«در مذاکرات وین به ایرانی‌ها اجازه داده شده تا با مقاومت اندک آمریکا، شکل، ساختار، دستور کار، تقویم، سرعت و سطح شرکت‌کنندگان در مذاکرات را متناسب با اهداف خود تعیین کند و این یک شاهکار باورنکردنی است...»

دیپلماسی بی‌معنای ایالات متحده در برابر ایران
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

این بخشی از گزارش نشریه فارین پالیسی (Foreign Policy) در ارتباط با وضعیت جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا در ارتباط با مذاکرات وین است. این نشریه در گزارشی تحلیلی به بررسی آخرین نتایج مذاکرات وین پرداخته و وضعیت ایالات متحده را در تقابل با جمهوری اسلامی ایران در میز مذاکرات و سایر ابعاد مرتبط با آن مورد بررسی قرار داده است.

این گزارش با عنوان «دیپلماسی بی‌معنای ایالات متحده در برابر ایران» نکات مهمی را در ارتباط با دستاوردهای مذاکرات وین و احیای برجام بیان می‌کند.

۱. اذعان به ناکامی توافق هسته‌ای در مهار ایران

براساس این گزارش «توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ مرده و همه معنای خود را از دست داده است. آنچه ایران از زمان خروج آمریکا از برجام به دست آورده، تسلط بر فرآیندهای هسته‌ای و ایجاد راه‌های جدید برای دفاع از سایت‌های هسته‌ای بوده است. ایران نمی‌خواهد از پروژه ملی که در طول چندین دهه سرمایه‌گذاری کرده و هزینه آن را با خون پرداخته است، دست بکشد. حتی با بهترین نیت‌ها و سخت‌ترین تعهدات، توافق هسته‌ای قدیمی نمی‌تواند بطور پایدار احیا شود. پوسیدگی برجام مدت‌ها پیش از خروج ترامپ شروع شد. زمانی که ایران احساس نکرد که تحریم‌ها واقعا لغو شده‌اند.»

۲. فقدان سیاست جامع و منسجم آمریکا در قبال ایران

این نشریه در ادامه آورده است: «در حال حاضر آمریکا سیاست جامع و منسجمی در برابر  ایران ندارد. این سیاست بدون پایه و اساس سیاسی پیش می‌رود. امروز شرایط سیاسی کاملا متفاوت از سال ۲۰۱۵ بوده اما مذاکرات در فضای سال ۲۰۱۵ پیش می‌رود.»

۳. اذعان به برتری ایران در مذاکرات وین

از نکات مهم دیگر، اذعان این گزارش به پیروزی تیم ایرانی در مذاکرات وین است. در این گزارش بیان شده: «زمانی که توافق بر سر احیای برجام بدست آید، یک پیروزی مطلق برای ایرانی‌ها خواهد بود. معامله با ایران در چنین شرایطی، یک ایستگاهی در سفر طولانی برای مقابله با دشمنان و تقویت قدرت آنان است.

در مذاکرات وین به ایرانی‌ها اجازه داده شده تا با مقاومت اندک آمریکا شکل، ساختار، دستورکار، تقویم، سرعت و سطح شرکت‌کنندگان در مذاکرات را متناسب با اهداف خود تعیین کند و این یک شاهکار باورنکردنی است. ایران حتی مجبور به مذاکره مستقیم با مقام‌های آمریکایی نبوده است. آنچه آمریکا در ازای آن بدست آورده مشخص نیست. پروژه هسته‌ای ایران قابل توجه‌ترین رشد خود را داشته است.»

۴. اذعان به شکست ایالات متحده در منطقه غرب آسیا

این نشریه در گزارش خود خاطرنشان کرده: «خروج آمریکا از افغانستان نشان داده آمریکا مناطقی را که در آن تحت فشار قرار می‌گیرد ترک خواهد کرد؛ در جنگ نامتقارن درمانده، در فرار خود ناتوان بوده و حتی نزدیک‌ترین هم‌گروهان خود را نجات نمی‌دهد؛ میدان را به دشمنان اعلام شده خود واگذار می‌کند و می‌تواند به اندازه کافی ناامیدکننده باشد. ساده لوحانه است که باور کنیم همه این عوامل در شکل‌دهی به رویکرد ایران نقشی نداشته است.»

۵. اذعان به راهبرد مشخص ایران در تعامل با غرب

فارین پالیسی در این گزارش آورده است:: «تهران یک استراتژی روشن، جامع و منسجم در تعامل با غرب داشته است. پروژه هسته‌ای ایران قابل‌توجه‌ترین رشد را داشته؛ از سویی دیگر ایران بارها اذعان کرده علاقه‌ای به مذاکرات نداشته و این آمریکاست که به‌صورت یکجانبه از توافق خارج شده و اکنون باید بازگردد و تحریم‌ها را لغو کند. استراتژی مشخص ایران، راهبرد آمریکایی‌ها را خنثی کرده و دیگر صحبتی از یک توافق طولانی‌تر، قوی‌تر و گسترده‌تر در مورد برنامه هسته‌ای ایران نیست.»

۶. ایجاد اتحاد راهبردی فراگیر با روسیه و چین

«ایران از حمایت چین و روسیه در مذاکرات وین برخوردار است. ایران در حال ایجاد یک اتحاد راهبردی فراگیر با روسیه و چین بوده که فراتر از موضوع‌های هسته‌ای است. امکان دارد روسیه و چین از برنامه هسته‌ای ایران راضی نباشند اما اولویت‌های ژئواستراتژیک آنها در رویارویی با آمریکا در جای دیگری نهفته است.»

منبع: ایرنا