند و مردم نیز به خریداری آن رغبت پیدا کنند.