ایسنا/ موافقان طرح نسخ قانون تغییر ساعت رسمی کشور تأکید داشتند که مطالبه مردم عدم تغییر ساعت و ایجاد ثبات در زندگی آنان بوده و تجربه نیز نشان داده که اجرای این قانون تأثیر چندانی در کاهش مصرف انرژی ندارد و حتی آثار مخربی بر روی سلامت انسان دارد اما مخالفان این طرح تأکید داشتند که باید براساس موقعیت جغرافیایی کشور در این زمینه تصمیم گیری شود و عدم تغییر ساعت با سبک زندگی اسلامی در تضاد بوده و ساعات اوقات شرعی را برهم می زند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس گزارش کمیسیون اجتماعی در خصوص کلیات طرح نسخ قانون تغییر ساعت رسمی کشور را بررسی کرده و در نهایت با کلیات این طرح موافقت کردند.

سید محمدرضا میرتاجدینی در مخالفت با کلیات این طرح بیان کرد: زمان ارزشمندترین سرمایه انسان است. همواره در شش ماهه اول سال با کشیدن ساعت به جلو فرصت بیشتری در اختیار مردم برای کار و فعالیت قرار می گیرد و اگر این قانون نسخ شود مردم یک ساعت دیرتر کار خود را شروع کرده و تمام توصیه ها برای شروع اول وقت کارها کنار می رود. با کشیدن ساعت به جلو فرصت بیشتری در اختیار مردم برای انجام امور قرار می گیرد. از سوی دیگر با کشیدن ساعت به جلو می توان از انرژی خورشید در صبح ها استفاده کرد و هدف از اجرای این قانون صرفه جویی در مصرف انرژی بوده که با نسخ اجرای آن میلیون ها لامپ در مراکز تجاری و اداری یک ساعت دیرتر خاموش می شود.

ابوالفضل ابوترابی در موافقت با کلیات این طرح بیان کرد: این قانون یک قانون وارداتی از کشورهای اروپایی است. در حالی که پارلمان اروپا در سال ۲۰۱۹ مصوب کرد تا کشورها تغییر ساعت را متوقف کنند و در این زمینه برنامه ریزی داشته باشند. یعنی قانون وارداتی ما دیگر در کشورهای اروپایی نیز بی ثمر بوده و آن ها نیز متوجه شدند که اجرای این قانون اثرات مثبتی ندارد. مطالعات نشان داده که هم از لحاظ روحی و هم از لحاظ جسمی تغییر ساعت برای انسان مضر است. حتی پژوهش ها در دانشگاه شیکاگو نشان می دهد که با تغییر ساعت بستری ها در بیمارستان های روانی افزایش یافته و تصادفات نیز بالاتر می رود. از سوی دیگر شرکت توانیر در زمان آقای احمدی نژاد اعلام کرد که تغییر ساعت هیچ گونه توجیه اقتصادی ندارد حال در زمان دولت آقای روحانی اعلام کرد که تغییر ساعت توجیه اقتصادی دارد. این تعارض در نظر کارشناسی یک مرکز تخصصی نشان می دهد که از لحاظ حقوقی نظر آن قابل اتکا نیست.

روح الله نجابت در مخالفت با کلیات این طرح بیان کرد: در سال ۸۴ دولت به صورت موقت برای یک سال تصمیم گرفت تا ساعت را تغییر ندهد اما مجلس وقت نیز به این موضوع ورود کرد و آثار مثبت و منفی این تصویب را سنجید. در نهایت پس از بررسی ها نشان داد که عدم تغییر ساعت مطلوب نیست و از آن سال تغییر ساعت اجرایی شد. از سوی دیگر ما باید شرایط جغرافیایی کشور را در نظر گرفته و ببینیم که با تغییر ساعت چه اتفاقی رخ می دهد. اگر ساعت تغییر نکند در مناطق مرزی ما، در شمال شرق خیلی کمتر از نور خورشید بهره مند می شود. از سوی دیگر اگر ساعت تغییر نکند بر روی سبک زندگی اسلامی ما نیز تأثیر می گذارد. به عنوان مثال اذان صبح در مشهد به حدود ۲:۳۰ دقیقه بامداد می رسد. همچنین این قانون هم اکنون در آلمان و فرانسه نیز در حال اجرا است.

سیدسلمان ذاکر در موافقت با کلیات این طرح بیان کرد: عدم تغییر ساعت رسمی کشور یک مطالبه عمومی است. امروز همه مردم کوچه و بازار می گویند که با تغییر ساعت به ما استرس زیادی وارد شده و نظم زندگی ما بر هم می خورد. تغییر ساعت از خارجی ها به ما رسیده و خودشان نیز اکنون در حال بازگشتن از این تصمیم هستند. در نهایت شاید یک و نیم درصد در صرفه جویی مصرف انرژی تأثیرگذار باشد. آیا این میزان می ارزد که ما نظم و زندگی مردم را بر هم ریخته و به آن ها استرس وارد کنیم؟.

محمدمهدی طغیانی در مخالفت با کلیات این طرح بیان کرد: برخی از تصمیمات که در مجلس گرفته می شود در زندگی مردم تأثیر چشمگیری دارد. در بحث تغییر ساعت نگاه ما باید به موقعیت جغرافیایی و منطقه ای کشور باشد و نمی توان به تقلید از سایر کشورها گام برداشت. چرا که هر کشوری از نظر جغرافیایی موقعیت ویژه خود را دارد. بنده براساس پژوهشی که داشتم اکنون با کشیدن ساعت به جلو در ۶ ماه اول سال ساعت اذان صبح در مشهد ۳:۲۶ دقیقه، در تهران ۴:۰۲ دقیقه و در ارومیه ۴:۱۶ دقیقه است اما اگر ساعت به جلو نرود اذان صبح در مشهد به ۲:۲۶ دقیقه، در تهران به ۳:۰۲ دقیقه و در ارومیه به ۳:۱۶ دقیقه می رسد. در حالی که در روایات توصیه شده که مردم بین اذان صبح تا طلوع خورشید بیدار باشند. آیا می شود در مشهد از ساعت ۲ و نیم شب تا طلوع خورشید بیدار ماند. این رویه با سبک زندگی اسلامی و موقعیت جغرافیایی کشور سازگار نیست.

عباس گودرزی در موافقت با کلیات این طرح بیان کرد: خواسته مردم مشخص است و با حضور در بازار کاملا متوجه می شویم که مردم نیز مایل به تغییر ساعت نیستند. عده ای از همکاران بحث تغییر ساعات اذان صبح را مطرح کردند. بنده می پرسم آیا این بهتر است که یک فرد ساعت ۲ نصفه شب بخوابد و چهار صبح بیدار شود تا نماز بخواند یا اینکه ۱۱ شب بخوابد و ۲ نصف شب برای نماز صبح بیدار شود. این تغییر ساعت علاوه بر اینکه زندگی مردم را بر هم می ریزد بر روی نظم اجتماعی نیز تأثیر می گذارد. با کشیدن ساعت به جلو روزها طولانی شده و پدرها باید تا ساعت ۸ یا ۹ شب بر سر کار باشند. چگونه می توانند زمان کافی را در کنار فرزندان خود بگذرانند.

در نهایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات این طرح موافقت کردند.