رئیس مجلس شورای اسلامی با طرح این پیشنهاد که بهتر است نمایشگاه قرآن کریم در قالب جشنواره در طول کل ماه رمضان برگزار شود، تاکید کرد: ماه رمضان بهترین فرصت برای خودسازی هم در بعد فردی و هم در بعد جمعی در سطح جامعه به شمار می رود.

قالیباف: ماه رمضان فرصت بزرگ خودسازی است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

رئیس مجلس شورای اسلامی با طرح این پیشنهاد که بهتر است نمایشگاه قرآن کریم در قالب جشنواره در طول کل ماه رمضان برگزار شود، تاکید کرد: ماه رمضان بهترین فرصت برای خودسازی هم در بعد فردی و هم در بعد جمعی در سطح جامعه به شمار می رود.

به گزارش ایسنا، محمدباقر قالیباف در مراسم افتتاحیه بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در مصلی امام خمینی (ره) ضمن تبریک فرارسیدن سالروز ولادت امام حسن (ع)، بیان کرد: یاد شهید دلها، سردار سلیمانی و همه شهدای گرانقدر را گرامی میداریم. ما دو سال از برقراری این نمایشگاه محروم بودیم. جا دارد یاد کنیم از پرستاران و پزشکان و کادر درمانی که زحمت کشیدند و شهدایی را تقدیم کردند و ما امروز توانستیم این نمایشگاه برگزار شود. تقدیر می‌کنیم از مدیران و زحمتکشان و دولتمردانی که با تلاش و مجاهدت توانستند بر این ویروس منحوس غلبه کنند. ماه رمضان، ماه خودسازی است. بدون شک همین خودسازی مهم ترین پایه برای جامعه سازی است. 

وی در ادامه اظهار کرد: برخی از بزرگان دین ما بر این باورند که ماه رمضان ماهی است که دلها و عقل ها آنچنان آماده می شود که بتواند فهم و درکی از قرآن و شب قدر داشته باشند. این ماه عزیز فرصت بزرگی است. به نوعی بهار مومنان و فرصت خودسازی به شمار می رود. همه باید قدر بدانیم. خوشا به حال آنان که توفیق دارند در طول سال و به ویژه رجب و شعبان مقدمات ورود به این ماه خودسازی را در خودشان ایجاد کنند. 

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: قرآن با این عظمت که در واقع پیام برای زنده دلان جامعه دارد و در این ماه عزیز و این مکتبی که در پایه قرآن می بینیم شرایط را از بعد فردی و اجتماعی برای همه ما فراهم کرده که بتوانیم هم در این ماه و هم در ماه های بعد که هم خودمان به صورت فردی و هم به صورت گروهی جامعه سازی کنیم با تکیه بر مکتب قرآن. این ماه برخواسته از معنویت و خود به خود آرامش به جامعه داده و روح افراد را متوجه به خود می‌کند. 

وی در ادامه تاکید کرد: بنده در دوره ای که توفیق خدمت در نیروی انتظامی داشتم به عینه دیدم که معنویت ماه رمضان و پاکی آن سبب می‌شد بیش از ۷۰ درصد جرائم در کشور کاهش یابد. بدون اینکه اقدام خاصی نسبت به ماه های قبل صورت گیرد. توجه به فرهنگ قرآنی و استفاده از این ظرفیت  برکاتی است که در ابعاد مادی و معنوی، فردی و جمعی باید مورد توجه جامعه قرار گیرد. اگر امروز انقلاب اسلامی ما با این عظمت در مقابل مبارزه با ستمگران ایستاده، با تکیه بر آموزه های قرآن است. اگر هر کدام از این فشارها و جوادثی که در بعد سیاسی، اقتصادی و نظامی برای ما اتفاق افتاد، برای هر جامعه دیگری رخ میداد آن را متلاشی می‌کرد. ایستادگی انقلاب ما به برکت مکتب قرآن و اعتقاد به سنت های الهی و مردمی بودن این انقلاب است. فرهنگ قرآنی است که تحمل و صبر را به جامعه ما اعطا کرده است. 

وی افزود: از همه دست اندرکاران در برپایی بیست و نهمین نمایشگاه قرآنی تشکر می‌کنم. ما ۲۹ روز ماه رمضان را داریم. با ویژگی هایی که خالق هستی در آن قرار داده است. از سوی دیگر در ماه رمضان قرآن به عنوان کتاب زندگی بشر نازل شده است. قران کتابی است برای امید و آرامش می باشد. اگر ما این نمایشگاه را تبدیل به یک مجموعه جشنواره کنیم و از همه ظرفیت های موجودی که در کشور مخصوصا در عرصه هنر داریم بهره گرفته و از ظرفیت مردمی استفاده کنیم؛ نتیجه بهتری خواهد داشت. دو عنصر خداباوری و مردم باوری همواره ما را به پیروزی رسانده است. هرجا موفقیتی بوده این دو ویژگی وجود دارد. 

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه خاطر نشان کرد:هر موضوعی که لباس فاخر هنر را به آن پوشاندیم ماندگار شده است. ما مردم و مسلمانان را داریم. زبان و باور  قرآن و زبان هنر را داریم. اگر ما یک ماه را به طور کامل جشنواره ای برگزار کنیم که آثار آن در زندگی یک کودک گرفته تا یک سالخورده اثر گذار شود. همه اقشار جامعه ما و همه آزادی خواهان دنیا از فرهنگ قرآنی اثر می پذیرند.مقام معظم رهبری بارها بر فرهنگ قرآنی و ضرورت ترویج آن تاکید داشتند. بنده و امثال بنده باید به این موضوع توجه کنیم. روح جامعه در ماه رمضان باید متفاوت از ماه های دیگر شود. چطور در ماه محرم همه توده های مردم می آیند. فرهنگ قرآنی جامعه وسیعی تری دارد و نور قرآن در قلب همه انسان ها میتوانو اثرگذار باشد و ما باید این کار را انجام دهیم. یادی از مرحوم سلحشور کنم که با فیلم یوسف پیامبر ده‌ها میلیون نفر را در دنیا تحت تاثیر قرار دارد. این یک اثر بهره گیری از هنر در جامعه است. 

وی در ادامه تصریح کرد: اگر یک جشنواره قرآنی برگزار کنیم در زندگی همه جامعه اثرگذار خواهد بود. دل جامعه با نور قرآن روشن می‌شود. باید دست به دست هم داده و در این مسیر حرکت کنیم. آموزه های قرآنی تمام نیازهای مادی و معنوی بشر را پاسخگو است.  آخرین جمعه ماه رمضان که حضرت امام آن را به عنوان روز قدس انتخاب کردند نشانگر روحیه ستم ستیزی و خداپرستی و توحید. بدون شک مسئله فلسطین مسئله اول اسلام است. امروز در فلسطین که همه تلاش می‌کنند تا از رژیم غاصب صهیونیستی حمایت کنند و حتی برخی از کشورها عربی به دنبال  عادی سازی  روابط با رژیم صهیونیستی رفته اند؛ نور قرآن در دل جوانانی که حتی در آن روز جنایت و اشغال نبودند تابیده و باعث نفرت از رژیم صهیونیستی شده و یک تنه در مرکز قدرت آن ها حضور یافته و مبارزه می‌کنند. این برخاسته از فرهنگ قرآنی است. باید از این فرصت حداکثر استفاده را کنیم.