عزت‌الله یوسفیان ملا گفت: تمام پرانتزهای صورتجلسات مذاکرات به هم ارتباط دارند یعنی این طور نیست که یکی از آنها امضا نشود و بقیه امضا شوند. همه باید با هم پذیرفته شوند یا نشوند.

ایران حق دارد که بگوید باید کل سپاه رفع تحریم شود
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: مذاکرات هنوز به نتیجه نرسیده و گویا نتیجه نهایی هم آن‌طور که گفته می‌شود به این زودی‌ها حاصل نمی‌شود اما مانع چیست؟

عزت‌الله یوسفیان‌ملا، فعال و تحلیلگر سیاسی، درباره این موضوع گفت: «در مذاکرات بین‌المللی آنچه در صورتجلسه می‌آید آن‌قدر اهمیت ندارد که آنچه در پرانتز‌های می‌آید. پرانتزها تعیین‌کننده هستند؛ در حقیقت آن چیزی که در پرانتز می‌آید تعهد ایجاد می‌کند و بر اساس آن ایران، آمریکا و دیگر کشورها متعهد به انجام اموری می‌شوند. در دوره‌ای که برجام امضا شد، هشت پرانتز وجود داشت و حالا این پرانتزها به 12عدد رسیده است».

او ادامه داد: «اکنون تمام پرانتزهای صورتجلسات به هم ارتباط دارند یعنی این طور نیست که یکی از آنها امضا نشود و بقیه امضا شوند. همه باید با هم پذیرفته شوند یا نشوند».

این فعال سیاسی همچنین بیان کرد: «تا این لحظه هیچ توافقی صورت نگرفته است و اگر احیانا توافق‌هایی هم بوده مانند آزادی خانم زاغری و آزادشدن بخشی از پول‌های بلوکه‌شده ارتباطی به مذاکرات برجامی نداشته است»

یوسفیان‌ملا در پایان گفت: «بنابراین تا این لحظه هیچ چیزی در اختیار طرفین نیست. اکنون بر سر موضوع رفع تحریم سپاه پاسداران اختلاف وجود دارد. ایران به حق می‌گوید که سپاه نیروی نظامی ملی ماست و باید از لیست تروریستی درآید و تحریم‌هایی که علیه‌اش وضع شده رفع شود اما آمریکا تا کنون این مورد را نپذیرفته است. حالا گویا آمریکایی‌ها گفته‌اند که سپاه قدس در تحریم بماند و بقیه ارکان سپاه رفع تحریم شوند؛ این هم موضوعی است که هنوز درباره‌اش بحثی نشده است. به هر حال ایران حق دارد که بگوید باید کل سپاه رفع تحریم شود زیرا می‌گوید چه‌طور شمای آمریکا در تمام دنیا دخالت می‌کنید و ما نباید در سه‌چهارکشور مسلمان آن هم بر حسب وظیفه دینی‌مان فعالیت مستشاری داشته باشیم؟»