رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: برای ۶۴ درصد از اراضی و املاک روستایی تثبیت و سند مالکیت حدنگاری (کاداستری) صادر شده است

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: برای ۶۴ درصد از اراضی و املاک روستایی تثبیت و سند مالکیت حدنگاری (کاداستری) صادر شده است.

به گزارش ایسنا، حسن بابایی در شانزدهمین جلسه شورای تحول و تعالی سازمان بیان کرد: فعالیت مستمر قرارگاه ملی اراضی کشاورزی و اصلاح قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی و ایجاد قطعات مناسب فنی، اقتصادی مصوب۱۳ اسفند۱۳۸۵می‌تواند گامی موثر در مستندسازی اراضی کشاورزی باشد.

وی با بیان اینکه بیش از دو میلیون واحد روستایی فاقد سند هستند، افزود: با تثبیت مالکیت‌ها در حوزه شهری و روستایی در صورت وقوع حوادث قهری می‌توان از بسیاری از مخاطرات پیش رو جلوگیری کرد.

بابایی تعامل بین مدیران کل ثبت اسناد و املاک استان‌ها و مدیران بنیاد مسکن را در صدور اسناد حدنگاری املاک روستایی موثر دانست و گفت: با حدنگاری این اراضی بخش عمده‌ای از مشکلات روستاییان مرتفع می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سازمان ثبت در خصوص اسناد حدنگاری املاک روستایی از هیچ کوششی دریغ نکرده است افزود: قریب ۶۴ درصد از اراضی و املاک روستایی تثبیت و سند مالکیت حدنگاری (کاداستری) صادر شده است.

وی در ادامه خطاب به مدیران استان‌ها که به صورت وبیناری در این نشست حضور داشتند ضمن تاکید بر حضور در شورای قضایی دادگستری استان و شورای استانی حفظ حقوق بیت المال در امور اراضی و منابع طبیعی کشور گفت: استان‌ها باید در بازه زمانی معین نسبت به تبدیل اسناد دفترچه‌ای به تک برگ اراضی و املاک روستایی اقدام و با ایجاد کارگروه‌های مربوطه استانی و راهبری مناسب در تثبیت مالکیت‌ها و تعیین تکلیف وضعیت این اراضی اهتمام ویژه داشته باشند.

معاون رییس قوه قضاییه در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: در جلسه شورای تحول و تعالی سازمان که به صورت هفتگی برگزار می‌شود مدیران استان‌ها باید گزارشی از عملکرد استان در زمینه اجرای حدنگاری (کاداستر) اراضی کشاورزی و روستایی ارائه کنند. 

بابایی با اشاره به هوشمندسازی فرآیندهای ثبتی در سند تحول و تعالی سازمان افزود: با هوشمندسازی فرآیندهای ثبتی علاوه بر سرعت بخشی به امورات مراجعین، مشکل کمبود نیروی انسانی نیز مرتفع می‌شود.

در این نشست آخرین وضعیت حدنگاری اراضی کشاورزی، آخرین وضعیت نرم افزار کاداستر و همچنین گزارشی از اصلاح فرآیندها در اداره کل ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری و مالکیت معنوی مورد بررسی قرار گرفت و معاونین و مدیران ستاد نسبت به ارائه نظرات و پیشنهادات خود در این زمینه پرداختند.