پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

کود کامل یا کود NPK چیست؟ گیاهان در تمامی دوره رشد خود به سه عنصر اصلی یعنی: نیتروژن ، فسفر و پتاسیم نیازمند هستند و کود کامل همان طور که از اسم آن مشخص است ، این سه عنصر اصلی را دارا بوده. یکی از مهم ترین ویژگی های کود کامل یا کود ( ان پی کا ) این است که ، عناصر نیتروژن ، فسفر و پتاسیم را برای گیاه تامین می کند و  هم چنین به رشد همه گیاهان کمک می کند و باید گفت که کود کامل یکی از پر مصرف ترین کود های است که در جهان مورد استفاده کشاورزان قرار می گیرد.

باید گفت که تمامی کود های کشاورزی که مورد استفاده کشاورزان عزیز قرار می گیرد ، با توجه به مواد مغذی ای که در خود موجود دارند دسته بندی می شوند. و به همین دلیل زمانی یک کود ، کود کامل شناخته  می‌شود که این سه عنصر اصلی  نیتروژن ، فسفر و پتاسیم را در خود دارا باشد.

 استفاده از کود کامل چه اهمیتی دارد؟

همانطور که برای افرادی که در حوزه صنعت کشاورزی فعالیت دارند این موضوع مشخص است که گیاهان نسبت به هر چیز دیگری بیشتر به عناصر نیتروژن ، فسفر و پتاسیم برای رشد خود نیاز دارند استفاده از کود کامل برای هر کشاورزی که می خواهد مزرعه ای پر بار داشته باشد . باید در اولویت قرار بگیرد. زیرا که ، این سه  عنصر موجود در کود های ان پی کا به عنوان ریز مغذی های اصلی نامیده می شوند.

هرکدام از  سه عنصر مغذی موجود درکود های کامل NPK خاصیت جداگانه و منحصر به فردی دارند. نیتروژن (N) باعث رشد شدید برگ و افزایش رنگ سبز در گیاهان می شود. زمانی که نیتروژن کافی وجود نداشته باشد ، رشد گیاهان بسیار کند می شود و گیاهان بسیار کم رنگ می شوند. البته وجود بیش از حد ازت در گیاهان  گل دار و درختان میوه هم بسیار خطرناک است و می تواند باعث شود که شکوفه ها و میوه های درختان از بین برود .

کود کامل یا کود NPK چیست؟

هم چنین در ادامه باید گفت که ، عنصر فسفر (P) در گیاهان انرژی را در رشد ریشه ها ،  گل ها ، میوه ها و دانه ها متمرکز می کند ، هم چنین به گیاهان کمک می کند تا از سایر مواد مغذی به طور مؤثر استفاده کنند. کمبود فسفر خسارت های جبران ناپذیری دارد. از جمله این که ، کمبود فسفر ، ریشه ها را ضعیف می کند و مانع گلدهی و میوه دادن درختان می شود.

و اما عنصر پتاسیم (K) باید گفت که این عنصر رشد کلی گیاه را تقویت می کند و به تنظیم ریشه و رشد رو به بالا کمک می کند . هم چنین گیاهان را سالم و متعادل نگه می دارد. و استفاده از پتاسیم ، از تحمل سرما و خشکی تا بیماری و مقاومت در برابر آفت ها و بیماری ها تأثیر مثبتی دارد.

نکته مهم:

در بخش بالا اهمیت استفاده ار کود های کامل گفته شد و اینک شما می‌دانید که با استفاده نکردن از کود های ان پی کا چه خطرات جبران ناپذیری گیاهان و مزارع شما را تهدید می‌کند ، پس باید تاکید شود که اگر می خواهید یک مزرعه پر بار و پر محصول و سرحال و سلامت داشته باشید و یک کشاورز نمونه برای مزارع خود باشید استفاده کردن از کود های کامل را در اولویت کار خود قرار دهید.

