رئیس کمیته صادرکنندگان سندیکای صنایع کنسرو ایران گفت: قیمت رب گوجه فرنگی با درج قیمت تولید کننده و مصرف کننده بر روی کالا حدود ۵ هزار تومان کاهش یافت و از ۴۰ تا ۴۱ هزار تومان به ۳۵ تا ۳۶ هزار تومان رسید.

رب گوجه‌فرنگی ارزان شد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

رئیس کمیته صادرکنندگان سندیکای صنایع کنسرو ایران گفت: قیمت رب گوجه فرنگی با درج قیمت تولید کننده و مصرف کننده بر روی کالا حدود ۵ هزار تومان کاهش یافت و از ۴۰ تا ۴۱ هزار تومان به  ۳۵ تا ۳۶ هزار تومان رسید.

سید مظفر عبدالله اظهار کرد: اعداد و ارقامی که گاهی اوقات درباره میزان سود تولید کنندگان رب گوجه فرنگی در کشور مطرح می شود که حتی توسط معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل سازمان تعاون روستایی درباره مواد اولیه تولید و قیمت تمام شده این محصول طرح شده است، دقیق نیست.

وی با بیان اینکه 80 درصد قیمت تمام شده رب خود گوجه فرنگی است افزود:اینکه گفته می شود هر کیلوگرم گوجه فرنگی برای تهیه رب کمتر از هزار تومان خریداری می‌شود، مربوط به سال 97 است و اکنون قیمت هرکیوگرم گوجه حدود 3250 تومان است. برای تولید هر قوطی 800 گرمی رب 5.5 تا 6 کیلوگرم با توجه به کیفیت، گوجه فرنگی مورد نیاز است یعنی فقط حدود 19500 تومان قیمت ماده اولیه آن است.

رئیس کمیته صادر کنندگان سندیکای صنایع کنسرو ایران  ادامه داد: علاوه بر قیمت گوجه هزینه های دیگری مانند دستمزد کارگری، قیمت قوطی و هزینه های مستقیم و غیر مستقیم سربار تولید به این نرخ ها اضافه می‌شود؛ با هماهنگی سازمان حمایت قیمت تمام شده هر قوطی رب در کارخانه 25 هزار تومان است که به این قیمت 20 درصد نیز برای هزینه پخش و فروش  و 9 درصد برای مالیات بر ارزش افزوده در نظر گرفته شده است  و 35 تا 36 هزار تومان به دست مصرف کننده می‌رسد.

وی تصریح کرد: قیمت رب گوجه فرنگی در حالی در بازار تا 41 هزار تومان نیز به فروش می رسید که با اقدام وزیر صنعت برای درج  نرخ تولید کننده در کنار نرخ مصرف کننده روی کالا قیمت کالا به 35 تا 36 هزار تومان کاهش یافت.

عبدالله گفت: تولید کنندگان نیز به دنبال آن هستند که محصول با قیمت پایین تری به دست مصرف کننده برسد زیرا قدرت خرید مردم نیز حفظ می شود البته تولید کننده تا حدی می تواند قیمت محصولات خود را کاهش دهد که هزینه های تولید را پوشش دهد.