العالم نوشت|: «آنچه دقیقا در ریاض اتفاق افتاد این است که هر یک از مشاوران را در اتاقی به مدت چند ساعت حبس کردند سپس به آنها دستور داند که بیانیه هادی را امضا کنند که او نیز در اتاقی محبوس بود و خدا می‌داند چه بر سر او آمده است.» این اظهارات را توکل کرمان، برنده یمنی جایزه صلح نوبل، در واکنش به تصمیم محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی مبنی بر عزل عبد ربه منصور و معاونش، علی محسن الاحمر ، در توییتر نوشته است.

بن‌سلمان از چاله به چاه | «شورای ریاستی یمن» دردسر بزرگ عربستان
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

رسانه‌های سعودی در پایان "نشست ریاض"، روایت ریاض را به زبان منصور هادی اعلام کردند که طی آن گفته است او علی محسن الاحمر را از سمتش به عنوان معاون رئیس‌جمهور برکنار و شورای ریاستی به سرپرستی رشاد محمد العلیمی را تشکیل داده است و این شورا اداره سیاسی، نظامی و امنیتی یمن را بر عهده خواهد گرفت. اعضای این شورا به ریاست رشاد العلیمی عبارتند از: سلطان العرادة، طارق صالح، عیدروس الزبیدی، عبدالرحمن ابوزرعة، عبدالله العلیمی، عثمان مجلی، فرج البحسنی. قابل ذکر است که شورای ریاستی تاکنون هیچ جلسه رسمی به طور کامل برگزار نکرده است و اولین جلسه قرار است در خاک یمن باشد و نه در خاک عربستان.

افشاگری‌های برخی رسانه‌ها درباره تغییرات در ساختار دولت مزدورِ مقیم در ریاض، حاکی از آن است که هیچ‌یک از "رهبران" از تغییراتی که ولیعهد سعودی انجام داده تنها چند دقیقه قبل از قرائت بیانیه مطلع شدند؛ زیرا آنها در این فاصله احضار شدند تا بیانیه درباره استعفای منصور هادی و علی محست الاحمر و تشکیل شورای ریاستیِ متشکل از 8 عضو را امضا کنند؛ که این گزارش‌ها موید اظهارات توکل کرمان است.

صنعا در اولین واکنش به تصمیم منصور هادی برای انتقال قدرت به شورای رهبری انتقالی، اعلام کرد که اقدام ائتلاف عربی به رهبری عربستان برای ایجاد شورای رهبری جایگزین، هیچ گونه ربطی به یمن و منافع آن ندارد. شورای عالی سیاسی یمن- در صنعا- تأکید کرد که ملت یمن به اقدامات غیر قانونی از سوی طرفی غیر قانونی و خارج از یمن اعتنایی نمی‌کند و یمنی‌ها حق قانونی خود را تنها در اختیار کسانی که از وطن، حاکمیت ملی، آزادی و استقلال دفاع می‌کنند، قرار می‌دهند.

ناظران امور یمن معتقدند محمد بن‌سلمان بر این باور است که با این تصمیم یعنی رهایی از شر دروغِ رئیس‌جمهور قانونی، که ادامه آن به هزینه‌ای گزاف برای منافع سعودی تبدیل می‌شود، او- ولیعهد- از مسئولیت جنگ شانه خالی خواهد کرد ولی کودتای سفید او علیه هادی و مجبور کردن به استعفا، هیچ مشکلی را حل نمی‌کند. به گفته همین ناظران، بن سلمان از معضل هادی نجات یافت ولی در معضلی بزرگ‌تر، یعنی رهبران شبه‌نظامی، جنگ و جدایی‌طلبان قرار گرفت.

بیشتر ناظران مسائل یمن درباره پیامدهای این اقدام سعودی در "تنظیم و برنامه‌ریزی" فعالیت و تحرکات شخصیت‌های نیابتی‌اش در یمن هشدار داده‌اند. این ترکیب نگران‌کننده چندان دوام نخواهد آورد و بسیار دشوار است که این اشخاص درباره موضوعی با هم به توافق برسند؛ زیرا از نظر ایدئولوژی با هم در اختلاف و جدال هستند.