خرید کود NPK

همان طور که استفاده کردن از کود های کامل بسیار اهمیت دارد خرید کود NPK هم بسیار مهم است. زیرا اگر کود های باکیفیت و مرغوب برای مزارع خود تهیه نکنید مزرعه شما دچار خسارات جبران ناپذیر می شود پس به هیچ عنوان کود های ارزان قیمت و تقلبی تهیه نکنید و سعی کنید که از فروشگاه های معتبر کشاورزی مثل ماه کشت، خرید کود خود را انجام دهید.

کود کامل یا کود NPK چیست؟

مقدار و نحوه استفاده از کود کامل یا NPK به چه صورت است؟

مقدار و نحوه استفاده از کود های کامل به عواملی بستگی دارد که در ادامه آن ها را با هم بررسی می‌کنیم. مقدار کود مورد نیاز به نوع گیاه و نیاز های آن گیاهان به عناصر مغذی موجود در کود ها بستگی دارد. به همین دلیل شما باید قبل از کود دهی خاک مزرعه و گیاهان خود را آنالیز و آزمایش کنید تا مقدار مورد نیاز گیاهان خود را به کود های کامل بدانید و طبق ان از کود ها استفاده کنید.

کود کامل را می توان به دو شکل آبیاری و یا محلول‌ پاشی  مورد استفاده قرار داد. این موضوع بستگی به گیاه و نوع محصول که کشت می شود دارد.باید گفت که گاهی بهترین بازدهی استفاده از کود های کامل زمانی است که ما از کود ها در غالب محلول پاشی اسافاده کنیم و یا بالعکس.

پس باید گفت که بهترین نحوه و زمان استفاده از کود های کامل بستگی به نوع محصول کشاورزی ای  دارد که کشت شده است

کود کامل

زمان استفاده از کود های کامل ( ان پی کا)

از کود های کامل در اکثر زمان ها مانند محلول پاشی ، زمان کاشت و ... می توان استفاده کرد اما در اکثر مواقع محلول پاشی کود کامل را  در زمان شروع رشد جوانه ها ، و مرحله بعد از برداشت انجام می دهند تا به دخیزه عناصری که از دست رفته است و تغذیه مناسب گیاهان و حاصل خیزی خاک کمک کند.

کود کامل برای گیاهان آپارتمانی

باید گفت که ، برای گیاهان آپارتمانی هم از کود های کامل استفاده بسیاری می‌شود که در این بخش می خواهیم به چند مورد از فواید کود های کامل برای گیاهان آپارتمانی بپردازیم:

  • کود کامل ، مقاومت گیاهان در برابر تنش های محیطی را افزایش می دهد
  • یکی از مناسب ترین کود ها برای کاهش ریزش گل ها ، کود کامل است
  • باعث توسعه و تکثیر بیشتر ریشه ی گیاهان می شود
  • شادابی و سبزینگی را در گیاهان افزایش می‌دهد و هم چنین ، عملکرد آن ها را بالا میبرد
  • مناسب برای استفاده کود آبیاری و محلول پاشی است
  • کود های کامل نیاز های غذایی گیاه را تامین می‌کند و تاثیر بسیار بالایی ، در کوتاه ترین زمان ممکن دارد
  • کوهای کامل و ان پی کا گزینه های بسیار عالی ،ِ برای گیاهان آسیب دیده از خسارت آفت ها و بیماری ها هستند
  • افزایش رشد رویشی و تحریک رشد ریشه گیاهان ، بعد از آسیب دیدگی توسط آفت ها و بیماری ها یکی دیگر از فواید استفاده از کود های ان پی کا است.

سخن پایانی 

حال با رسیدن به آخر این محتوای آموزشی که ، برای خدمت شما ارائه داده شد ، در عنوان کلام اخر باید گفت که داشتن یک مزرعه سالم و سلامت و پر بار ، مساوی است با استفاده کردن از کود های کامل و NPK برای گیاهان.