سید حسین نقوی حسینی گفت: دولت سیزدهم مسائل داخلی را به برجام گره نزده‌اند و حل‌وفصل مسائل مربط برجام یک بخش کوچک از برنامه‌های آنهاست.

دستگاه دیپلماسی نباید از رفع تحریم سپاه کوتاه بیاید
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: همه منتظرند تا توافق نهایی در وین امضا شود اما تا کنون این اتفاق رخ نداده است. حالا پرسش مهم این است که چه موانعی بر سر راه امضای توافق وجود دارد؟

سید حسین نقوی حسینی، نماینده سابق مجلس و تحلیلگر مسائل سیاست خارجی درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «آقای رئیسی و دولت سیزدهم مسائل داخلی را به برجام گره نزده‌اند و حل و فصل مسائل مربط برجام یک بخش کوچک از برنامه‌های آنهاست. دولت در مسیر فعالیتش سعی کرده است که از ظرفیت ارتباط با کشورهای همسایه و کشورهای شرقی بهره مناسب ببرد، روابط با چین و روسیه را گسترش دهد و بکوشد در تحریم‌ها را بی‌اثر کند که همه اینها در بلندمدت به نفع کشور و مردم ایران خواهد بود».

او ادامه داد: «در حوزه برجام هم چندهدف مشخص پیگیری شده است؛ نخست آنکه همه تحریم‌ها لغو شود که بخشی از این تحریم‌ها، تحریم‌هایی است که علیه سپاه پاسداران وضع شده است. سپاه به عنوان نیروی نظامی ایران حافظ امنیت کشور است و لازم است دستگاه دیپلماسی از رفع تحریم‌های سپاه کوتاه نیاید؛ هرچند که فرماندهی سپاه این انتظار را ندارد که مذاکرات منوط به رفع‌ تحریم‌های سپاه شود اما بر دستگاه دیپلماسی لازم است که از این خواسته به حق ایران یعنی رفع تحریم‌های سپاه کوتاه نیاید».

این نماینده پیشین مجلس همچنین بیان کرد: «مسئله دیگر اخذ تضمین‌های لازم است تا شرایط طوری پیش نرود که بازهم آمریکایی‌ها بدعهدی کنند و از برجام خارج شوند. همان‌طور که رهبر انقلاب فرمودند، آمریکایی‌ها در بن‌بست قرار گرفته‌اند. آنها هیچ راهکاری برای ارائه تضمین ارائه نمی‌دهند و می‌گویند نمی‌توانیم تضمین دهیم که تصمیم دولت بعدی آمریکا درباره برجام چه باشد. با این شرایط بهترین کار همین است که دولت ایران در پیش گرفته و آن گره‌نزدن مسائل ایران به برجام و رفع تحریم‌هاست».

این فعال سیاسی درباره مکانیزم ماشه هم خاطرنشان کرد: «ما هنوز از جزئیات توافق احتمالی مطلع نیستیم اما اگر مکانیزم ماشه مانند گذشته در توافق وجود داشته باشد، ایراد بزرگی است».

نقوی حسینی در پایان گفت: «احتمالا توافق صورت می‌گیرد زیرا غربی‌ها بیش از هر زمان به این توافق نیاز دارند. آنها در حوزه اوکراین گرفتار شده‌اند و با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند؛ از این‌سو ایران هم مصمم است که توافق انجام شود و به احتمال زیاد توافق نهایی امضا خواهد شد».